Senaste nytt

FINAL UPDATE! Vi är tillbaka på BusinessClass.com…

Mina 2 öre...
Jag skulle inte kalla mig själv för en prominent forummedlem, men jag har trots allt varit med här sedan slutet av 2012 (tror jag - eventuellt blev jag inte registrerad medlem förrän i början av 2013 då det var något problem med registreringen då). Under större delen av denna tid (och även nu) så har jag varit inne och läst på forumet i stort sett dagligen, så jag anser att jag haft hyfsat kolla på vad som hänt här och hur det utvecklats över åren.
Ett axplock av tankar och reflektioner:

* Som så många andra skrivit så har jag lärt mig oerhört mycket från forumet under dessa år och har kunnat göra många fantastiska resor som aldrig blivit av annars. Jag saknar såklart också stora profiler som Dr Miles och agehall, men tyvärr får man nog alltid räkna med att saker och ting förändras, inte alltid till det bättre, men jag tycker fortfarande det finns ett stort värde i forumet.
* En del inlägg har föreslagit att ha motsvarande forum under flyertalk eller reddit. Rent tekniskt är det antagligen inte en dum lösning och skulle minska risken att något försvinner. Dock så ser jag ett stort värde i att ha något med ett tydligt skandinaviskt (svenskt) fokus. Jag har absolut inga problem med att läsa och skriva på engelska, men tycker ändå det är trevligt att ha denna plats som dels fokuserar på det skandinaviska perspektivet och har de skandinaviska språken som huvudspråk för kommunikationen. Självklart kan man ha detta som riktlinjer även i subreddits och underforum på flyertalk, men jag tror att risken är stor att det med tiden driver mot fler och fler inlägg på engelska och helt plötsligt sker huvuddelen av kommunikation på engelska och då är denna unika aspekt borta. (Nu killgissar jag till viss del - jag är inte jätteerfaren på reddit och vet att det definitivt finns subreddits på svenska, men detta är bara en känsla jag har).
* Jag kan förstå frustrationen som vissa känner över relationen till de som äger/driver forumet, men jag tror inte att en utbrytning till ett nytt forum är rätt väg att gå. Dels kommer man ju aldrig få med sig alla användare, så risken är stor att det nya forumet självdör inom ett år pga inaktivitet. Dessutom så ser jag ett stort värde i den historik som finns på forumet. Mycket är såklart inte aktuellt längre, och som redan har påpekats så är det många som ändå inte drar nytta av att söka i den informationen innan de stället frågor, men det är likafullt väldigt mycket som finns i dessa arkiv som inte skulle finnas tillgängligt i ett nytt forum.
* Vidare, när det gäller relationen till ägarna så ser jag två aspekter av detta:
--- För ägarna är ju förstås en del av problematiken att det ändå kostar en del pengar att driva forumet (antagligen inga jättesummor, men inte gratis) samtidigt som de inte direkt tjänar några pengar på oss (det är ju rätt så tydligt att vi inte är så intresserade av annonser som visar här eller att använda de resebokningstjänster som siten i övrigt erbjuder).
--- För oss som användare så är det i stället känslan av att få ha forumet "på nåder" och vetskapen om att någon utan någon som helst förvarning kan stänga ner forumet och förlora all investering i tid och bidrag.

Jag är glad att vi har forumet och att ägarna av businessclass.com låter det finnas kvar. Skulle man dock vilja fundera på någon annan form av modell för dess drift så skulle jag fantisera fram något i still med detta:
Låt "användarna" (exakt vad detta innebär är ännu oklart - någon form av team av eldsjälar med långt forumengagemang, men det är såklart garanterad att inte vara oproblematiskt att definiera) ta över/köpa ut forumet och ansvara för den huvudsakliga driften av detta. Jag skulle vara villig att bidra till någon form av crowdfunding för hostingkostnader etc.
Som del av avtalet så ingår att forumet fortsätter ligga under domänen businessclass.com och även ge ägarna av businessclass.com möjlighet att erbjuda den typ av riktade tjänster som @Alex Soc beskriver ovan. Detta ger samma värde till ägarna av businessclass.com som de har nu och ger värde till forumet att kunna fortsätta använda en väl inarbetad adress (och något som faktiskt är ett väldigt bra domännamn).
Det ger dock också en trygghet till forumet och dessa användare då forumets existens inte längre helt ligger i ägarnas händer. Skulle domänens ägare bestämma att de inte längre är intresserade av att ha någon koppling till forumet så kan "eldsjälsteamet" som driver själva forumet då enkelt registrera en ny domän och flytta forumet dit.

