Senaste nytt

FINAL UPDATE! Vi är tillbaka på BusinessClass.com…

Dear BusinessClass forum members,

My name is Alex Socotuhov and I am part of the team behind BusinessClass.com and the new Product Manager for the forum. My role is to support the forum technically, collect feedback from members and answer questions openly. I will also be launching exclusive benefits for forum members, which will only be available to those who registered before January 1, 2026.

Before I describe these benefits, I would like to briefly address the questions regarding the recent changes in the structure of BusinessClass.com.

BusinessClass.com is now operated by BusinessClass.com Inc., with support from Premium Travel Holding AS (Norway, First-Class.com) and TripRobotics Inc. (USA) . For over a decade, TripRobotics has delivered travel technology and content solutions used by major travel brands, including Booking Holdings brands such as KAYAK and Priceline .

TripRobotics is a global organization with over 1,000 employees, with offices in Wilmington (USA), Chișinău (Moldova), Manila (Philippines), London (UK) and Gurugram (India).

What matters most is how this impacts you and this community. Our commitment is simple. We want the forum to continue to thrive, be respected and useful, while incrementally adding more value to our members. We are here with a long-term perspective, ready to invest, improve and listen.

The forum itself will remain as it is. It will continue to be open, supported, and moderated according to the same rules. If we ever need to make significant changes, we will communicate them clearly and well in advance.

We've also seen issues around user-generated content. Nothing is changing here. You continue to own what you post, and the existing terms and moderation guidelines still apply.

Moving forward, we're launching a set of new benefits for long-time contributors. Over the next four weeks or so, every forum member who signed up before January 1, 2026, will have access to:
24/7 VIP concierge support for complex itineraries, ticket changes, airline schedule changes and other urgent situations where fast, knowledgeable assistance is essential.
Priority phone line that ensures your calls are answered before the regular support queue.
Access to NET prices, including negotiated consolidator and corporate prices, offered without any mark-up from us.
Members-only offer notifications , with optional notifications about especially great value tickets or price drops.
Reduced service fees for changes after booking , where applicable.
Members-only vouchers , which are distributed at selected occasions and events.

Most importantly, this is not a one-way message. If you have any questions about ownership, operations, privacy, the forum's development plan, or how these benefits will work in practice, please feel free to respond in this thread.
We will answer openly, and if something is not yet fully determined, we will say so.

We also want your ideas. This community has a wealth of experience, and we intend to actively listen and prioritize improvements based on what members value most.

Thank you for making this forum valuable for so many years. We respect what has been built here and are committed to supporting it long-term.

Alex
BusinessClass.com & TripRobotics
Some questions.

What is "Dashboard roll in all this ?
All the benefits you are taalking how about will be quite costly if really should be of value. How will this be paid ?
Acces to net prices ? Who's netprice ? Whaat is the businessmodell ?
I am reaally sorry but for me your text above just generated more qustions. Why is a big US company buying this but seems to have no plans to earn money ? Do you think we will start to buy or complex itenarys through Triprobotics ? I aam reaally sorry but If I spend 100 k kr on a trip I either buy directly from airlines or an traavelagent where I know the businessmodell.

Forumet i sig förblir som det är. Det kommer att fortsätta vara öppet, få stöd och modereras enligt samma regler. Om vi någon gång behöver införa betydande förändringar kommer vi att kommunicera dem tydligt i god tid i förväg.

Är forumets gamla moderatorer kvar? Om inte, skulle vi kunna få en presentation av de som ska styra skutan vidare?

Last edited:
Facebookgrupperna är dock helt hopplösa. När jag tänker efter är det iofs bara en jag känner till: Poängen med...
Flyertalk är bättre och särskilt SAS-forumet skulle behöva fler deltagare. Det som saknas där är dock den svenska/nordiska vinkeln på saker(bortom SAS/Eurobonus).

Jag har tankar på hur ett forum skulle kunna bli mycket bättre än det här (BC var på väg, men sedan sålde Björnström forumet och den tekniska varianten förföll).

Flyertalk har gått en bit åt det hållet, men inte hela vägen.

