Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Ja, då har SAS koncentrerat linjerna till Köpenhamn, då börjar det bli dags för Arlanda och Oslo att bli billigare samtidigt som Kastrup ökar avgifterna, så börjar cykeln igen.

Undebara nyheter!

Som Ni vet har jag varit mycket kritisk till denna s k miljöskatt. Sverige och ARN har fått sämre infrastruktur med färre linjer och avgångar. Vi har förlorat många arbetstillfällen med flyg, turism, nyetableringar och faktiskt även i liten grad inflationsdrivande med skatter.

Full fart framåt nu! :cool:
Hur stor andel av dessa förluster är orsakade av denna skatt?
Jag tror inte denna skatte har vägt ett iota i någons beslut om att flyga från ARN eller ej.

Stackars regeringen som tror att denna lilla summa plötsligt kommer göra det mycket mer attraktivt att flyga till Stockholm. Som om den prislappen stoppat någon som faktiskt vill flyga dit. Eller därifrån.
Det är nog inte så att genomsnittlig inrikesresenär avgör om det ska bli en resa eller inte beroende på om det kostar 82:- hit eller dit.
Däremot verkar flygbolagen tycka att lönsamheten blir lägre med den svenska flygskatten och man lägger ner flyglinjer från svenska flygplatser. Så i så fall ser de det som svårt att föra över hela kostnaden på kunderna.

För exempelvis Thai till Bangkok är det över 160 000:- per flygning som flygbolaget sparar på att inte behöva betala in dagens flygskatt om de inte rör biljettpriset alls. (Baserat på 300 pax och 517:- per pax)

Jag tror och hoppas att kalkylen blir bättre framöver och fler bolag vågar öppna nya linjer från Sverige.

Det är nog inte så att genomsnittlig inrikesresenär avgör om det ska bli en resa eller inte beroende på om det kostar 82:- hit eller dit.
Däremot verkar flygbolagen tycka att lönsamheten blir lägre med den svenska flygskatten och man lägger ner flyglinjer från svenska flygplatser. Så i så fall ser de det som svårt att föra över hela kostnaden på kunderna.

För exempelvis Thai till Bangkok är det över 160 000:- per flygning som flygbolaget sparar på att inte behöva betala in dagens flygskatt om de inte rör biljettpriset alls. (Baserat på 300 pax och 517:- per pax)

Jag tror och hoppas att kalkylen blir bättre framöver och fler bolag vågar öppna nya linjer från Sverige.

Visst, men Arlandas problem har nog varit flygplatsavgifterna tror jag i större utsträckning. Bolagen får rabatter, kommer in och efter två år försvinner rabatten och det gör bolagen också.

Men, detta är ju en ny subvention för flygbolagen så några Ryanairflighter till blir det nog!

Visst, men Arlandas problem har nog varit flygplatsavgifterna tror jag i större utsträckning. Bolagen får rabatter, kommer in och efter två år försvinner rabatten och det gör bolagen också.
Rabatterna för nyetablerade linjer gäller i fem år på Arlanda för interkontinentala linjer och tre år för europeiska, inte två. År 4 och 5 är dock rabatterna inte särskilt stora för interkontinentala linjerna.

Att flygbolag skulle öppna upp en ny linje för att lägga ned den så fort rabatterna är slut är lite av en skröna skulle jag säga.

Vad gäller flygskatten så har den så klart betydelse precis som alla kostnader har betydelse. Går skatten ned tjänar antingen flygbolagen mer pengar på svenska linjer vilket är ett incitament för mer trafik eller så sjunker biljettpriserna vilket ökar efterfrågan. Är väl ganska grundläggande ekonomisk teori. Ett flygbolag som t.ex. flyger 300 dagar om året till destinationer som Nordamerika, Dubai eller Qatar och har i snitt 200 passagerare per flyg får ca 20 miljoner kr i sänkta kostnader per år för en sådan linje när flygskatten tas bort. Klart det påverkar.

Last edited:
Hur stor andel av dessa förluster är orsakade av denna skatt?
Jag tror inte denna skatte har vägt ett iota i någons beslut om att flyga från ARN eller ej.
Motfråga. Hur många långlinjer har kommit sedan 2018 och hur många har försvunnit?

Detta trots många huvudkontor i Stockholm, billiga kostnader med skräpvaluta och faktiskt ganska låg bolagsskatt (22%). Dessutom reseglad befolkning. Jag kan aldrig tänka mig att det är lägre kostnader flyga från FRA eller CPH när vi tagit bort skatten.

Motfråga. Hur många långlinjer har kommit sedan 2018 och hur många har försvunnit?

