Privatjet är intressant. Känns som att reguljärbolagen förr eller senare får se upp eftersom tillkrånglade procedurer på flygplatserna, serviceneddragningar o.s.v öppnar en distinkt möjlighet för detta alternativ. Beställ en maskin i appen, tre timmar senare är den klar för avfärd, limousine direkt ut till planet och flyg iväg. Spara flera timmar på hela resan jämfört med reguljärflyget.
Det som jag misstänker på allvar kommer att kunna hota reguljärflyget i högre segment är än mer utvecklade lösningar för privatjetsdelägande etc. Redan idag finns ju brokers där man beställer en maskin via en app och flyger dit man skall inom tre timmar efter beställning. För företag där de anställda ofta skickas runt per flyg kan ju detta alternativ vara väl värt att undersöka - exempelvis kostnaden för att skicka åtta personer från A till B med reguljärflyg med alla dess procedurer och tidsåtgång jämfört med en jet som bokas tre timmar innan och flyger direkt dit man skall (kan spara flera timmar jämfört med att landa på storflygplatsen långbortistan).
Så flygbolagen bör nog inte sitta allt för säkra i sadeln och räkna med att ständiga indragningar fungerar i längden. Uber är ju ett exempel på vad som kan ske inom transportnäringen.
Vill man köra någon form av Economy-koncept tycker jag det är ärligare att göra som SAS med SAS Plus snarare än att försöka ge sken av att det är en "C-produkt" man erbjuder. Kalla det Premium Economy eller något.