BC är en stor sökbar kunskapsbank. Tänk bara på tex all info om menyer på SAS som finns här 15 år bakåt. Borde vara värt en slant att bevara

Nu är jag knappast en nyckelperson men jag hänger på till ett nytt forum, även om det kostar en årlig avgift e dyn

Nu skulle jag inte säga att jag är en av dom "nyckelpersonerna" men jag har försökt under flera år delat med mig av min kunskap genom aktivt vara delaktig och dessutom hållit flertal workshops med @NotRyan som har varit uppskattade.

Dock har FB beteendet, om vi ska kalla det så, börjat komma här med sen ett antal år tillbaka.
"Jag vill inte förstå eller lära mig något, jag vill bara åka FIRST nu och jag vill ha det direkt utan någon effort..."

Därav så slutade jag vara delaktig, jag har vissa kontakter utanför forumet och håller mig uppdaterad genom andra sätt och eget testande.

Så det gamla BC tror jag tyvärr är borta flertal av dom stora, tex Dr. Miles m.m. är borta helt.
Vi ser det så ofta att nya medlemmar kommer, ger inget till forumet eller bidrar men dom ska minsann ha hjälp och vår stora kunskap direkt utan att göra något själva.
När vi påtalar detta och att man kanske skulle läsa lite innan och försöka själv, så blir oftast dessa individer kränkta och börjar kasta paj...

Så jag tror tyvärr många av oss som hållit på länge bara är i bakgrunden.

Nu skulle jag inte säga att jag är en av dom "nyckelpersonerna" men jag har försökt under flera år delat med mig av min kunskap genom aktivt vara delaktig och dessutom hållit flertal workshops med @NotRyan som har varit uppskattade.

Dock har FB beteendet, om vi ska kalla det så, börjat komma här med sen ett antal år tillbaka.
"Jag vill inte förstå eller lära mig något, jag vill bara åka FIRST nu och jag vill ha det direkt utan någon effort..."

Därav så slutade jag vara delaktig, jag har vissa kontakter utanför forumet och håller mig uppdaterad genom andra sätt och eget testande.

Så det gamla BC tror jag tyvärr är borta flertal av dom stora, tex Dr. Miles m.m. är borta helt.
Vi ser det så ofta att nya medlemmar kommer, ger inget till forumet eller bidrar men dom ska minsann ha hjälp och vår stora kunskap direkt utan att göra något själva.
När vi påtalar detta och att man kanske skulle läsa lite innan och försöka själv, så blir oftast dessa individer kränkta och börjar kasta paj...

Så jag tror tyvärr många av oss som hållit på länge bara är i bakgrunden.
Dina workshops var extermt uppskattaade. Tyvärr har forumet som du säger förändrats (det är väl ok) och idag är det väldigt mycket hur JAG kan maxa allt. Minns tiden med Dr Miles, en äkta gentleman, men också Senator och Agehall saknaar jag väldigt mycket.

What is “Dashboard roll in all this ?
All the benefits you are taalking how about will be quite costly if really should be of value. How will this be paid ?
Acces to net prices ? Who’s netprice ? Whaat is the businessmodell ?
I am reaally sorry but for me your text above just generated more qustions. Why is a big US company buying this but seems to have no plans to earn money ? Do you think we will start to buy or complex itenarys through Triprobotics ? I aam reaally sorry but If I spend 100 k kr on a trip I either buy directly from airlines or an traavelagent where I know the businessmodell.
Tack för frågorna, Mikeswede!

1. Affärsmodell
BusinessClass.com kommer att verka offentligt som en online‑resebyrå (OTA), med fokus på premiumresor i business‑ och first class.
Butiksdelen (storefront) på BusinessClass.com kommer att visa standardiserade publika OTA‑priser, som distribueras och marknadsförs via kanaler som Google Flights, KAYAK, Skyscanner samt utvalda annonseringsplattformar.
Affärsmodellen bygger inte enbart på att lägga på synliga påslag på biljetter. Precis som hos andra högvolym‑aktörer inom flygförsäljning baseras den på en kombination av:
  • volymbaserade incitament från flygbolag och konsolidatorer
  • GDS‑relaterad backend‑ekonomi (där det är tillämpligt)
  • villkor kopplade till betalningsvolymer
  • tilläggstjänster och servicearbete (ändringar, ombokningar, specialhantering)
Tack vare detta är det möjligt att ge en begränsad grupp tillgång till biljetter med 0 % påslag, samtidigt som verksamheten förblir hållbar.

