Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Homer

Medlem
Flygskatten höjs vid årskiftet (indexuppräkning utifrån KPI)

1 § Regeringen fastställer enligt 8 § lagen (2017:1200) om skatt på flygresor att flygskatt ska betalas med
följande belopp för kalenderåret 2023:
– 69 kronor per passagerare som reser till en slutdestination i ett land som anges i bilaga 1 till samma lag,
– 288 kronor per passagerare som reser till en slutdestination i ett land som anges i bilaga 2 till samma lag,
– 461 kronor per passagerare som reser till en annan slutdestination. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2023


Såhär är den nu 2022
- 64 kronor per passagerare som reser till en slutdestination i ett land som anges i bilaga 1 till samma lag,
- 265 kronor per passagerare som reser till en slutdestination i ett land som anges i bilaga 2 till samma lag,
- 424 kronor per passagerare som reser till en annan slutdestination.


Då den infördes var den 60, 250, 400kr
 

M.K

Medlem
Nya regeringen vill med andra ord, iaf än så länge, fortsätta låta Sverige och Arlanda mestadels vara en regional hub utan long haul. Nya linjer provas, men läggs ständigt ner efter kort tid. Skatten bidrar givetvis till detta.

Flyg med byte i CPH eller annan internationell hub fortsätter. Mer legs och poäng är positivt för oss poängjägare, men negativt för BNP.
 

Tomas E

Medlem
Förvånar mig att flygskattehöjningen denna gång verkar ha gått obemärkt förbi, med tanke på vilka diskussioner det ledde till förra gången.
Du menar obemärkt i "allmänmedia"? För det finns ju två inlägg ovanför ditt som gäller 2023 års skattesats?
Jag håller med. En ren index/inflationsuppräkning av skattesatser som är bestämda i kronor (gäller även t.ex. alkoholskatten) har jag svårt att jaga upp mig alltför mycket över. Om det däremot föreslås en kännbar höjning i reella termer kommande år lovar jag bli irriterad. Då är jag mer störd över "A-Train-skatten" på pendeltåg till Arlanda, som är ungefär dubbelt så hög som flygskatten på shorthaul.
 
Toppen