Senaste nytt

Flygbolag som inom Europa erbjuder äkta Business-klasssäten?

Intressanta listor men jag skulle gärna vilja fråga de ansvariga som avskaffade traditionell C inom Europa om de ofta flyger charter (inclusive tour) med sina flottor? Jag kan logiskt förstå ekonomistolar och seat block om maskinerna roteras användningsmässigt och således flygs av och till i ren ekonomikonfig men annars måste jag säga att jag tycker några rader C med två plus två i en narrowbody är rimligt, åtminstone hos ett "fullservicebolag".
Det handlar inte om att köra all economy utan att ha flexibilitet att anpassa kabinen efter den efterfrågan som finns. Jag har sett allt från 2 rader economy till ingen business alls inom europa - allt beroende på efterfrågan. Har man riktiga business-stolar försvinner denna möjlighet.

Det handlar inte om att köra all economy utan att ha flexibilitet att anpassa kabinen efter den efterfrågan som finns. Jag har sett allt från 2 rader economy till ingen business alls inom europa - allt beroende på efterfrågan. Har man riktiga business-stolar försvinner denna möjlighet.

Ja, då blir det en helt annan fråga. Så fort flexibiliteten behövs är det självklart att seatblocken (istället för att ha bredare säten) får tas till så kabinen kan konfigureras efter behovet.

Lite off topic men visst är det så att en del äldre SAS-kärror har större benutrymme på de första raderna, i plus dvs, eller har jag inbillat mig?

Det amerikanska systemet bygger ju på att statusmedlemmar får uppgradering i stället för loungetillgång inom USA
så businesssätena är ju nästan aldrig tomma, undrar hur många av de som vill ha "riktiga säten" verkligen skulle föredra detta.

Om det fanns tillräckligt stort behov (dem som betalar för riktiga Business class stolar), hade flygbolagen i Europa erbjudit det.
I och med LCCs frammarsch och Economy class-only policy, tror jag att trenden (samma stol som i Economy class) inte kommer att ändras inom snar framtid.

Många branscher som tenderar att gå denna väg; billigast möjliga eller väldigt exklusivt. Nu har vi snart bara LCC/ULCC och privatjet.

Däremot har jag en förhoppning om att den utökade snabbtågstrafiken i Europa kan erbjuda ett alternativ för resor <5-6h (med tåg).
Det finns även en förhoppning om att nyttja det för längre sträckor. När ÖBB tog över merparten av nattågstrafiken i Europa så har den börjat gå med vinst, och projektet är ganska ambitiöst framöver.

Samtidigt ser vi dock att bussbolaget Flixbus gör en Ryanair för markburen transport...

Privatjet är intressant. Känns som att reguljärbolagen förr eller senare får se upp eftersom tillkrånglade procedurer på flygplatserna, serviceneddragningar o.s.v öppnar en distinkt möjlighet för detta alternativ. Beställ en maskin i appen, tre timmar senare är den klar för avfärd, limousine direkt ut till planet och flyg iväg. Spara flera timmar på hela resan jämfört med reguljärflyget.

Det som jag misstänker på allvar kommer att kunna hota reguljärflyget i högre segment är än mer utvecklade lösningar för privatjetsdelägande etc. Redan idag finns ju brokers där man beställer en maskin via en app och flyger dit man skall inom tre timmar efter beställning. För företag där de anställda ofta skickas runt per flyg kan ju detta alternativ vara väl värt att undersöka - exempelvis kostnaden för att skicka åtta personer från A till B med reguljärflyg med alla dess procedurer och tidsåtgång jämfört med en jet som bokas tre timmar innan och flyger direkt dit man skall (kan spara flera timmar jämfört med att landa på storflygplatsen långbortistan).

Så flygbolagen bör nog inte sitta allt för säkra i sadeln och räkna med att ständiga indragningar fungerar i längden. Uber är ju ett exempel på vad som kan ske inom transportnäringen.

