Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Canadien

Medlem
Jag borde kanske leta först, jen jag tar mig friheten att vara bekväm och ställa frågan...
Går det inte att boka bonusresa i Biz med SAS till USA eller Asien?
Jag får bara upp en massa alternativ med Eco och Plus

Jo, men de släpper bara max två platser på varje avgång, ca 330 dagar innan.
Här finns hela listan på vad som är tillgängligt just nu, finns en hel del Feb-April.

SAS business award availability - Travelhacks
 

ante_77

Medlem
Jo, men de släpper bara max två platser på varje avgång, ca 330 dagar innan.
Här finns hela listan på vad som är tillgängligt just nu, finns en hel del Feb-April.

SAS business award availability - Travelhacks

Ah, då klåparen (dvs jag själv) körde med UME som avgångsort så fick jag ju inte upp annat än eco & plus.
Problemet var att inte ens kolumnen med Business kom upp på skärmen. Söker jag från ARN så kommer det alternativet upp.

Såja, reser tydligen för sällan med poäng
 

kajjan85

Medlem
Ni som är duktiga på att räkna ut skatter... Jag bokade nyligen följade till min mor:

CPH-LHR, SAS Plus
LHR-BOG, Avianca Business
BOG-BAQ, Avianca Business
//
CTG-BOG, Avianca Business
BOG-FRA, Lufthansa Business
FRA-CPH, SAS Plus

Skatterna blev över 5600 kr (!). Jag har sett på andra bokningar i forumet att skatterna med Avianca kan dra iväg, men detta är nog rekord. Ett av de långa benen är med Lufthansa, vilket jag hoppades på skulle få ner skatterna lite, men icke. Uppskattar om någon som kan, kan kolla om detta är rimligt.
 

chazzie

Medlem
Ni som är duktiga på att räkna ut skatter... Jag bokade nyligen följade till min mor:

CPH-LHR, SAS Plus
LHR-BOG, Avianca Business
BOG-BAQ, Avianca Business
//
CTG-BOG, Avianca Business
BOG-FRA, Lufthansa Business
FRA-CPH, SAS Plus

Skatterna blev över 5600 kr (!). Jag har sett på andra bokningar i forumet att skatterna med Avianca kan dra iväg, men detta är nog rekord. Ett av de långa benen är med Lufthansa, vilket jag hoppades på skulle få ner skatterna lite, men icke. Uppskattar om någon som kan, kan kolla om detta är rimligt.

London är väl ökänt för att ha höga skatter och avgifter? Även Tyskland har ganska höga avgifter så förmodligen är det en "unholy combo" där som trissar upp slanten.
 

palmen

Moderator
Ni som är duktiga på att räkna ut skatter... Jag bokade nyligen följade till min mor:

CPH-LHR, SAS Plus
LHR-BOG, Avianca Business
BOG-BAQ, Avianca Business
//
CTG-BOG, Avianca Business
BOG-FRA, Lufthansa Business
FRA-CPH, SAS Plus

Skatterna blev över 5600 kr (!). Jag har sett på andra bokningar i forumet att skatterna med Avianca kan dra iväg, men detta är nog rekord. Ett av de långa benen är med Lufthansa, vilket jag hoppades på skulle få ner skatterna lite, men icke. Uppskattar om någon som kan, kan kolla om detta är rimligt.
Både London och Frankfurt är dyrt att byta på men känns mycket att det skulle bli 5600 kronor då sas bränsletillägg borde vara ca 2500. Ta upp resan på matrix så ser du vad skatterna blir och kan titta om det stämmer.
 

Dr. Miles

Expert
Både London och Frankfurt är dyrt att byta på men känns mycket att det skulle bli 5600 kronor då sas bränsletillägg borde vara ca 2500. Ta upp resan på matrix så ser du vad skatterna blir och kan titta om det stämmer.
Jag lyckades inte att få den kombination av rutt och flygbolag på ITA Matrix, men som två enkelresor fick jag det (sista sträckan är dock som LH flightnummer).

Köpenhamn-London-Bogota-Barranquilla: (SK + AV + AV)
Kod:
Fare for 1 adult
Fare 1: Carrier AV JEO00RX1 CPH to BAQ (rules)
Passenger type ADT, ONE-WAY-ONLY fare, booking code Z, J
Covers CPH-LHR (Business), LHR-BOG (Business), BOG-BAQ (Business)
€2,953.34
Colombia Airport Tax (CO)
€4.59
Colombia Tourism Tax (JS)
€12.80
United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB)
€38.58
Denmark Passenger Service Charge (ZO)
€22.29
SK YQ surcharge (YQ)
€38.94
Subtotal per passenger
€3,071.20
Number of passengers
x1
Subtotal For 1 adult
€3,071.20

