Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

"alltid" sen skriver du att det ni kopierat i er tråd inte stämmer pga det är gammalt? Du får nog bestämma dig hur du vill ha det...

Om det dessutom "alltid" varit, så var har du hittat infon? Sen så är det jag citerade inte helt tydligt, folk kan tolka det på olika sätt, eftersom det inte är helt spec'at. Bättre att fått nåt som verkar vara en regel dom har i boken än att lita på det du själv skriver är historiskt bara kopierat?
Den informationen har jag fått genom att läsa på forumet i 13 år. Om du vill tro mer på någon på kundtjänst som jobbat 6 månader är det helt ok för min del.

Vad vi historiskt kopierat i trådar (i rollen om moderatorer) har inget att göra med vilken kunskap jag eller andra på forumet besitter. Jag läser som sagt inte vad folk skrev i en guide för 8 år edan som vi varje år bara kopierar in i en ny tråd. Nästan allt av det som är kopierar stämmer, men helt klart behöver nog en del saker gås igenom efter alliancebytet. Du får gärna hjälpa till där och kolla upp fakta om saker som har ändrats.

Blanda inte ihop vad jag skriver som privatperson och vad som skrivs i rollen som moderator (dessa inlägg är tydligt uppmärkta med det).

Men om inget ändrats senaste veckorna så kan jag med 100% säkerhet säga att din tolkning är felaktig.
Om du inte tror mig får du gärna förklara för mig hur de på kundtjänst ska veta allt detta. Säg att jag ska till Auckland och väljer att åka via USA. Hur ska jag då kunna landa på AKL inom 24h från att jag ankommer till LAX? Det är 20h tidsskillnad mellan Auckland och Los Angeles och flighten tar ca 13h, dvs det blir 33h "connection". Eller sitter de på kundtjänst med en tabell där de börjar räkna på tidszoner för att se som det är en godkända rutt?

Det blir lättare om du skriver vilka datum, Santiago SDE? Var utgår du ifrån?

I *A kunde man avboka bara en person tror jag, nu efter bytet så vet jag inte. Det går förmodligen inte att ändra något.
Utgår ifrån Stockholm, vill helst till Santiago men närliggande stad typ Buenos aires kan funka så bokar jag flyg därifrån. Kan tidigast resa ut 14:30 18/12 hemresa från Buenos aires sent 1a januari eller 2/3e januari etc.
Får kolla med SAS om det går då. Mejlade Etheopian, går tydligen inte att bara lämna min ditresa tom blir avbokad då på hemresan tror jag.

Behöver tips och råd från experterna.

Har en resa bokad med *A. Fick mail/sms att ett ben på hemvägen blev inställt. Ringde in och fick en duktig engelsktalande agent ( innan jag hann se att de ersatt det inställda flyget med ett annat).
Det påverkar inte ankomst till slutdestinationen då det sista benet är kvar och skillanden är att jag nu får mer tid i BRU istället för MUC.
För att optimera flygtiderna och slippa så mycket dötid på flygplatserna föreslog hon att jag skulle avboka hemresan( behålla utresan) och göra en ny bokning med Skyteam, BKK-CDG-GOT.

1. Jag hade för mig att de inte tillät avbokning på ena sträckan efter alliansbytet, att man var tvungen att avboka hela bokningen?
2. Antar att hon menade att boka hemresan separat så det blir 2 olika bokningar, skatt tillbaka från första resan, ny skatt på nya resan?
3. Då det blir 2 bokningar blir poängpriset dyrare?

Någon som varit med om detta och gjort liknande?

Last edited:
Jag hade inte vågat blanda Skyteam och *A bokningar. (2) Känner spontant att du då får betala 60% per riktning? Alltså blir det dyrare eftersom enkelväg är 60% av T&R?

Om du fått ett alternativ som inte påverkar ankomst till slutdestinationen så mycket så hade jag kört på det alternativet för att inte riskera massa onödigt.

1. Jag hade för mig att de inte tillät avbokning på ena sträckan efter alliansbytet, att man var tvungen att avboka hela bokningen?
Jag försökte många gånger i september att avboka hemresa med Star Alliance. Beskedet då var att det går inte, de kunde inte göra några ändringar. Antingen avboka hela resan eller behålla den.

Då kommer jag avstå hennes förslag.
Med tanke på att de dragit fel med poäng (för lite) på min resa också, så blir det bara dumt av mig och mixtra!

• Gilla
Reactions: Gus
Är det bara jag, eller är platstillgången på interkontinentala flyg tillbaka till Europa långt mycket sämre än ut ur Europa, om man söker 4 platser?
Edit: Noterar att platstillgången på ex-Europa ändras beroende på vilket datum jag väljer att söka den ickeexisterande returen. Tillgängliga flighter kommer och går, liksom klasserna.
Jag upplever detsamma.
Det känns sådär kul tycker jag att boka och använda 2-4-1 samt poäng endast på utresan, för att sedan tvingas köpa enkelbiljett hem.

Är det en försämring med Skyteam och något vi får vänja oss vid, eller ett tillfälligt problem under övergången tro?

Någon som har ytterligare erfarenheter eller info?

Jag har en förestående bonusresa (lördag) med Star Alliance, ARN-KTM, som jag bokade för nästa ett år sedan där jag senaste veckan fått ett flertal ändringar och just nu går inte utresan ihop utan den innehåller bland annat 36h layover mellan första och andra benet samt att jag missar anslutningen på sista benet.
Har pratat med SAS två gånger idag och ingen av agenterna lyckas hitta alternativ med vare sig Star Alliance eller SkyTeam.

Hemresan var det också ändringar på men en duktig agent hjälpte mig förra veckan med att hitta ett alternativ hem som går en vecka senare än tänkt, så det verkar vara dåligt med award-platser till just Kathmandu (KTM).
Air India som har gjort ändringarna säger att de inget kan göra eftersom bokningen är gjord via SAS, men kan ju vara en dålig agent. HUACA är inte aktuellt med tanke på kostnaden att ringa dem å sitta i kö.

Vad tror ni, ska jag ha is i magen nån dag till innan jag avbokar eller är det lönlöst att hoppas att nåt öppnar upp sig?

Jag har en förestående bonusresa (lördag) med Star Alliance, ARN-KTM, som jag bokade för nästa ett år sedan där jag senaste veckan fått ett flertal ändringar och just nu går inte utresan ihop utan den innehåller bland annat 36h layover mellan första och andra benet samt att jag missar anslutningen på sista benet.
Har pratat med SAS två gånger idag och ingen av agenterna lyckas hitta alternativ med vare sig Star Alliance eller SkyTeam.

Hemresan var det också ändringar på men en duktig agent hjälpte mig förra veckan med att hitta ett alternativ hem som går en vecka senare än tänkt, så det verkar vara dåligt med award-platser till just Kathmandu (KTM).
Air India som har gjort ändringarna säger att de inget kan göra eftersom bokningen är gjord via SAS, men kan ju vara en dålig agent. HUACA är inte aktuellt med tanke på kostnaden att ringa dem å sitta i kö.

Vad tror ni, ska jag ha is i magen nån dag till innan jag avbokar eller är det lönlöst att hoppas att nåt öppnar upp sig?
Om du kan och har möjlighet att avboka senare så gör det (framförallt om du inte förlorar ngt på det).

Toppen