2. “Nettopriser” – vad betyder det egentligen?
När vi säger nettopriser menar vi det faktiska nettopriset vi får från våra konsolidatorer eller via privata fare‑avtal, utan att vi lägger på extra marginal för berättigade forummedlemmar.
Skatter, flygplatsavgifter och flygbolagens tilläggsavgifter ingår naturligtvis fortfarande i biljetten.
Om ett ärende någon gång skulle kräva en serviceavgift (t.ex. vid mycket manuell eller komplex hantering) visas detta tydligt innan bokning bekräftas – inga överraskningar i efterhand.

3. Varför erbjuda detta till forummedlemmar?
Vi erbjuder detta först till forummedlemmar eftersom er feedback är viktig för oss och hjälper oss att utveckla en ännu bättre produkt – både för er och för användare inom vårt bredare ekosystem.

Är forumets gamla moderatorer kvar? Om inte, skulle vi kunna få en presentation av de som ska styra skutan vidare?
Det sker inga förändringar i moderatorteamet, och vi har inga planer på att ingripa i hur forumet drivs. Forumet kommer även fortsättningsvis att skötas av sin community, precis som tidigare.
Om ni har förslag eller idéer på förbättringar är ni varmt välkomna att dela dem med oss – vi lyssnar.

Tack för frågorna, Mikeswede!

1. Affärsmodell
BusinessClass.com kommer att verka offentligt som en online‑resebyrå (OTA), med fokus på premiumresor i business‑ och first class.
Butiksdelen (storefront) på BusinessClass.com kommer att visa standardiserade publika OTA‑priser, som distribueras och marknadsförs via kanaler som Google Flights, KAYAK, Skyscanner samt utvalda annonseringsplattformar.
Affärsmodellen bygger inte enbart på att lägga på synliga påslag på biljetter. Precis som hos andra högvolym‑aktörer inom flygförsäljning baseras den på en kombination av:
  • volymbaserade incitament från flygbolag och konsolidatorer
  • GDS‑relaterad backend‑ekonomi (där det är tillämpligt)
  • villkor kopplade till betalningsvolymer
  • tilläggstjänster och servicearbete (ändringar, ombokningar, specialhantering)
Tack vare detta är det möjligt att ge en begränsad grupp tillgång till biljetter med 0 % påslag, samtidigt som verksamheten förblir hållbar.

2. “Nettopriser” – vad betyder det egentligen?
När vi säger nettopriser menar vi det faktiska nettopriset vi får från våra konsolidatorer eller via privata fare‑avtal, utan att vi lägger på extra marginal för berättigade forummedlemmar.
Skatter, flygplatsavgifter och flygbolagens tilläggsavgifter ingår naturligtvis fortfarande i biljetten.
Om ett ärende någon gång skulle kräva en serviceavgift (t.ex. vid mycket manuell eller komplex hantering) visas detta tydligt innan bokning bekräftas – inga överraskningar i efterhand.

3. Varför erbjuda detta till forummedlemmar?
Vi erbjuder detta först till forummedlemmar eftersom er feedback är viktig för oss och hjälper oss att utveckla en ännu bättre produkt – både för er och för användare inom vårt bredare ekosystem.

Det sker inga förändringar i moderatorteamet, och vi har inga planer på att ingripa i hur forumet drivs. Forumet kommer även fortsättningsvis att skötas av sin community, precis som tidigare.
Om ni har förslag eller idéer på förbättringar är ni varmt välkomna att dela dem med oss – vi lyssnar.
Första feedbacken måste ändå bli försiktigt positiv. Någon svarar, det har vi inte varit bortskämda med. Har tom fått svaret från en moderator att man inte visste hur man skulle komma i kontakt med forumet/sidans ägare. Negativa är att jag fortfarande inte ser behovet att använda er som OTA. Kommer ni verkligen kunna matcha priser från dom stora ? Tiden får väl utvisa. Vore fortfarande intressant att få en presentation av ägarna samt uppdaterat vilka moderatorerna är.

