Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Nej du kan inte lägga ihop flera bokningar. De lär inte checka in två olika bokningar åt dig i Auckland. Åtminstone inget de behöver göra men under har ju skett förut. Då du onekligen har bokat när de inte tog betalt för Singapores bränsletillägg så får du antingen betala det eller göra två bokningar. Sätt dig i mikkeller baren och njut lite och är frukost i väntan på nästa flyg.
Jo i baren hamnar vi nog oavsett. :)
Min oro är just vid försening när man har två bokningar. Och slippa stöka med att hämta ut bagaget. Vill ju hellre sitta i baren...
 
Är det någon som vet om SAS har blackout över sommaren på sina bonusresor?
Vart vill du åka? Det går utmärkt att boka Stockholm-Malmö exempelvis, finns i det närmaste hur många bonusplatser som helst. Det är absolut inte blockat. Köpenhamn-San Francisco/Boston/Miami/Chicago däremot har exempelvis inte släppts upp på long haul för nästa sommar. Din fråga är helt enkelt alldeles för generellt ställd för att kunna besvaras på ett riktigt sätt.
 
Vart vill du åka? Det går utmärkt att boka Stockholm-Malmö exempelvis, finns i det närmaste hur många bonusplatser som helst. Det är absolut inte blockat. Köpenhamn-San Francisco/Boston/Miami/Chicago däremot har exempelvis inte släppts upp på long haul för nästa sommar. Din fråga är helt enkelt alldeles för generellt ställd för att kunna besvaras på ett riktigt sätt.

My bad.

Tänker på long haul i business. SAS brukar ju släppa 2 platser per flyg ca 330 dagar innan men såvitt jag vet har de blackout över julen. Ser att de har släppt till den 15 juni 2019, och undrar om det blir en blackout därefter eller i juli? Vet att flera bolag har det.
 
My bad.

Tänker på long haul i business. SAS brukar ju släppa 2 platser per flyg ca 330 dagar innan men såvitt jag vet har de blackout över julen. Ser att de har släppt till den 15 juni 2019, och undrar om det blir en blackout därefter eller i juli? Vet att flera bolag har det.
SAS har blackout vid T+330 på longhaul ja. Från 1juli tror jag, fram till 15 Aug. De släpper biljetter 90-120 dagar innan dock men då helt beroende på stämningsläge så det kan bli 0, 1 eller 8 platser
 
My bad.

Tänker på long haul i business. SAS brukar ju släppa 2 platser per flyg ca 330 dagar innan men såvitt jag vet har de blackout över julen. Ser att de har släppt till den 15 juni 2019, och undrar om det blir en blackout därefter eller i juli? Vet att flera bolag har det.
Igen, vart vill du åka?

Det är riktigt att man har släppt platser till och med den 15 juni till exempelvis New York (EWR). Ta fram en kalender och räkna dagarna framåt så inser du snabbt att vid midnatt till idag, den 22 juni i detta nådens år 2018, är det helt enkelt 329/330 dagars framförhållning. Om du väntar till imorgon ska du se att de med största sannolikhet då även släpper biljetter till EWR den 16 juni 2019.

Att de har släppt för en eller flera destinationer innebär inte att de nödvändigtvis släpper för alla long haul destinationer. Varje rutt hanteras för sig, möjlligtvis kan man se något system i de rutter som slingas ihop men i stort kan du dra väldigt få paralleller mellan vad som händer med en rutt och en annan ur en bonusbiljettsperspektiv. Det finns helt enkelt ingen given korrelation.
 
Last edited:
SAS har blackout vid T+330 på longhaul ja. Från 1juli tror jag, fram till 15 Aug. De släpper biljetter 90-120 dagar innan dock men då helt beroende på stämningsläge så det kan bli 0, 1 eller 8 platser

Tack! Jag misstänkte att det skulle vara blackout i juli :(

Då safear jag och bokar Austrian business istället (fast jag ogillar Austrian starkt) och försöker boka om till något annat när det närmar sig. Närmar mig snabbt 1 miljon eurobonuspoäng nu igen och någon 2-4-1 så tänker att det är hög tid att bränna lite poäng :)
 
Igen, vart vill du åka?

