HenrikAI
Medlem
Tror inget Lufthansa-bolag har något mindre än E190 eller CRJ900.. (90-100 platser)Är det inte märkligt att LH-gruppen inte kan fixa detta internt istället för att hyra in kapacitet från ett svenskt bolag?
Tror inget Lufthansa-bolag har något mindre än E190 eller CRJ900.. (90-100 platser)Är det inte märkligt att LH-gruppen inte kan fixa detta internt istället för att hyra in kapacitet från ett svenskt bolag?
En fråga är väl om Konkurrensverket skulle godkänna ett köp, men om alternativet är att BRA försvinner blir deras invändning lite märklig.Vore det inte en möjlighet för SAS att flytta fram positionerna på svensk inrikes om BRA går i konkurs? BRA har prisat sig in på delar av SAS charterproduktion men hen som gjort den affärsplanen borde kanske se sig om efter ett nytt jobb. Flyger konstant tomflygningar mellan olika regionala flygplatser i Skandinavien.
Men att fånga upp den delen av BRA med bra matartrafik från Kalmar, Visby, Malmö mfl lokala och regionala flygplatser borde det finnas i en affär i - och naturligt flytta trafiken till Arlanda. BRAs ATR flotta är hyfsat modern och kostnadseffektiv på rutter med mindre load. Dessutom kan SAS i de flesta fall enkelt återta chartertrafiken då de kan slinga befintlig trafik.
En annan tanke kan inte Finnair eller till och med Lufthansa se det som en intressant byggsten?
Låter rimligt, Finnair skulle väl iofs kunna mata en del på sin linje från Bromma, Finnair kör två om dagen och Bra en så verkar ändå finnas visst underlag.Mer skeptisk till det, finns så lite skalfördelar om du inte kan mata vidare från Arlanda.
Om man tittar på BRAs linjenät är det ganska få destinationer från Stockholm som de redan idag inte går vinge mot vinge med SAS mfl. Kan egentligen bara se Halmstad, Växjö och numera Kalmar där de är ensamma.
Innan pandemin säger sig BRA ha haft runt 2 miljoner passagerare per år, vad kan den siffran vara idag? Halverad kanske.
Egentligen är det väl troligast att SAS bara försöker öka frekvens till Visby och kanske kanske kommer tillbaka till Kalmar. Det övriga lämnas till nästa optimistiska entreprenör som vill starta flygbolag i busken.
Mer skeptisk till det, finns så lite skalfördelar om du inte kan mata vidare från Arlanda.
Om man tittar på BRAs linjenät är det ganska få destinationer från Stockholm som de redan idag inte går vinge mot vinge med SAS mfl. Kan egentligen bara se Halmstad, Växjö och numera Kalmar där de är ensamma.
Om bra rasar ihop totalt öppnar det dock för att tex Lufthansa går in och även de flyger vinge mot vinge med sas på åtminstone en del av de destinationerna - men från Arlanda. Det skulle ju bli en betydligt lättare marknad att kliva in på om inte bra fanns kvar.
Tänker att om LH-gruppen vill göra något sånt så är det nog större sannolikhet att det blir under Eurowings än Lufthansa.
Lufthansa City Line är tänkt att täcka upp mindre lokala flygplatser liknande KLM Cityhopper. Man har beställt många nya plan som ska sättas i drift under året.