Senaste nytt

FINAL UPDATE! Vi är tillbaka på BusinessClass.com…

Hej alla medlemmer. Finnes det noen tekniske utfordringer fortsatt? Ellers, som noen kommenterer her, så tror jeg og jeg håper at alle medlemmer vil fortsette å bruke dette forumet, som nå har en svært lang historie. En annen ting er at BusinessClass.com (de som driver domenet nå) har en utrolig sterk posisjon for markedet for discounted business class billetter og er på mange vis ledende på dette området. Dette er en utvikling som jeg personlig tror nå bare vil fortsette og at dette kan medføre en mulighet for å kjøpe billigere billetter for medlemmene. Ha en fortsatt fin julefeiring...
Prova själv att försöka återställa ditt lösenord, så ser du att du inte får något mail.

Prova att logga in Using Facebook, så får du detta fel
Log Into Facebook
Error Accessing App
We're sorry, but the application you're trying to use doesn't exist or has been disabled.

Prova att logga in via X så får du detta fel

Oops! We ran into some problems.​

An error occurred while connecting with Twitter. Please try again later.

Finnes det noen tekniske utfordringer fortsatt?
JA!

@dashboard för att folk ska börja lägga sina surt förvärvade pengar på biz och first-biljetter från er så borde ni kanske bygga lite trovärdighet genom att ta hand om forumet. Just nu så känns det inte alls seriöst nämligen. Kom ihåg att det är gott om kompetent folk här som är vana att väga information och det som ledningen utstrålar nu är osäkerhet, dålig kommunikation och förhastade åtgärder. En dålig kombination på ett företag som ska sälja flygbiljetter för tiotusentals kronor, till andra sidan världen som kanske ska genomföras om ett år. I sitt nuvarande tillstånd skulle jag knappt köpa en liter mjölk av er.

Prova själv att försöka återställa ditt lösenord, så ser du att du inte får något mail.

Prova att logga in Using Facebook, så får du detta fel
Log Into Facebook
Error Accessing App
We're sorry, but the application you're trying to use doesn't exist or has been disabled.

Prova att logga in via X så får du detta fel

Oops! We ran into some problems.​

An error occurred while connecting with Twitter. Please try again later.

JA!

Man får inte heller mail om uppdaterade trådar etc. Ingenting mail fungerar alls.

@dashboard för att folk ska börja lägga sina surt förvärvade pengar på biz och first-biljetter från er så borde ni kanske bygga lite trovärdighet genom att ta hand om forumet. Just nu så känns det inte alls seriöst nämligen. Kom ihåg att det är gott om kompetent folk här som är vana att väga information och det som ledningen utstrålar nu är osäkerhet, dålig kommunikation och förhastade åtgärder. En dålig kombination på ett företag som ska sälja flygbiljetter för tiotusentals kronor, till andra sidan världen som kanske ska genomföras om ett år. I sitt nuvarande tillstånd skulle jag knappt köpa en liter mjölk av er.

I botten ligger det en whitelabel bokningsmotor vem som helst kan köpa och lägga på sin webbsida. Såna går det tretton på dussinet av. Priserna är inte lägre gentemot vad du hittar på andra OTAs. Jag och några till gjorde en jämförelse när allt detta lanserades.

Men vad skulle bli bättre på en ny plattform? Att den senaste tidens flyttkarusell varit väldigt märklig håller jag givetvis med om men är något egentligen sämre med forumet idag jämfört med för en månad sedan?

Missnöjet har ju kokt länge, många skribenter bara försvinner, färre av de som är kvar bidrar. Jag har varit otroligt irriterad över den maktobalans som funnits på forumet där nyttig information som postats, om error fares, sweet spots för poängintjäning etc postats av medlemmar för att sedan flyttas in i forumets stängda del (som jag i ärlighetens namn inte vet ifall den finns kvar öht längre), raderats från den öppna och sedan delats vidare i slutna chattgrupper där medlemmar som tjänar ekonomiskt på informationen finns. Det gör ju såklart att man inte vill dela med sig.

Samtidigt har ägarna av detta forum velat slå mynt av användarna som finns här, vilket ju inte gått så bra. Men bara idén är irriterande. Alla annonser. En del rejält opassande dessutom.

Med flytt till en ny plattform, framförallt en som Reddit eller liknande försvinner möjligheten och frestelsen att göra vinst, man kan hitta fler moderatorer som brinner för uppdraget och dessutom nå en ny publik. Jag menar hur stor är den aktiva medlemstillväxten här, egentligen?

Man får inte heller mail om uppdaterade trådar etc. Ingenting mail fungerar alls.

I botten ligger det en whitelabel bokningsmotor vem som helst kan köpa och lägga på sin webbsida. Såna går det tretton på dussinet av. Priserna är inte lägre gentemot vad du hittar på andra OTAs. Jag och några till gjorde en jämförelse när allt detta lanserades.

Missnöjet har ju kokt länge, många skribenter bara försvinner, färre av de som är kvar bidrar. Jag har varit otroligt irriterad över den maktobalans som funnits på forumet där nyttig information som postats, om error fares, sweet spots för poängintjäning etc postats av medlemmar för att sedan flyttas in i forumets stängda del (som jag i ärlighetens namn inte vet ifall den finns kvar öht längre), raderats från den öppna och sedan delats vidare i slutna chattgrupper där medlemmar som tjänar ekonomiskt på informationen finns. Det gör ju såklart att man inte vill dela med sig.

Samtidigt har ägarna av detta forum velat slå mynt av användarna som finns här, vilket ju inte gått så bra. Men bara idén är irriterande. Alla annonser. En del rejält opassande dessutom.

