Senaste nytt

Flygbolaget BRA ansöker om företagsrekonstruktion.

Tänker att om LH-gruppen vill göra något sånt så är det nog större sannolikhet att det blir under Eurowings än Lufthansa.

Ja, kanske. Men tror precis som @fcx att grundmodellen för BRA är så väsensskild från vad LH, Eurowings eller kanske ens SAS skulle kunna åstadkomma.

De enda, som möjligtvis har en befintlig affär som skulle gynnas är nog SAS. Möjligen ett offensivt Norwegian/Widerøe. BRA påminner till delar mer om Widerøe, även om deras trafik är mindre point-to-point.

Finns väl också goda ekonomiska skäl till Skyways, SAS Commuter, Swelink mfl inte längre finns kvar.

Men om SAS tog över BRAs befintliga ATR flotta och kanske delar av personalen som en feeder dels till Arlanda men kanske också till CPH? Skulle också öppna för att kunna konkurrera direkt mot Widerøe på några av deras bästa inrikesrutter i Norge. Kan integreras i SAS Link.
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Ja, men de matar väl till stora Lufthansa? Eurowings flyger ju lite här och där om jag inte är helt fel på det.
Det har varit min uppfattning också. Egentligen tror jag mer på Eurowings också men de har inga små plan. A319 är det minsta de har, vilket motsvarar BRAs största. Men de skulle säkret kunna stoppa in 319 eller 320 på ett par av de störra norrlands-destinationerna. (Göteborg t.ex. matar de ju enklare direkt ner till sina hubbar, precis som idag men med kanske lite utökad trafik) Mindre flygplatser längre söderut tror jag är större hopp om Cityline direkt till FRA eller MUC.
 

mha321

Medlem
Ja, kanske. Men tror precis som @fcx att grundmodellen för BRA är så väsensskild från vad LH, Eurowings eller kanske ens SAS skulle kunna åstadkomma.
Jag tror spontant inte det skulle handla om att någon tog över BRAs affärsmodell. Utan bara deras passagerare, "inskruvade" i en annan affärsmodell.

Vad gäller den existerande affärsmodellen tror jag mer på något som uppstår enligt modellen gamla Sverigeflyg där antingen lokala kommuner eller lokala enterprenörer har lust att ösa in pengar på en affär inte går runt i sig. Och därmed en uppsplittring av BRAs olika delar. Frågan är bara hur lång tid det tar för något sådant att gå igång om de skulle försvinna "plötsligt", och hur mycket en annan affärsmodell hinner "ta över" innan en sådan lösning är på banan.
 
Jag tittade lite mer på BMA för januari 2023. De hade 70 728 inrikespax, i morgon måndag går det 36 avgångar från BMA, utgår ifrån att det såg likadant ut en januarivardag. 2 333 pax åker i snitt från Bromma och på de 36 avgångarna är det 65 pax i varje flight. Deras ATR 72 tar 72 pax så de har en hög genomsnittsbeläggning.
I dag har man 14 ATR 72 men två av dem ska lånas ut till Austrian så man står med 12 maskiner kvar, vilket bör innebära några svagare destinationer/avgångar kommer att tas bort när planen lämnat BMA.
 
Jag tittade lite mer på BMA för januari 2023. De hade 70 728 inrikespax, i morgon måndag går det 36 avgångar från BMA, utgår ifrån att det såg likadant ut en januarivardag. 2 333 pax åker i snitt från Bromma och på de 36 avgångarna är det 65 pax i varje flight. Deras ATR 72 tar 72 pax så de har en hög genomsnittsbeläggning.
I dag har man 14 ATR 72 men två av dem ska lånas ut till Austrian så man står med 12 maskiner kvar, vilket bör innebära några svagare destinationer/avgångar kommer att tas bort när planen lämnat BMA.

