Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tonton

Medlem
Vet inte om det är rätt tråd annars får det flyttas.
Vi har bokat Award till Male med SQ men ser att guldsupporten har bara skrivit vårat tilltalsnamn på bilj och inte alla namnen, enl SQ så är bilj ogiltlig och SAS måste ändra namnen. När jag ringer guldsupporten så kan dom inte göra det utan att boka av bilj och sen boka dom igen!! Risken är ju att dom försvinner då och jag hävdar att SAS får ringa SQ och säga att dom gjort fel vid bokningen. Tydligen står alla våra namn under passuppgifter men inte som biljett namn. Vad ska jag göra?? behöver expert hjälp. Har även pratat innan idag med guldsupporten och där sa en kille att det var NOG inga problem men bad mig kontakta SQ för att vara säker!!

1. Namnändring på Eurobonus awardbiljetter kan inte göras.
2. I framtiden rekommenderas att du ber Tallinn/Kundtjänst skicka över reservationen så att du själv kan kolla att allting stämmer. Jag har gjort detta till en vana när jag bokar mina biljetter. På så sätt minimerar du att bli orolig över saker likt detta :)

"enligt SQ så är bilj ogiltlig och SAS måste ändra namnen" - Har Singapore Airlines kontaktat er angående detta, eller hur kom detta fram?

Personligen tror jag inte att det borde bli några problem ändå - men det är ju en annan sak om Singapore Airlines aktivt tagit kontakt med Er för att uppmärksamma er.

btw, jag har aldrig skrivit ut mitt fullständiga namn när jag flygit med Singapore Airlines. Inte heller har jag det på mina kommande bokningar. Aldrig haft problem.
 

LPC123

Medlem
1. Namnändring på Eurobonus awardbiljetter kan inte göras.
2. I framtiden rekommenderas att du ber Tallinn/Kundtjänst skicka över reservationen så att du själv kan kolla att allting stämmer. Jag har gjort detta till en vana när jag bokar mina biljetter. På så sätt minimerar du att bli orolig över saker likt detta :)

"enligt SQ så är bilj ogiltlig och SAS måste ändra namnen" - Har Singapore Airlines kontaktat er angående detta, eller hur kom detta fram?

Personligen tror jag inte att det borde bli några problem ändå - men det är ju en annan sak om Singapore Airlines aktivt tagit kontakt med Er för att uppmärksamma er.

btw, jag har aldrig skrivit ut mitt fullständiga namn när jag flygit med Singapore Airlines. Inte heller har jag det på mina kommande bokningar. Aldrig haft problem.


Jag fick biljetten och påpekade att bara tilltalsnamn stod på den men hon hävdade samma som dom på guldsupporten nu för 3e gången svarar att så länge alla namnen står i passuppgifterna är det inga problem! Dom borde veta bättre än mig men tji fick jag. Jag ringde till SQ och frågade om det var rätt men dom säger nix första eller alla namn i passet måste stå på biljetten. En av tjejerna på SQ sa att om SAS ringer oss så löser vi detta men det vägrar SAS att göra än så länge.
 

Vindpilen

Medlem
Jag fick biljetten och påpekade att bara tilltalsnamn stod på den men hon hävdade samma som dom på guldsupporten nu för 3e gången svarar att så länge alla namnen står i passuppgifterna är det inga problem! Dom borde veta bättre än mig men tji fick jag. Jag ringde till SQ och frågade om det var rätt men dom säger nix första eller alla namn i passet måste stå på biljetten. En av tjejerna på SQ sa att om SAS ringer oss så löser vi detta men det vägrar SAS att göra än så länge.

Frågan är om du inte gör det svårare än vad det är nu?

Många gånger finns inte ens ett fält för mellannamn när man gör bokningar och jag har aldrig varit med om att någon har frågat mig (kan inte minnas om jag skrivit ut det eller inte förvisso).

Så här ser det ut om du bokar en vanlig biljett på SQ.

upload_2019-2-25_10-19-18.png
 

LPC123

Medlem
Frågan är om du inte gör det svårare än vad det är nu?

Många gånger finns inte ens ett fält för mellannamn när man gör bokningar och jag har aldrig varit med om att någon har frågat mig (kan inte minnas om jag skrivit ut det eller inte förvisso).

Så här ser det ut om du bokar en vanlig biljett på SQ.

Visa bifogad bild 87076


Ja men det står ju first name as passport och det är inte det som står på bilj.
 

Tonton

Medlem
Frågan är om du inte gör det svårare än vad det är nu?

Många gånger finns inte ens ett fält för mellannamn när man gör bokningar och jag har aldrig varit med om att någon har frågat mig (kan inte minnas om jag skrivit ut det eller inte förvisso).

Så här ser det ut om du bokar en vanlig biljett på SQ.

Visa bifogad bild 87076

Utöver det så ska vi också komma ihåg att vi har med Asien att göra. Det är inte alltid superlätt med vad som är förnam/tilltalsnam + efternamn där.
Baserat på min faktiskt erfarenhet med att flyga Singapore Airlines, samt all annan samlad kunskap så har jag svårt att se att detta skulle vara ett problem.
 

Vindpilen

Medlem
Ja men det står ju first name as passport och det är inte det som står på bilj.

Förvisso och nu har jag inte mitt pass framför mig men jag har fortfarande svårt att se att detta blir ett problem. Jag har som sagt själv en resa med SQ i sommar och har inte lagt in mellannamn för jag hade inte en tanke på det. Mitt mellannamn är inte mitt "First name" och skulle de fråga varför det inte står med skulle jag just säga att det är mitt mellannamn. Det skrivs normalt inte ut i Sverige och de kan lätt se att all annan information är korrekt inklusive mitt passnummer.
 

LPC123

Medlem
Min far flög Singapore Airlines så sent som I December. Hans namn är: "Namn Tilltalsnamn Efternamn"

På hans bokning och biljett så stod det "Tilltalsnamn Efternamn" - det var absolut inga problem. Han är iaf hemma nu och har haft en trevlig semester enligt egen utsago :)

Då är frågan om hans tilltalsnamn är det första som står i passet?? i mitt fall är det mitt 3e namn i passet :-(
 
Toppen