Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Frågan är ju hur mycket resandet minskar. Inte hur många linjer som flyttar, eftersom det inte ändrar nåt.

Fast då Arlanda förlorar direktförbindelser med omvärlden kan det påverka tillväxt och näringsliv negativ. Det är en av alla parametrar som internationella företag tittar på då det gäller etableringar/investeringar/huvudkontor etc....
 
Ok att det slår lite grand för familjen som drar till Phuket på semester.
Räcker väl att korta ner resan så tar det ut dig ekonomiskt.

Men jag kan inte se något större problem att flyg beläggs med "miljöskatt"
Att flygbolag skyller på sådant är bara bull shit.
För att gå väldigt O T är nog problemet den politiska logiken.
Skall det bli trovärdigt och fungera är det väl en bra början att slopa alla subventioner kallade miljöbilspremie för allt som har förbränningsmotorer.
Nu kan man ju få det även för en elcykel. Och är det något som är en 1 000 gånger bättre är det en vanlig hederlig hoj.
 
Fast då Arlanda förlorar direktförbindelser med omvärlden kan det påverka tillväxt och näringsliv negativ. Det är en av alla parametrar som internationella företag tittar på då det gäller etableringar/investeringar/huvudkontor etc....
Pratar du nu om någon annan anledning än flygskatten? För den påverkar ju som vi just utrett både direkta och indirekta förbindelser utan skillnad.
 
Pratar du nu om någon annan anledning än flygskatten? För den påverkar ju som vi just utrett både direkta och indirekta förbindelser utan skillnad.
Vad som "utretts" är att den totala kostnaden för flygskatt blir densamma för passagerarna på både direkta och indirekta resor helt korrekt.

Hur många direktlinjer som förloras / flyttas till andra hubbar eller inte etableras kan vi tyvärr inte veta ännu.
 
Detta spelar ju dock ingen roll.
Åker jag ARN-CPH-HKG blir det 400 SEK skatt, exakt samma skatt som ARN-HKG.
För de som startar från Köpenhamn blir skatten 0 för resa CPH-HKG och CPH-ARN-HKG.

Vi som startar i Sverige åker på skatten oavsett om flyget går direkt eller om det är transfer i annat land.

Bolaget ställer ut "separata biljetter" för benet ARN-CPH och CPH-HKG med följden att resenären får två biljetter och bolaget således tar ut skatt till CPH men inte resten av sträckan. Jag har svårt att se hur det skulle bli skatt på en separat (kanske ev annat bokningsnummer) för den andra sträckan. Att det blir skatt på EN bokning med biljett för hela sträckan är uppenbart.

I mitt fall är jag glad att ha CPH som hemmabas då det skulle irritera mig storligen att betala 400 kronor i ideologiavgift på biljetten.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Ok att det slår lite grand för familjen som drar till Phuket på semester.
Räcker väl att korta ner resan så tar det ut dig ekonomiskt.

Men jag kan inte se något större problem att flyg beläggs med "miljöskatt"
Att flygbolag skyller på sådant är bara bull shit.
För att gå väldigt O T är nog problemet den politiska logiken.
Skall det bli trovärdigt och fungera är det väl en bra början att slopa alla subventioner kallade miljöbilspremie för allt som har förbränningsmotorer.
Nu kan man ju få det även för en elcykel. Och är det något som är en 1 000 gånger bättre är det en vanlig hederlig hoj.

Om man skall ha "miljöavgifter" får man ju applicera vissa logiska principer:

1. Beskatta användning av fossila drivmedel (i flygfallet innebär det att man tar ut skatten om planet drivs av konventionellt bränsle men att den inte tas ut om syntetiskt bränsle/biobränsle används).
2. Skatter på fossila drivmedel används till att stimulera fossilfria drivmedel, främst genom att skatteväxla (subventionering av miljövänliga alternativ, t.ex elektrisk drift).

I flygfallet går det ju också att styra det hela genom differentierade landningsavgifter där moderna maskiner gynnas jämfört med äldre.

Problemet med den nuvarande flygskatten är att den dels inte tar hänsyn till typen av bränsle (d.v.s flyger jag på syntetiskt bränsle åker jag ändå på den) samtidigt som den inte används till miljöförbättrande åtgärder (vilket är ett grundkrav för miljöskatter).

