Senaste nytt

Flygbolaget BRA ansöker om företagsrekonstruktion.

https://www.flygbra.se/om-bra/foretagsrekonstruktion

BRA har idag ansökt om företagsrekonstruktion för sju av koncernens tretton bolag. Kunderna påverkas inte av processen, alla flygningar kommer att genomföras och verksamheten fortsätter som vanligt. Flygbranschen präglas av höga fasta kostnader och små marginaler. Bolaget måste nu agera för att säkra långsiktig finansiell stabilitet. Målet med den legala processen är att, vid sidan av ett antal förbättringsåtgärder, sanera skulder och omförhandla avtal för att säkerställa jobb, bevara den viktiga flyginfrastrukturen och tillgängligheten i Sverige samt att skapa långsiktigt hållbara förutsättningar för BRA.

Bakgrund

Under rådande lågkonjunktur har återhämtningen av inrikesresandet bromsat in, samtidigt som kostnaderna har ökat, allt från flygplatsavgifter till bränslepriser och räntor. Företaget påverkas kraftigt negativt av valutaeffekter på grund av den svaga svenska kronan. Under sommaren har bolaget även drabbats av förseningar av flygplansleveranser på grund av global kapacitetsbrist på flygplan och reservdelar, vilket har resulterat i stora engångskostnader.

BRA genomgick en företagsrekonstruktion under pandemin då resandet tvärstannade i Sverige. Då frös bolaget sin verksamhet och parkerade alla flygplan i 13 månader, tills att resandet startade igen.

Dagens situation är en helt annan än den som rådde under pandemin då BRA tvingades genomföra en rekonstruktion eftersom all efterfrågan på flygresor försvann, vilket föranledde total driftsnedläggelse i BRA. Nu finns det inga planer på att ställa in flygavgångar eller parkera några plan. Tvärtom ska flygen gå som vanligt och varken anställda eller kunder påverkas av processen.

Viktig information till våra kunder - flygtrafiken fortsätter som planerat och du som passagerare påverkas inte av rekonstruktionen.
 

pswe

Medlem
Säger väl tyvärr en del om lönsamheten i branschen.

Låt oss hoppas att Lufthansa eller Finnair lägger in lite pengar i det här nu när det ser ut att bli som det blir med SAS.
 

Tonton

Medlem
Nu låter du som att du skriver en artikel åt Aftonbladet.

Med tanke på ökandet av privatjet till och från Bromma kanske dom överlever utan BRA?

BMA skulle kanske ekonomiskt överleva på det - men finns inte en chans i världen att BMA kvarstår som en flygplats för privatfåglar. Inget parti, vare sig till vänster eller höger skulle kunna stödja det politiskt. Inte minst när Swedavia är helägt av svenska staten.
 

mha321

Medlem
Säger väl tyvärr en del om lönsamheten i branschen.

Låt oss hoppas att Lufthansa eller Finnair lägger in lite pengar i det här nu när det ser ut att bli som det blir med SAS.
Finnair har väl knappast några pengar. Däremot kan det ju vara ett bra läge för IAG (eller Lufthansa då, men frågan är om de vill ha dem nu innan det är 100 på vad som händer med sas).
 

Ricci

Medlem
På ett sätt känns det märkligt att de än en gång går för ännu en rekonstruktion när ev SAS kommer lägga ner fler inrikeslinjer.
Samtidigt rimligt, då de har stora kostnader bundna i USD och EUR och intäkter i SEK..
 

mha321

Medlem
På ett sätt känns det märkligt att de än en gång går för ännu en rekonstruktion när ev SAS kommer lägga ner fler inrikeslinjer.
Samtidigt rimligt, då de har stora kostnader bundna i USD och EUR och intäkter i SEK..
De kanske siktar på en timing att komma ur rekonstruktionen ungefär samtidigt som sas lägger ner linjer och då vara i ett bättre läge för att faktiskt lägga beslag på de linjerna, i konkurrens med tex Ryan. De kanske helt enkelt inte skulle ha råd att expandera på de linjerna idag...
 
Toppen