Dock är ju frågan om två plus två med seatblock eller att åtminstone ha bredare säten intressant. Om bolagen helt slopar C-klassen till förmån för någon variant av Premium Economy är det självfallet logiskt med en flexibel kabin och seatblock. Jag tänker mig åtminstone stolar liknande PE på longhaul, alltså något bredare såvida det inte sker att maskinerna används för charter och liknande ibland där man vill flyga med 100% Economy-konfig.
Premium Economy-stolar av långdistanstyp i en narrowbody skulle omedelbart innebära 2 plus 2 konfig, eventuellt med någon mindre förvaringshylla emellan och något bättre utrymme även om det inte är traditionell C.
Kanske rent av dags att återuppliva benämningen EuroClass (som jag tycker är en briljant benämning) och inreda enligt:
1. EuroClass. Stolar av PE-typ (longhaul), två plus två-konfig, lounge, FT, "uppgraderad mat och dryck".
2. Premium Economy. Vanliga economystolar fast seatblock. BoB-sortimentet ingår (tänk SAS Plus).
3. Economy. Ja, som vanligt.
Jag begär inte lie-flat och liknande extravaganser men åtminstone något som liknar PE på longhaul. Om man nu ändå konstant seatblockar mittensätet kan man ju lika gärna skippa detsamma (det går ju nämligen att framföra argumentet att en stol som inte används annat än som förvaringsplats ändå är en sådan och att den trots allt kan behöva underhållas ibland).
Skippar man C helt och hållet och istället har Premium Economy blir det en helt annan fråga. Däremot kan jag tycka att det känns lite småroligt att borda med en biljett som stolt proklamerar "C" och så är det seatblock. Då kan jag nog mentalt tycka att "Y" t.ex känns mer rättvisande för ombordprodukten.