Bra stats! Det finns nog en affär i botten som är ganska intressant och som borde gå att driva med vinst. Tror dock charteräventyret med A320/319 bränner i fickorna. Roade mig på kvällens SK16 från Luleå att kika på BRAs Airbus flotta. Helt ovetenskapligt, enligt Flightradar har de utfört 98 flygningar de sista två veckorna, vara 20 är tomflygningar/positioneringsflygningar. Så runt 20 procent av jettrafiken genererar bara cost. Lägg därtill en hel del tekniska utmaningar, crew positionering, dyra layovers, ad hoc lease osv osv. Ett slukhål.
 

mha321

Medlem
Bra stats! Det finns nog en affär i botten som är ganska intressant och som borde gå att driva med vinst. Tror dock charteräventyret med A320/319 bränner i fickorna. Roade mig på kvällens SK16 från Luleå att kika på BRAs Airbus flotta. Helt ovetenskapligt, enligt Flightradar har de utfört 98 flygningar de sista två veckorna, vara 20 är tomflygningar/positioneringsflygningar. Så runt 20 procent av jettrafiken genererar bara cost. Lägg därtill en hel del tekniska utmaningar, crew positionering, dyra layovers, ad hoc lease osv osv. Ett slukhål.

Det är väl inte säkert att Bra behöver äta hela kostnaden för positioneringarna tex, det kan ju styras i avtalen så att det i princip är charter bolagen som får ta den kostnaden.

Däremot håller jag helt med om utmaningarna, och det blir inte mycket driftsfördelar när man både har en annons flyg typ och flyger från helt andra flygplatser än resten av bolaget. Svårt att använda samma personal i båda delarna.
 

011430121

Medlem
Idag positionsflög BRA en maskin UME-MMX sedan har hon flugit 6 tur och retur BRM-MMX
Tittar på FR24 och TT9619 ser man hur man positionsflyger bara med koden.
Någon som sett om man flyger ibland med A319 till exempel BRM-UME med pax.
BRA flyger charter åt många SHL klubbar , jag har bara sett att de använder ATR maskinerna för dessa uppdrag.
 
Det är märkvärdigt svårt att få någon som helst data kring den här rekonstruktionen. BRA verkar inte publicera några trafiksiffror, än mindre någon finansiell data. Moderbolaget Braganza har en årsredovisning från 2022 publicerad på sin site.

Av att döma av de BRA relaterade siffrorna bränner de pengar i snabb takt och bygger skuld. Vid årsbokslutet var bara skatteskulden för BRA uppe i nästan 300 miljoner kronor. Flygverksamheten verkar ha genererat ett litet positivt kassaflöde men svårt att utläsa vad den operativa leasingkostnaden är.

I vilket fall som borde det handla om dagar eller nån vecka innan svaret kommer om de lyckats med sin förlängda rekonstruktion. De fick 3 månaders respit i mitten av december då fordringsägarna inte godkände den då liggande planen. Blir intressant att se om Skatteverket är medgörliga och låter de putta och fortsätta bygga skuld eller om man sätter stopp.

Med tanke på hur tyst det varit/är gissar jag att de jobbar med en plan b - kanske någon typ av försäljning eller uppstyckning.
 

ARN01

Medlem
Jag tittade lite mer på BMA för januari 2023. De hade 70 728 inrikespax, i morgon måndag går det 36 avgångar från BMA, utgår ifrån att det såg likadant ut en januarivardag. 2 333 pax åker i snitt från Bromma och på de 36 avgångarna är det 65 pax i varje flight. Deras ATR 72 tar 72 pax så de har en hög genomsnittsbeläggning.
I dag har man 14 ATR 72 men två av dem ska lånas ut till Austrian så man står med 12 maskiner kvar, vilket bör innebära några svagare destinationer/avgångar kommer att tas bort när planen lämnat BMA.
Intressant men är inte några rotationer med A319? Har sett A319 i Malmö relativt ofta. Oavsett bör det vara hyfsad beläggning.
 
Toppen