Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Eventuellt kanske flygskatten försvinner framöver.

"Tidöpartierna vill avskaffa flygskatten helt, enligt uppgifter till Ekot.

Sedan tidigare har det varit känt att Tidöpartierna övervägt en halvering av den flygskatt som flygbolagen betalar per passagerare.

Flygskatten införds 2018 av den förra regeringen."
+2 A350 till SAS 2025, longhaul från Arlanda. (Ja, man kan väl få drömma :p)
 
+2 A350 till SAS 2025, longhaul från Arlanda. (Ja, man kan väl få drömma :p)

Bristen på long haul från Arlanda har absolut ingenting med flygskatten att göra utan mer att man tjänar mer pengar på andra håll samtidigt som man sparar pengar på att fokusera resurserna på att bara ha en longhaulhubb. Möjligen kanske någon utländsk aktör kommer och kör någon linje men de gjorde de inte under längre perioder innan flygskatten kom heller.

Men visst, vissa säger ju de vill satsa när flygskatten försvinner, Ryanair vill ju ställa sex flygplan till i Sverige, så det är nog den typen av affärer vi ser snarare än att SAS skulle få fnatt och flyga en massa longhaul.


Anser att SAS ska få vara flygbolag ifred, nu när de faktiskt har en rimlig chans att klara sig. Fritt från politiskt klåfingrande där målet mest verkar vara att kunna flyga på semester direkt från Arlanda än något annat.
 
Wow, Ryan ska ta 6 plan och ställa i sverige och med automatik reser 4,5-5,5 miljoner fler passagerare. Trevligt bete för en populiststyrd regering.

6 plan ska dra 5 miljoner pax. Om ett plan är i drift 300 dagar så är det 2500-3050 pax per plan och dag. De trycker väl i snitt in 200 pax (inkl ett gäng stående, såklart) så dehöver varje flyg 15 avgångar eller ladningar i Sverige om dagen. Med turn-round på några sekunder så kan de alltså flyga 15 gånger per dag om flygtiden till destinationen är omkring 1,5 timmar.

Hur f-n kan DN publicera sådan smörja och inte ställa en enda kritisk fråga, inte göra en enda kontrollräkning av påståendena?
 
Wow, Ryan ska ta 6 plan och ställa i sverige och med automatik reser 4,5-5,5 miljoner fler passagerare. Trevligt bete för en populiststyrd regering.

6 plan ska dra 5 miljoner pax. Om ett plan är i drift 300 dagar så är det 2500-3050 pax per plan och dag. De trycker väl i snitt in 200 pax (inkl ett gäng stående, såklart) så dehöver varje flyg 15 avgångar eller ladningar i Sverige om dagen. Med turn-round på några sekunder så kan de alltså flyga 15 gånger per dag om flygtiden till destinationen är omkring 1,5 timmar.

Hur f-n kan DN publicera sådan smörja och inte ställa en enda kritisk fråga, inte göra en enda kontrollräkning av påståendena?
Jag betalar gärna 600kr (flygskatt) för att slippa flyga med Ryanair.
 
Ursäkta, men när såg du senast en journalist som kunde räkna? ;)
Jag har faktiskt jobbat på ett ställe där en journalist satt i ledningsgruppen för att kontrollräkna innan beslut fattades. Han kunde räkna men jag ska inte påstå att vi tog bättre beslut pga det ;)

Problemet här är att journalisten bara förberett en (1) typ av motfråga - att skatten har en miljöstyrande effekt och huruvida trafikvolym pre-pandemi är ett rimligt mål. Helt relevant, men frågorna följs inte upp mer djuplodande och resten som påstås undgår helt analys.

Personen som är intervjuad representerar inte svenskt näringsliv eller breda resenärs-grupper. Han är en företagare med mål att maximera sin egen vinst och intervjun för honom är ett sätt att inspirera / sätta press på regeringen att använda skattepengar på ett för honom fördelaktigt sätt. Det behöver journalisten vara medveten om och inte låta personen tala som om det är en auktoritet på området.
Journalisten som gjorde intervjun kan säkert räkna, men saknade tid eller engagemang för att göra något vettigt av intervjun.
 
Wow, Ryan ska ta 6 plan och ställa i sverige och med automatik reser 4,5-5,5 miljoner fler passagerare. Trevligt bete för en populiststyrd regering.

6 plan ska dra 5 miljoner pax. Om ett plan är i drift 300 dagar så är det 2500-3050 pax per plan och dag. De trycker väl i snitt in 200 pax (inkl ett gäng stående, såklart) så dehöver varje flyg 15 avgångar eller ladningar i Sverige om dagen. Med turn-round på några sekunder så kan de alltså flyga 15 gånger per dag om flygtiden till destinationen är omkring 1,5 timmar.

Hur f-n kan DN publicera sådan smörja och inte ställa en enda kritisk fråga, inte göra en enda kontrollräkning av påståendena?

2023 hade Ryanair 49M passagerare på 515 plan, dvs runt 100k per plan och år.

Edit: Läste fel, de siffrorna avser 2022. Men ungefär 100k stämmer för 2023 också. "Avg passenger fare" var 65 EUR.
 
Last edited:
2023 hade Ryanair 49M passagerare på 515 plan, dvs runt 100k per plan och år.

Edit: Läste fel, de siffrorna avser 2022. Men ungefär 100k stämmer för 2023 också. "Avg passenger fare" var 65 EUR.
100.000 passagerare per plan och år verkar inte rimligt. Höftar man till med 300 dagar i drift per år skulle ett plan bara ha ca 330 passagerare per dag.

Lite avrundade killgissningar på ett plan i Sverige: 300 dagar, 8 sträckor per dag, 200 säten, 90% kabinfaktor ger 432.000 passagerare per plan och år. Så 6 plan skulle kunna motsvara 2.5 miljoner passagerare per år.
 
2023 hade Ryanair 49M passagerare på 515 plan, dvs runt 100k per plan och år.

Edit: Läste fel, de siffrorna avser 2022. Men ungefär 100k stämmer för 2023 också. "Avg passenger fare" var 65 EUR.
Sista juni hade de 594 plan och rullande 12 mån tom juli ger 190,2M passagerare. Blir 320k passagerare per plan, men de har säkert utökat flottan senaste året så den riktiga siffran är ännu högre.
 
Toppen