Det är samma sak om det t.ex skulle införas en skatt på "ohälsosam" mat - det kanske man kan tänka sig under förutsättning att den specifikt används till att subventionera och stimulera hälsosamma alternativ.
 
Om man skall ha "miljöavgifter" får man ju applicera vissa logiska principer:

1. Beskatta användning av fossila drivmedel (i flygfallet innebär det att man tar ut skatten om planet drivs av konventionellt bränsle men att den inte tas ut om syntetiskt bränsle/biobränsle används).
2. Skatter på fossila drivmedel används till att stimulera fossilfria drivmedel, främst genom att skatteväxla (subventionering av miljövänliga alternativ, t.ex elektrisk drift).

I flygfallet går det ju också att styra det hela genom differentierade landningsavgifter där moderna maskiner gynnas jämfört med äldre.

Problemet med den nuvarande flygskatten är att den dels inte tar hänsyn till typen av bränsle (d.v.s flyger jag på syntetiskt bränsle åker jag ändå på den) samtidigt som den inte används till miljöförbättrande åtgärder (vilket är ett grundkrav för miljöskatter).

Det är samma sak om det t.ex skulle införas en skatt på "ohälsosam" mat - det kanske man kan tänka sig under förutsättning att den specifikt används till att subventionera och stimulera hälsosamma alternativ.

Ja, precis som med den så kallade "kemikalieskatten" öronmärks dessa pengar inte, vilket gör det hela till ett stort skämt.

För 400 kr kan man plantera åtminstone åtta stycken träd ( ~600 kg co2 / träd = 4,8 ton). Det täcker upp för minst 5 t/r-resor ARN-LAX enligt ICAO.
 
Last edited:
Ja, precis som med den så kallade "kemikalieskatten" öronmärks dessa pengar inte, vilket gör det hela till ett stort skämt.

För 400 kr kan man plantera åtminstone åtta stycken träd ( ~600 kg co2 / träd = 4,8 ton). Det täcker upp för minst 5 t/r-resor ARN-LAX enligt ICAO.
Då borde en öronmärkt klimatkompenserande flygskatt uppgå till ca. 80 kr för en Longhaul då.

Problemet löst! Fasen Nobelpris i klimat / ekonomi nästa!

Bäst all lägga till en smiley alla fattar ju inte ironi
 
Bolaget ställer ut "separata biljetter" för benet ARN-CPH och CPH-HKG med följden att resenären får två biljetter och bolaget således tar ut skatt till CPH men inte resten av sträckan. Jag har svårt att se hur det skulle bli skatt på en separat (kanske ev annat bokningsnummer) för den andra sträckan. Att det blir skatt på EN bokning med biljett för hela sträckan är uppenbart.

I mitt fall är jag glad att ha CPH som hemmabas då det skulle irritera mig storligen att betala 400 kronor i ideologiavgift på biljetten.
Det är ju dock inte så det fungerar. Kul att resa på separata biljetter med 1h byte och så blir det 1h försening och man kom inte längre än till Köpenhamn/Oslo.
Mig veterligen ställer inte ett enda bolag ut flight för flight som separata biljetter. Utresa och hemresa kan dock vara separata biljetter inom Europa utan problem.
Skatten i sig är helt korkad då det inte blir bättre för miljön när pengarna kommer att användas till annat än miljöåtgärder.
 
Det är ju dock inte så det fungerar. Kul att resa på separata biljetter med 1h byte och så blir det 1h försening och man kom inte längre än till Köpenhamn/Oslo.
Mig veterligen ställer inte ett enda bolag ut flight för flight som separata biljetter. Utresa och hemresa kan dock vara separata biljetter inom Europa utan problem.
Skatten i sig är helt korkad då det inte blir bättre för miljön när pengarna kommer att användas till annat än miljöåtgärder.

Norwegian gjorde det ju förut men de slutade väl med det för rätt länge sedan.

Gör inte Ryan det fortfarande? Visserligen flyger de inte longhaul men samma princip gäller ju på kortare.
 
Toppen