Om man skall ha "miljöavgifter" får man ju applicera vissa logiska principer:
1. Beskatta användning av fossila drivmedel (i flygfallet innebär det att man tar ut skatten om planet drivs av konventionellt bränsle men att den inte tas ut om syntetiskt bränsle/biobränsle används).
2. Skatter på fossila drivmedel används till att stimulera fossilfria drivmedel, främst genom att skatteväxla (subventionering av miljövänliga alternativ, t.ex elektrisk drift).
I flygfallet går det ju också att styra det hela genom differentierade landningsavgifter där moderna maskiner gynnas jämfört med äldre.
Problemet med den nuvarande flygskatten är att den dels inte tar hänsyn till typen av bränsle (d.v.s flyger jag på syntetiskt bränsle åker jag ändå på den) samtidigt som den inte används till miljöförbättrande åtgärder (vilket är ett grundkrav för miljöskatter).
Det är samma sak om det t.ex skulle införas en skatt på "ohälsosam" mat - det kanske man kan tänka sig under förutsättning att den specifikt används till att subventionera och stimulera hälsosamma alternativ.