Detta trots många huvudkontor i Stockholm, billiga kostnader med skräpvaluta och faktiskt ganska låg bolagsskatt (22%). Dessutom reseglad befolkning. Jag kan aldrig tänka mig att det är lägre kostnader flyga från FRA eller CPH när vi tagit bort skatten.
1725384879017.png

Att folk är reseglada innebär ju att man gärna gör det trots 80:- eller 500:- extra. En ändring i inställning till flygandet kan ha en mycket starkare effekt på privata flygresor. Priselasticitet på affärsresor är sedan ytterligare lägre, så det är väldigt osannolikt att en fjuttig flygskatt påverkar hur mycket man flyger i jobbet. Det är mer en effekt av alternativ till affärsresandet som slagit mot flygindustrin.

Oberoende, min poäng var att jag gärna skulle se en källa på flygskattens effekt på ARNs utveckling. Inget opinionsinlägg, ingen förståsigpåares blogg, utan hårda fakta.
För mig låter ett 76kr:s påslag på en biljett för 1000kr som en otroligt liten sak. Skattens riktiga problem är att intäkterna borde gå 100% till att kompensera flygresandets externaliteter, inte att det möjligtvis varit droppen som fick bägaren att rinna över på någon longhaul linje.

Visa bifogad bild 156749

Att folk är reseglada innebär ju att man gärna gör det trots 80:- eller 500:- extra. En ändring i inställning till flygandet kan ha en mycket starkare effekt på privata flygresor. Priselasticitet på affärsresor är sedan ytterligare lägre, så det är väldigt osannolikt att en fjuttig flygskatt påverkar hur mycket man flyger i jobbet. Det är mer en effekt av alternativ till affärsresandet som slagit mot flygindustrin.

Oberoende, min poäng var att jag gärna skulle se en källa på flygskattens effekt på ARNs utveckling. Inget opinionsinlägg, ingen förståsigpåares blogg, utan hårda fakta.
För mig låter ett 76kr:s påslag på en biljett för 1000kr som en otroligt liten sak. Skattens riktiga problem är att intäkterna borde gå 100% till att kompensera flygresandets externaliteter, inte att det möjligtvis varit droppen som fick bägaren att rinna över på någon longhaul linje.
Tänk så här. En biljett random datum i oktober t.o.r. Stockholm - Umeå kostar 1 647 kr. Utan flygskatt (76x2) skulle biljetten kosta 1 495 kr , allt annat lika. Prishöjningen med skatten är alltså 10% i exemplet. Generellt torde man väl kunna säga att en prishöjning på 10% på nämnd tjänst minskar efterfrågan?

Tänk så här. En biljett random datum i oktober t.o.r. Stockholm - Umeå kostar 1 647 kr. Utan flygskatt (76x2) skulle biljetten kosta 1 495 kr , allt annat lika. Prishöjningen med skatten är alltså 10% i exemplet. Generellt torde man väl kunna säga att en prishöjning på 10% på nämnd tjänst minskar efterfrågan?
Yes, en prishöjning minskar efterfrågan generellt (undantaget Veblen- och Giffen-varor), det har ingen sagt emot. Frågan är hur mycket efterfrågan minskar/ökar vid en prisförändring. Priselasticitet.

Säg att din New York-semester kostar 15 000kr per skalle. 800kr är flygskatt. Hur mycket större är sannolikheten att du åker till New York ifall det kostade 14 200kr? Hur många som planerar en resa till New York struntar i det pga den prisskillnaden? Speciellt när det är bakat in i prislappen du ser på hemsidan (det hade haft en starkare effekt ifall du såg priset utan skatte fram till du ska betala).

Umeå är på så sätt ett dåligt exempel då man har alternativ med tåg eller bil.
Bangkok har inte samma alternativ, och dessutom så brukar resor till BKK vara längre och flygresans andel av totalkostnaden lägre, pga hotell etc. Då blir effekten mycket mindre av en flygskatt i hela perspektivet. Ska du till Bangkok så flyger du, och är du väl där så stannar du längre.
Men säg att du bor på hotell i Umeå tre nätter, för 700kr/natten (Tack Strawberry?). Då är totalkostnaden 3747kr, varav flygskattens andel är 4%. Tar du tåget istället? Kör?

Jag hävdar att flygskatten får oproportionerligt stor skuld för en utveckling på ARN som troligtvis har mycket komplexare bakgrundsorsaker. Största effekten har den kanske haft på folk som kör mileage runs där målet inte är målet, och lägsta möjliga pris är poängen.

Toppen