Summa av skatter: 78,26 EUR


Cartagena-Bogota-Frankfurt-Köpenhamn: (AV + LH + LH)
Kod:
Fare 1: Carrier LH CFFOWKO CTG to CPH (rules)
Passenger type ADT, ONE-WAY-ONLY fare, booking code J, C
Covers CTG-BOG (Business), BOG-FRA (Business), FRA-CPH (Business)
€2,618.63
Colombia Sales Tax IVA (YS)
€548.15
Germany Airport Security Charge (DE)
€9.00
Germany Passenger Service Charge International Departure (RA)
€21.25
LH YQ surcharge (YQ)
€250.00
Colombia Resident Exit Tax Timbre (DG)
€25.68
Colombia Airport Tax (CO)
€38.83
LH YR surcharge (YR)
€16.00
Subtotal per passenger
€3,527.91

Summa av skatter: 94,76 EUR


Så kalkylen blir så här:
(116 x 2) + 78,26 + 94,76 = 405,02 EUR (ca 4.170 SEK)
 

kajjan85

Medlem
London är väl ökänt för att ha höga skatter och avgifter? Även Tyskland har ganska höga avgifter så förmodligen är det en "unholy combo" där som trissar upp slanten.

Jag har själv bokat många resor via både London och Frankfurt, även som kombo. Aldrig i närheten av några 5600.
Jag lyckades inte att få den kombination av rutt och flygbolag på ITA Matrix, men som två enkelresor fick jag det (sista sträckan är dock som LH flightnummer).

Köpenhamn-London-Bogota-Barranquilla: (SK + AV + AV)
Kod:
Fare for 1 adult
Fare 1: Carrier AV JEO00RX1 CPH to BAQ (rules)
Passenger type ADT, ONE-WAY-ONLY fare, booking code Z, J
Covers CPH-LHR (Business), LHR-BOG (Business), BOG-BAQ (Business)
€2,953.34
Colombia Airport Tax (CO)
€4.59
Colombia Tourism Tax (JS)
€12.80
United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB)
€38.58
Denmark Passenger Service Charge (ZO)
€22.29
SK YQ surcharge (YQ)
€38.94
Subtotal per passenger
€3,071.20
Number of passengers
x1
Subtotal For 1 adult
€3,071.20

Summa av skatter: 78,26 EUR


Cartagena-Bogota-Frankfurt-Köpenhamn: (AV + LH + LH)
Kod:
Fare 1: Carrier LH CFFOWKO CTG to CPH (rules)
Passenger type ADT, ONE-WAY-ONLY fare, booking code J, C
Covers CTG-BOG (Business), BOG-FRA (Business), FRA-CPH (Business)
€2,618.63
Colombia Sales Tax IVA (YS)
€548.15
Germany Airport Security Charge (DE)
€9.00
Germany Passenger Service Charge International Departure (RA)
€21.25
LH YQ surcharge (YQ)
€250.00
Colombia Resident Exit Tax Timbre (DG)
€25.68
Colombia Airport Tax (CO)
€38.83
LH YR surcharge (YR)
€16.00
Subtotal per passenger
€3,527.91

Summa av skatter: 94,76 EUR


Så kalkylen blir så här:
(116 x 2) + 78,26 + 94,76 = 405,02 EUR (ca 4.170 SEK)

Tack! Då ska jag nog ringa Tallinn och be dom dubbelkolla. Uppskattar väldigt mycket att du tog dig tid till detta
 

Dr. Miles

Expert
Tack! Då ska jag nog ringa Tallinn och be dom dubbelkolla. Uppskattar väldigt mycket att du tog dig tid till detta
Observera att jag har bortsett "Colombia Sales Tax IVA (YS)" medvetet då det är en T/R (Open jaw) resa från Köpenhamn.
Kod:
Colombia Sales Tax IVA (YS)
€548.15

När man köpen en flygbiljett med avresa från Colombia måste man betala Colombia Sales Tax IVA (YS) 19% [ungefär som moms] för baspriset + bränsletillägg.
 

Maja

Medlem
Via LifeMiles hittade jag 3 platser med Asiana Airlines från FRA till ICN i mitten på april. När jag sedan ringer för att boka dessa platser så gick det inte när allt var klart och skulle biljetteras. De var put on hold eller något annat. Hörde inte riktigt vad hon sa. :confused:

Så min fråga till er experter, när är det troligt att Asiana släpper sina biljetter? Enligt tjejen jag pratade med så lät det som om jag var ute i lite för god tid och att inget var riktigt släppt än.

Hittade hemresa med Lufthansa, så kanske borde boka upp alla segment som faktiskt fanns i Business idag och boka Eko på FRA-ICN och sedan ändra den när Businessbiljetter släpps i stället?!? Och därmed ta ändringskostnaden á 150kr x 3? (Eller skulle det vara gratis för EBD?).

Total novis på att göra den här typen av bokningar :oops:

Tar tacksamt emot input och råd! Har gjort en snabbsökning men hittar inte när Asiana släpper biljetter.

Hittade inget alls via Uniteds sida så jag gissar att jag är för tidigt ute helt enkelt. Blev så till mig när jag insåg att Lufthansa hade släppt 14-dagars regeln för F-biljetterna förut, men inser att jag tänkte för länge till vilken del av världen vi skulle och att de hann täppa till den möjligheten innan jag kom till skott. :(
 
Toppen