Det är riktigt att man har släppt platser till och med den 15 juni till exempelvis New York (EWR). Ta fram en kalender och räkna dagarna framåt så inser du snabbt att vid midnatt till idag, den 22 juni i detta nådens år 2018, är det helt enkelt 329/330 dagars framförhållning. Om du väntar till imorgon ska du se att de med största sannolikhet då även släpper biljetter till EWR den 16 juni 2019.

Att de har släppt för en eller flera destinationer innebär inte att de nödvändigtvis släpper för alla long haul destinationer. Varje rutt hanteras för sig, möjlligtvis kan man se något system i de rutter som slingas ihop men i stort kan du dra väldigt få paralleller mellan vad som händer med en rutt och en annan ur en bonusbiljettsperspektiv. Det finns helt enkelt ingen given korrelation.

Tack för det här svaret också :) Är rätt flexibel med destination men nu blev det Washington DC.
 
Hejsan, vet inte om detta är rätt tråd att skriva i, men jag gör ett försök.
Då jag läst att man skall vara ute i god tid när man bokar bonusresor så har jag redan nu börjat kika runt.

Jag planerar att under sommaren 2019 att boka en resa till Asien men är inte riktigt säker på om detta funkar, eller
om jag väljer det bästa.

ARN -> FRA -> ICN (Layover) -> TPE
Här siktar jag på att få prova på Asiana First samt EVA Air Business.

KIX/NRT/HND -> SIN (Layover) -> CPH -> ARN
Singapore Airlines/ ANA i Business till SIN för att sedan åka Business till CPH (First om det släpps).


Min fråga är,
Funkar det att boka följande? Har kollat tillgänglighet och just nu ser det bra ut.
Borde jag välja SIN->CPH eller SIN->ARN? Vilken rutt är trevligast?

Detta blir som sagt min första resa i First och är sjukt taggad på detta. Kommer att använda en 2-4-1 voucher och vill prova på så många produkter som möjligt utan att trumfa med kvaliteten. Självklart är det svårt att få till First på sista resan, men jag tror att det blir bra ändå eftersom det passar mycket bra tidsmässigt, samt att tjejen är lite sugen på några timmar i Singapore.

Ni får gärna komma med andra förslag på routing på hemvägen till ARN.
 
Hejsan, vet inte om detta är rätt tråd att skriva i, men jag gör ett försök.
Då jag läst att man skall vara ute i god tid när man bokar bonusresor så har jag redan nu börjat kika runt.

Jag planerar att under sommaren 2019 att boka en resa till Asien men är inte riktigt säker på om detta funkar, eller
om jag väljer det bästa.

ARN -> FRA -> ICN (Layover) -> TPE
Här siktar jag på att få prova på Asiana First samt EVA Air Business.

KIX/NRT/HND -> SIN (Layover) -> CPH -> ARN
Singapore Airlines/ ANA i Business till SIN för att sedan åka Business till CPH (First om det släpps).


Min fråga är,
Funkar det att boka följande? Har kollat tillgänglighet och just nu ser det bra ut.
Borde jag välja SIN->CPH eller SIN->ARN? Vilken rutt är trevligast?

Detta blir som sagt min första resa i First och är sjukt taggad på detta. Kommer att använda en 2-4-1 voucher och vill prova på så många produkter som möjligt utan att trumfa med kvaliteten. Självklart är det svårt att få till First på sista resan, men jag tror att det blir bra ändå eftersom det passar mycket bra tidsmässigt, samt att tjejen är lite sugen på några timmar i Singapore.

Ni får gärna komma med andra förslag på routing på hemvägen till ARN.
Det ser bra ut, tycker jag.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om det är sommaren 2019 du pratar om, vänligen kolla att det inte är någon helg i Japan eller Taiwan så att enkelbiljetten mellan Taiwan och Japan inte blir alldeles för dyrt.
 
Toppen