Last edited:
Prova själv att försöka återställa ditt lösenord, så ser du att du inte får något mail.

Prova att logga in Using Facebook, så får du detta fel
Log Into Facebook
Error Accessing App
We're sorry, but the application you're trying to use doesn't exist or has been disabled.

Prova att logga in via X så får du detta fel
1. Inloggning via X (tidigare Twitter) är redan på plats, och Facebook-inloggning kommer att ta några dagar medan den går igenom Metas granskning på deras sida.

Kommer forumet att fortsätta med insprängd reklam?

Nu kör jag iofs själv adblock men jag tror att mycket insprängd reklam i forumet upplevs som negativt av eventuella nya medlemmar (det hade jag tyckt själv iaf).
2. Att stänga av annonserna var en av våra allra första åtgärder redan första dagen, och vi har inga planer på att belasta communityn med påträngande reklam.

Jag får mail med uppdatering av bevakade trådar. Gmail har dock börjat att klassa dessa som misstänkt skräppost för mig:

"Var försiktig med detta meddelande. Det här meddelandet är inte autentiserat och det går inte att verifiera avsändaren. Var försiktig när du klickar på länkar, laddar ned bilagor och svarar med personliga uppgifter."

Kan ni som inte får mail ha problem med att de hamnar i något skräppostfilter någonstans på vägen?
3. Vi har identifierat grundorsaken och räknar med att det är åtgärdat inom de närmaste 24 timmarna.

Då hade det varit fint om ägarna kopplade på funktionen att automatiskt skala ner för stora bilder.
4. Det kommer att vara klart innan veckan är slut.

Tack för ditt tålamod, och jag önskar dig en riktigt härlig kväll!

För att sammanfatta: Tack för att vi får vara kvar. Detta är trots allt en kostnad, oavsett hur stor eller liten den är för ägarna. Sedan finns det inte bara ett monetärt värde av den information som är samlad här, utan även en mängd information som är omöjlig att värdesätta, sammanställd av engagerade medlemmar. Jag ser inget värde i Reddit eller dylika forum. Det här har varit vårt hem, flygnördarnas. Och kankske en onödigt detaljerad fråga, men är det någon som helst idé att jag lägger ned x antal timmar på en trip report från områden och flygbolag (Indonsien, Australien, NZ osv) inom närmaste framtid eller riskerar de att försvinna in absurdum i ett döende forum` Kan någon av moderatorerna/de frekventa användare jag känner igen intyga att ni inte försvinner härifrån. Har noterat att vissa av er redan är aktiva i FB-grupperna och jag försöker att inte lägga en värdering i detta, utan respekterar ert val. Jag förstår att jag "vill ha" kvar något gratis utan att komma med någon annan motprestation än kunskap och erfarenhet... Utöver det, jag hoppas innerligt att jag äntligen får träffa er på nästa BV-träff och önskar er gott nytt år från Boston!

Nu är jag ingen stor medlem här men jag kommer iaf inte att flytta till någon FB-grupp. Använder inte FB och tyckte (när jag använde det) att grupper där är värdelösa jämfört med ett webforum som detta.

Innan jag hittade BC använde jag FT och jag skulle gå tillbaka dit om BC försvann. Dock tycker jag att BC är roligare och mer givande än FT när man bor i Norden.

Toppen