Senaste nytt

Flygbiljetter via Eurobonus men begränsad budget

Hachans

Medlem
Detta tycker jag låter mkt nice. Och business med Turkish kan omvända frun ngt ang flyg. :)

Mexikos turistdestinationer kan vara dyra som bara den, ska man komma undan billigt får man vara ganska kreativ och veta vad man gör. Plus att peson är dyrare nu än på länge.

Jag hade googlat på valutor som gått mer åt skogen än den svenska. Sri Lanka och Sydafrika är två av dem.
 
Om du har begränsad budget kan du glömma Seychellerna. Jag var där i december och har det hyfsat välbeställt men när en ordinär lunch kostar 700-900kr och middag en bra bit över 1000kr utan alkohol för två personer så var det i mesta laget tycker jag. Då var vi både på la digue och Praslin. Finns säkert billigare alternativ på huvudön Mahe. Men visst Seychellerna var magiskt absolut. Hade siktat på Vietnam, Malaysia eller Sydafrika fantastiska länder med otroligt bra mat till mycket bra priser även boenden med bra standard till bra priser. Lycka till och trevlig resa.
 
Om du har begränsad budget kan du glömma Seychellerna. Jag var där i december och har det hyfsat välbeställt men när en ordinär lunch kostar 700-900kr och middag en bra bit över 1000kr utan alkohol för två personer så var det i mesta laget tycker jag. Då var vi både på la digue och Praslin. Finns säkert billigare alternativ på huvudön Mahe. Men visst Seychellerna var magiskt absolut. Hade siktat på Vietnam, Malaysia eller Sydafrika fantastiska länder med otroligt bra mat till mycket bra priser även boenden med bra standard till bra priser. Lycka till och trevlig resa.
Edit Sydafrika under sommarperioden är dock ett dåligt alternativ, kallt som satan :)
 

intuition

Medlem
Jag får från frun: ”Vietnam är rätt likt Thailand så inte superpepp på det. Nya Zeeland vore nice men det är en lång flygtur.”

Ja, ni hör, kanske den svåraste personen att jobba ihop en resa med. Typ. Inte helt mysig EB-destination heller poängmässigt. :D

Jag är pepp på Vietnam. Men som sagt, känns ju trist om frun inte är sugen.

Island nämns av frun också men är ju förhållandevis dyrt o vara på den ön och sen ovärt med business class.. även Centralamerika nämns från frun.

Jag försöker med Sydafrika. Frun: men hur farligt är det där?

Blir till att kolla världskartan.
Hmm, den där kan ju sluta på två sätt om du får med henne på tex Vietnam. Antingen "Wow, det var mycket bättre än jag trodde" eller att det slutar med att du få skulden för minsta lilla problem som uppstår på hela resan.

Har du testat att fråga om hon hellre vill att du reser själv med barnen?
Det är lite jobbigare att resa som ensam förälder, men bättre än att resa med en förälder som egentligen inte ville vara med alls
 
Hmm, den där kan ju sluta på två sätt om du får med henne på tex Vietnam. Antingen "Wow, det var mycket bättre än jag trodde" eller att det slutar med att du få skulden för minsta lilla problem som uppstår på hela resan.

Har du testat att fråga om hon hellre vill att du reser själv med barnen?
Det är lite jobbigare att resa som ensam förälder, men bättre än att resa med en förälder som egentligen inte ville vara med alls

Jag har rest själv till Dubai med äldsta när hon var 3år. Rest själv med båda när de var 3 o 5 till Frankrike. Hemresa via Belgien för att köpa hem bärs. Haha, ja, den resan var nog lite i överkant vad jag borde kört på. Svettigt.

Nu med 10-12åringar är det ju inget problem med resa, bara mobil o surfplattan är laddad och har Wi-Fi el nedladdat material till dom.

Tror nog frun vill hänga på, hennes mor är mer orolig. För allt. Kan nog komma därifrån.. Kort resa, gärna Europa. Men med det försvann idén med att ha EB från första början…

Panama låter exotiskt och cool! Får kolla på den idén. Jag har varit i mexico (playa del Carmen, cancun)och Belize). Innan familj.

Vi reste alla 4 till Thailand en månad när kidsen var 4 o 6 år. Hon känner att vi sett det där nu. :) Jag har varit där 2 ggr innan. Aldrig i Vietnam. Vore som sagt sjukt kul men får snacka på hur det isf ska säljas in… kanske ekonomin helt enkelt.
 
Borde inte Costa Rica vara ett bra alternativ? Säkert och förhållandevis billigt land.
Malaysia som nämns ovan är väl också ett bra alternativ? Om nu inte Thailand eller Vietnam är aktuellt.
Costa rica vore en dröm för mig som gillar djur. Frugan är dock, surprise, skraj för giftiga djur ska dyka upp. Det finns ett å annat där, bla trekking efter pilgiftgrodor vore så jävla once-in-a-lifetime.

Man får inte allt perfekt med giftemål som ni ser.
 

John Rambo

Medlem
En ”selling point” med Vietnam; otroligt bra mat. Det är enligt mig utan motstycke; gatuhaken såväl som bättre ställen, oanad bredd på utbudet och väldigt lättillgänligt. Därtill är prisläget ute oerhört billigt, även boende går att lösa ut för en spottstyver även på öar såsom Phu Quoc.
 
Jag som faktiskt inte kört awardresor tidigare, är jag rätt ute att det är bättre att köra Panama än Costa rica om man vill ha få stop overs? Läst ett par trådar där man mellanlandat i Panama innan slutlig dest Costa rica.

Om man vill köra 2v-resa och lite flytande plocka in höstlovet, v44, så kan resan alltså vara flytande mellan v43,44,45. Iom att jag behöver 2st 2-4-1, så behöver jag boka efter att min andra trillat in i slutet på året. Behöver jag tänka på nåt särskilt? Är det ens möjligt då det är ca 300dagar före tilltänkt resa innan årsskiftet sker (och jag förlorar ”den gamla” 2-4-1)? El kan det finnas 4st business class 30 dagar innan? Kan tänka mig att resa enbart ena vägen med businessclass vid behov. Känns orimligt med 4st slaskande i systemet så pass nära avresa… :)
 

DRG

Medlem
Jag tycker du skall bolla över beslutet av destination mer på din fru efter era ekonomiska förutsättningar. Nu verkar det ju lite som att du serverar förslag och hon säger nej. Att åka till en destination i Europa under höstlovet med sol och bad innebär ju i praktiken väldigt få platser att välja på, princip bara Kanarieöarna (kanske Costa Del Sol om man har tur med vädret). En budget på 40.000 blir ju faktiskt ganska tight i Europa med tanke på Eurokurs och inflation Med högre priser här. Om hon också är enig om de ekonomiska förutsättningarna så blir det kanske lättare att komma fram till en gemensam destination där budgeten fungerar, vilket nog är Asien eller Panama/Costa Rica. Sedan skulle jag inte stirra mig blind på business. Visst är det trevligt om det går, men två veckor semester med barn gör att destinationen är viktigare än flygresan Så börja med att komma överens om destination är mitt råd.
 
Toppen