Vill man köra någon form av Economy-koncept tycker jag det är ärligare att göra som SAS med SAS Plus snarare än att försöka ge sken av att det är en "C-produkt" man erbjuder. Kalla det Premium Economy eller något.;)

Privatjet är intressant. Känns som att reguljärbolagen förr eller senare får se upp eftersom tillkrånglade procedurer på flygplatserna, serviceneddragningar o.s.v öppnar en distinkt möjlighet för detta alternativ. Beställ en maskin i appen, tre timmar senare är den klar för avfärd, limousine direkt ut till planet och flyg iväg. Spara flera timmar på hela resan jämfört med reguljärflyget.

Det som jag misstänker på allvar kommer att kunna hota reguljärflyget i högre segment är än mer utvecklade lösningar för privatjetsdelägande etc. Redan idag finns ju brokers där man beställer en maskin via en app och flyger dit man skall inom tre timmar efter beställning. För företag där de anställda ofta skickas runt per flyg kan ju detta alternativ vara väl värt att undersöka - exempelvis kostnaden för att skicka åtta personer från A till B med reguljärflyg med alla dess procedurer och tidsåtgång jämfört med en jet som bokas tre timmar innan och flyger direkt dit man skall (kan spara flera timmar jämfört med att landa på storflygplatsen långbortistan).

Så flygbolagen bör nog inte sitta allt för säkra i sadeln och räkna med att ständiga indragningar fungerar i längden. Uber är ju ett exempel på vad som kan ske inom transportnäringen.

Vill man köra någon form av Economy-koncept tycker jag det är ärligare att göra som SAS med SAS Plus snarare än att försöka ge sken av att det är en "C-produkt" man erbjuder. Kalla det Premium Economy eller något.;)

Utan att uppfattas som dryg så tror jag att du är helt ute och cyklar här. Med tanke på att det i de flesta bolagen är uteslutande ekonomi (men inte nödvändigtvis billigaste biljetten) som gäller, så är tanken på privatjet extremt långt borta. Är ju relativt sällan man reser i så pass stora grupper att det skulle vara i närheten av lönsamt att specialchartra egna plan. Det handlar oftast om ett par gubbar som reser i ekonomiklass. De som lockas av privatjet är inte samma grupp affärsresenärer som sitter och trycker längst bak i planet. Handlar det om ledningsgrupp är det en annan sak - men då har det aldrig handlat om ekonomi oavsett. De flesta arbetsgivare ger helt å hållet f*n i om du/fotfolket (som utgör den stora massan resenärer) får äta på porslin eller har seatblock, bred stol eller kommer fram utvilad till din destination.

Last edited:
Privatjet som alternativ till reguljärflyg ligger självfallet en bit bort men som utvecklingen går idag med olika tjänster för snabbokning av sådana maskiner och även den potentiella tidsbesparingen (tid=pengar) bör man inte helt avfärda tanken.

Som utvecklingen ser ut idag kommer det förr eller senare en tid när det blir uppenbart att man snarare än att spendera timmars "downtime" väntandes på reguljärflyget, säkerhetskontroller etc kan ha någon form av delägarskap eller avtal om en privatjet som kan användas vid behov lite som Uber. Har man t.ex fyra kollegor som skall iväg och reguljärflyget t.ex skulle innebära behov av hotellnatt etc medan en "delad jet" (eller Uberliknande service) skulle kunna medföra att man klarar av allt över dagen kan detta få en betydelse.

Idag är det fortfarande för kostsamt jämfört med Economybiljetter och liknande men utvecklingen går som sagt framåt. Jag skulle för egen del förutspå att om sisådär 10-15 år kommer det att finnas friska konkurrenter som driver något som skulle kunna kallas "Uber med vingar" och som kan erbjuda ett fungerande alternativ till reguljärflyget, framförallt när helhetskostnaderna räknas in.

Sedan är det klart att enstaka resor med en person åt gången även då är billigare med reguljärflyget men när det kommer till varianter av grupper, t.ex fyra personer som skall iväg på en konferens kan dessa framtida lösningar direkt komma in.

En annan viktig del av detta är ju att det idag finns VLJ (Very Light Jet) och liknande som gör detta med privatjet mer åtkomligt än tidigare. I takt med denna utveckling kommer man närmare och närmare den dag det uppstår lösningar för "on demand-flyg".

Reguljärbolagen lär inte vara ensamma på täppan i all framtid. Det som Uber gav världen när det gäller bilbaserade transportlösningar lär även flyget få del av.

Toppen