Senaste nytt

Flygbolag som inom Europa erbjuder äkta Business-klasssäten?

Turkish har, jag har i alla fall åkt Business IST-FCO. Liknande stolar som i SAS Gamla kabin.
Dock ganska trist utbud av mat och dryck.

Kan varmt rekommendera Aeroflots Business produkt på kortlinjer. Flög ARN-SVO A320 förra året och det var nog faktiskt den bästa C upplevelsen jag har haft räknat upplevelse vs. förväntan. Bra stol (självklart ingen lie-flat), utsökt mat och imponerande utbud på dryck, samt service i världsklass. Då jobbar jag ändå på en direktkonkurrent, så det smärtar mig lite att säga det.

Intressanta listor men jag skulle gärna vilja fråga de ansvariga som avskaffade traditionell C inom Europa om de ofta flyger charter (inclusive tour) med sina flottor? Jag kan logiskt förstå ekonomistolar och seat block om maskinerna roteras användningsmässigt och således flygs av och till i ren ekonomikonfig men annars måste jag säga att jag tycker några rader C med två plus två i en narrowbody är rimligt, åtminstone hos ett "fullservicebolag".

För mig är det ganska rimligt att ha t.ex 8-12 C-stolar (2-3 rader) följt av några rader flexibla (möjlighet till seatblock) stolar och resten Economy. Med tanke på att tillverkarna själva brukar ha mixed seating (även ATR kan ju fås med "C-Lite" 2 + 1 och SSJ100 med C 2 + 2) kanske det vore dags för något "Europabolag" att gå emot "seatblockmainstream". Framförallt idag med race to the bottom kunde ju äkta narrowbody-C ihop med Premium Economy (seatblock) hjälpa bottom line.

Edit: En aspekt är naturligtvis om intra-Europa-bolagen ofta känner behov av att variera "C-platserna" och att det är därför C-stolar ogillas (eftersom de tänker att vissa resenärer blir gramse om det finns tre rader C och de skall sitta på rad 4 med seatblock trots att de får full C-service)? Den situationen skulle ju i.o.f kunna hanteras vid bokningen, d.v.s när alla C-stolar är fulla växlar systemet till "C-Lite" om det är en connecting flight. Således att man t.ex har 12 stolar C, 6 stolar "C-Lite" med seatblock som kan användas om man har passagerare som skall med flighten eftersom den har connection. Om nu flexibilitet är viktigt. Bara lite spånande från min sida hur man skulle kunna trimma läget.

Last edited:
Flygbolagen har nog inga problem att installera riktiga stolar i business men allt kokar ner till efterfrågan. Väldigt få kunder är beredda att betala för business i Europa. Många passagerare i business inom Europa har anslutande longhaul i business. Sen finns det ju tom bolag som exempelvis SAS som helt har slutat med business inom Europa.

Dock är ju frågan om två plus två med seatblock eller att åtminstone ha bredare säten intressant. Om bolagen helt slopar C-klassen till förmån för någon variant av Premium Economy är det självfallet logiskt med en flexibel kabin och seatblock. Jag tänker mig åtminstone stolar liknande PE på longhaul, alltså något bredare såvida det inte sker att maskinerna används för charter och liknande ibland där man vill flyga med 100% Economy-konfig.

Premium Economy-stolar av långdistanstyp i en narrowbody skulle omedelbart innebära 2 plus 2 konfig, eventuellt med någon mindre förvaringshylla emellan och något bättre utrymme även om det inte är traditionell C.

Kanske rent av dags att återuppliva benämningen EuroClass (som jag tycker är en briljant benämning) och inreda enligt:

1. EuroClass. Stolar av PE-typ (longhaul), två plus två-konfig, lounge, FT, "uppgraderad mat och dryck".
2. Premium Economy. Vanliga economystolar fast seatblock. BoB-sortimentet ingår (tänk SAS Plus).
3. Economy. Ja, som vanligt.

Jag begär inte lie-flat och liknande extravaganser men åtminstone något som liknar PE på longhaul. Om man nu ändå konstant seatblockar mittensätet kan man ju lika gärna skippa detsamma (det går ju nämligen att framföra argumentet att en stol som inte används annat än som förvaringsplats ändå är en sådan och att den trots allt kan behöva underhållas ibland).

Skippar man C helt och hållet och istället har Premium Economy blir det en helt annan fråga. Däremot kan jag tycka att det känns lite småroligt att borda med en biljett som stolt proklamerar "C" och så är det seatblock. Då kan jag nog mentalt tycka att "Y" t.ex känns mer rättvisande för ombordprodukten.;)

Toppen