Med flytt till en ny plattform, framförallt en som Reddit eller liknande försvinner möjligheten och frestelsen att göra vinst, man kan hitta fler moderatorer som brinner för uppdraget och dessutom nå en ny publik. Jag menar hur stor är den aktiva medlemstillväxten här, egentligen?
Har du bevis för att denna stängda forumdel existerar ? Du har påstått detta ett flertal gånger men skulle verkligen vilja vet sanningen. Om så är faallet hoppas jag att du eller någon har stake nog att bekräfta. Om så är fallet har jag bätre sker att göra än att delta här .

Men vad skulle bli bättre på en ny plattform? Att den senaste tidens flyttkarusell varit väldigt märklig håller jag givetvis med om men är något egentligen sämre med forumet idag jämfört med för en månad sedan?
Det som skaver för mig är bristen på tillit och transparens. Får känslan av att dashboard säljer sina egna tår med ett leende på läpparna ..

Det som skaver för mig är bristen på tillit och transparens. Får känslan av att dashboard säljer sina egna tår med ett leende på läpparna ..
Instämmer helt. När man läser andra inlägg här vacklar hela mitt förtroende för ett forum jag tillbringat mycket tid på sedan 2011. har inte alltid kunnat tillföra så mycket men försökt där jag haft något att bidra med. Att nu höra påståenden om slutna undergrupper och liknande får mig verkligen att undra vad som hänt med forumet, Jag hoppas att detta inte är sant men då ingen verkar förneka det så undrar man ju...

Har du bevis för att denna stängda forumdel existerar ? Du har påstått detta ett flertal gånger men skulle verkligen vilja vet sanningen. Om så är faallet hoppas jag att du eller någon har stake nog att bekräfta. Om så är fallet har jag bätre sker att göra än att delta här .
Bristen på dementi om stängda delar från prominenta forummedlemar är ju en tydlig bekräftelse på att de existerar.

Kära medlemmar i BusinessClass-forumet,

Jag heter Alex Socotuhov och är en del av teamet bakom BusinessClass.com samt den nya Produktchef för forumet. Min roll är att stödja forumet tekniskt, samla in feedback från medlemmarna och besvara frågor öppet. Jag kommer också att lansera exklusiva förmåner för forumets medlemmar, som endast är tillgängliga för dem som registrerade sig före den 1 januari 2026.

Innan jag beskriver dessa förmåner vill jag kort bemöta frågorna kring de senaste förändringarna i BusinessClass.coms struktur.

BusinessClass.com drivs nu av BusinessClass.com Inc., med stöd av Premium Travel Holding AS (Norge, First-Class.com) och TripRobotics Inc. (USA). I över ett decennium har TripRobotics levererat reseteknik och innehållslösningar som används av stora resevarumärken, inklusive varumärken inom Booking Holdings såsom KAYAK och Priceline.

TripRobotics är en global organisation med över 1 000 anställda, med kontor i Wilmington (USA), Chișinău (Moldavien), Manila (Filippinerna), London (Storbritannien) och Gurugram (Indien).

Det viktigaste är hur detta påverkar er och den här gemenskapen. Vårt åtagande är enkelt. Vi vill att forumet ska fortsätta blomstra, vara respekterat och användbart, samtidigt som vi stegvis tillför mer värde för medlemmarna. Vi är här med ett långsiktigt perspektiv, redo att investera, förbättra och lyssna.

Forumet i sig förblir som det är. Det kommer att fortsätta vara öppet, få stöd och modereras enligt samma regler. Om vi någon gång behöver införa betydande förändringar kommer vi att kommunicera dem tydligt i god tid i förväg.

Vi har också sett frågor kring användargenererat innehåll. Inget förändras här. Ni fortsätter att äga det ni publicerar, och de befintliga villkoren samt moderationsriktlinjerna gäller fortsatt.

Framöver lanserar vi en uppsättning nya förmåner för långvariga bidragsgivare. Inom ungefär de kommande fyra veckorna kommer varje forummedlem som registrerade sig före den 1 januari 2026 att få tillgång till:
  • VIP-konciergesupport dygnet runt (24/7) för komplexa resplaner, biljettändringar, ändringar i flygbolagens tidtabeller och andra brådskande situationer där snabb, kunnig hjälp är viktig.
  • Prioriterad telefonlinje som säkerställer att era samtal besvaras före den ordinarie supportkön.
  • Tillgång till NET-priser, inklusive förhandlade consolidator- och företagspriser, erbjudna utan något påslag från vår sida.
  • Erbjudandeaviseringar endast för medlemmar, med valfria notiser om särskilt prisvärda biljetter eller prissänkningar.
  • Reducerade serviceavgifter för ändringar efter bokning, där det är tillämpligt.
  • Värdebevis endast för medlemmar, som delas vid utvalda tillfällen och evenemang.

Viktigast av allt: detta är inte ett envägsmeddelande. Om ni har frågor om ägande, drift, integritet, forumets utvecklingsplan eller hur dessa förmåner kommer att fungera i praktiken, svara gärna i den här tråden. Vi kommer att svara öppet, och om något ännu inte är helt fastställt kommer vi att säga det.

Vi vill också ha era idéer. Den här gemenskapen har gedigen erfarenhet, och vi avser att aktivt lyssna och prioritera förbättringar utifrån det som medlemmarna värdesätter mest.

Tack för att ni har gjort det här forumet värdefullt under så många år. Vi respekterar det som har byggts upp här och är engagerade i att stödja det långsiktigt.

Alex
BusinessClass.com & TripRobotics

Toppen