Missnöjet har ju kokt länge, många skribenter bara försvinner, färre av de som är kvar bidrar. Jag har varit otroligt irriterad över den maktobalans som funnits på forumet där nyttig information som postats, om error fares, sweet spots för poängintjäning etc postats av medlemmar för att sedan flyttas in i forumets stängda del (som jag i ärlighetens namn inte vet ifall den finns kvar öht längre), raderats från den öppna och sedan delats vidare i slutna chattgrupper där medlemmar som tjänar ekonomiskt på informationen finns. Det gör ju såklart att man inte vill dela med sig.
Har du bevis för att denna stängda forumdel existerar ? Du har påstått detta ett flertal gånger men skulle verkligen vilja vet sanningen. Om så är faallet hoppas jag att du eller någon har stake nog att bekräfta. Om så är fallet har jag bätre sker att göra än att delta här .
Jag tror aldrig att jag sett denna typ av inlägg försvinna från "den öppna delen" av forumet! Å andra sidan har jag bara varit aktiv sedan 2020 och går väl inte in varje kvart hela dagen och kollar efter uppdatering. De kategorier av inlägg jag sett försvinna är i grältrådar inklusive lögner, konspirationsteorier och personpåhopp, samt grova fall av off-topic och spam (företrädesvis på dålig engelska postat av nyskapande konton). Den typen av inlägg har jag svårt att tro hamnar någon annan stans än papperskorgen.

Det jag som icke-prominent medlem och icke-moderator kan bekräfta finns är en (inte alltför aktiv) köp- och säljdel som man bara kan se om man skrivit ett visst antal inlägg. Vi får se om jag nu blir utesluten ur Fight Club för att ha berättat om detta. ;)

Last edited:
Bristen på dementi om stängda delar från prominenta forummedlemar är ju en tydlig bekräftelse på att de existerar.
Inte för att jag vill påstå mig vara en prominent forummedlem på något vis, men jag har deltagit i ungefär 10 år och har aldrig sett något som helst tecken på några hemliga, stängda delar av forumet.

Det enda som kan hända ibland är att någon säger ”PMa mig för mer detaljer” istället för att skriva något publikt. Men det är ju något helt annat än vad som hävdas.

Sen finns/fanns det ett Köp/Sälj-avdelning där man var tvungen att ha varit medlem en viss tid (eller kanske ett visst antal inlägg, kommer inte ihåg) för att komma åt (för att förhindra spam från nyskapade medlemmar), men det är fullt öppet för alla som varit med ett kort tag. Dessutom är den avdelningen väldigt avsomnad sedan länge.

Kort sagt vill jag påstå att det här är ett bullshit-rykte.

Inte för att jag vill påstå mig vara en prominent forummedlem på något vis, men jag har deltagit i ungefär 10 år och har aldrig sett något som helst tecken på några hemliga, stängda delar av forumet.

Det enda som kan hända ibland är att någon säger ”PMa mig för mer detaljer” istället för att skriva något publikt. Men det är ju något helt annat än vad som hävdas.

Sen finns/fanns det ett Köp/Sälj-avdelning där man var tvungen att ha varit medlem en viss tid (eller kanske ett visst antal inlägg, kommer inte ihåg) för att komma åt (för att förhindra spam från nyskapade medlemmar), men det är fullt öppet för alla som varit med ett kort tag. Dessutom är den avdelningen väldigt avsomnad sedan länge.

Kort sagt vill jag påstå att det här är ett bullshit-rykte.
Nu hamnar vi lite off toppic, men dessa rykten har varit hela min tid, dock har jag för mig att det pratades om att dessa "grupper" var inte på forumet, utan på andra sidor, FB eller andra sidor. Där endast vissa selectivt inbjudna fick vara och veta om.

Så det har säkert funnits och det finns säkert även idag.
Jag håller ju mina saker för mig själv och till dom som jag har kontakt med som jag anser även gör sin del, vi delar oss i mellan med knep, nya saker m.m.
För vi har ju sett en extrem åtstramning av olika saker den senaste tiden och det är just för att saker körs till max och inte smidigt hanterat.
Ett praktexempel är ju vissa FB grupper.

I början var det inte så ofta, men ju mer "Folk som tycker dom har rätt till..." så sprids saker som en löpeld.
Som vi sagt i urminnes tider, väck inte björnen som sover...
Första regeln om fight club...

Under *A tiden hade vi ju en person som på ett Sas flyg fullt med poängjägare och sas personal från HK snackade lite för mycket om vissa saker med Eurobonus Chefen, dagen efter var det massa ändringar och tillstramningar.

Toppen