Senaste nytt

Försening/missat flyg, vad gäller?

Någon idé att driva följande:

SK 7698 anlände idag 3 timmar och 40 minuter sent (SAS-flyg på uppdrag av charterbolag Skiathos-Arlanda). P.g.a. dåligt väder fick planet på vägen ner gå ner i Aten och anlände därför 12:55 istället för c:a 10:30.

På vägen hem fick planet gå ner i Malmö för att byta besättning, vilket gjorde att totala förseningen ökade till över 3 timmar. Är det enbart vädrets fel?
Är dåligt insatt vad som gäller i detta fall, men när det är på grund av väder gäller inte 261/2004 i och med att flygbolaget inte kan påverka detta. När det då blir en följdförsening pga väder och personalens arbetstid går ut kan man knappast beskylla flygbolaget för, eller skulle de ha flugit med en extra besättning ombord, utifall att vädret ställer till det?

Försening pga försening brukar ju normalt inte accepteras som bortförklaring. Testa att lägga frågan i EU261-tråden.
Frågan är hur SAS skulle trolla fram ett nytt plan i Skiathos samt ny besättning. Anser detta vara helt utanför SAS kontroll
 
Man skulle ju kunna hävda att om SAS haft längre turnaround så hade inte följdförseningen hänt. Sedan förstod jag det från min kompis som var med på planet att det var piloten som hade flugit för mycket innevarande månad (?) och därför inte kunde flyga längre. Då kan man ju i teorin hävda att de borde valt en pilot som inte låg så nära gränsen på en så pass lång intraeuropeisk resa.

Men ska jag tolka er så kommer jag inte hjälpa kompisen att göra en anmälan.

Tack för snabba svar!
 
Tror det blir väldigt svårt att hävda att SAS ska ha längre turnaround utifall att det blir dåligt väder och de blir sena pga det. Den tror jag inte man har någon lycka med, om vädret är orsaken till förseningen och följdförseningen så kan inte SAS göra mycket.
De hade självklart kunnat ha en annan pilot som utförde flygningen, men återigen kan man inte lasta SAS för att vädret gör så att piloten kommer att gå över sin tjänstgöringstid per månad.
 
Håller med om att utifrån sunt förnuft borde detta ligga utanför SAS kontroll, men lagmässigt är det inte lika självklart. Följande skriver Konsumentverket i sin stämning mot Norwegian för några månader sen, men som även gäller för alla andra bolag som EU261 beträffar:

"En situation som Norwegian nämner [som extraordinär händelse] är konsekvenser av väderförhållanden på tidigare avgångar. Enligt KO:s uppfattning strider denna upplysning med Förordningen och gällande EU-praxis. Av Förordningens uppräkning av omständigheter som kan utgöra en extraordinär omständighet nämns meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen. Själva ordalydelsen indikerar således att det ska avse den aktuella flygningen och inte tidigare flygningar. Det är också så som EU-domstolen har tolkat bestämmelsen i Av C-22/11 Finnair Oyj mot Timy Lassooy. Av nämnda avgörande framgår att extraordinära omständigheter endast får avse ett visst flygplan en viss dag, vilket innebär att en passagerare inte kan nekas ombordstigning till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (punkt 37). Eller annorlunda uttryckt – meteorologiska förhållanden som omöjliggör en flygning kan endast åberopas som en extraordinär omständighet om det avser just det planet som blev kraftigt försenat. … Nelsonavgörandet innebär att avgörandet i Lassooy rörande nekad ombordstigning även ska tillämpas på kraftiga förseningar och inställda flygningar." (sida 10)

Hela stämningen går att läsa här: http://www.konsumentverket.se/Globa...15/Stämningsansökan Norwegian Air Shuttle.pdf
 
Håller med om att utifrån sunt förnuft borde detta ligga utanför SAS kontroll, men lagmässigt är det inte lika självklart. Följande skriver Konsumentverket i sin stämning mot Norwegian för några månader sen, men som även gäller för alla andra bolag som EU261 beträffar:

"En situation som Norwegian nämner [som extraordinär händelse] är konsekvenser av väderförhållanden på tidigare avgångar. Enligt KO:s uppfattning strider denna upplysning med Förordningen och gällande EU-praxis. Av Förordningens uppräkning av omständigheter som kan utgöra en extraordinär omständighet nämns meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen. Själva ordalydelsen indikerar således att det ska avse den aktuella flygningen och inte tidigare flygningar. Det är också så som EU-domstolen har tolkat bestämmelsen i Av C-22/11 Finnair Oyj mot Timy Lassooy. Av nämnda avgörande framgår att extraordinära omständigheter endast får avse ett visst flygplan en viss dag, vilket innebär att en passagerare inte kan nekas ombordstigning till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (punkt 37). Eller annorlunda uttryckt – meteorologiska förhållanden som omöjliggör en flygning kan endast åberopas som en extraordinär omständighet om det avser just det planet som blev kraftigt försenat. … Nelsonavgörandet innebär att avgörandet i Lassooy rörande nekad ombordstigning även ska tillämpas på kraftiga förseningar och inställda flygningar." (sida 10)

Hela stämningen går att läsa här: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa och ladda ner/Branschöverenskommelser/2015/Stämningsansökan Norwegian Air Shuttle.pdf
Skiljer man på flygplan och flygning i stämningen?
Om inte så kan man tolka det citerade stycket på olika sätt?
 
Av nämnda avgörande framgår att extraordinära omständigheter endast får avse ett visst flygplan en viss dag, vilket innebär att en passagerare inte kan nekas ombordstigning till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (punkt 37). Eller annorlunda uttryckt – meteorologiska förhållanden som omöjliggör en flygning kan endast åberopas som en extraordinär omständighet om det avser just det planet som blev kraftigt försenat.

Jag tror det är just detta man ska fokusera på. Det gäller samma flygplan som blev försenat pga väder på flygningen innan. Med andra ord går nog itne 261/2004 att applicera här
 
SAS flight SK1841 från Arlanda till Rom Fiumicino som skulle ha avgått kl 6.10 och landat kl 9.20 igår 23 augusti ställdes in (vet inte varför). Jag var inte inbokad själv men hade hjälpt mina föräldrar att boka en resa, så jag var den som fick SMS om den inställda flighten från SAS. Det kom kl 9.24 i lördags, alltså dagen före avgång.

Två platser i Go var bokade, en för Eurobonus-medlem och en för (än så länge - jag jobbar på det) statuslös.

Vid första kontakt med SAS sa de bara att jag skulle få pengar tillbaka. Jag nekade och begärde att de bokade om. De erbjöd efter en hel del krångel att boka om till en SAS-flight till Köpenhamn och därifrån vidare, också med SAS, till Rom. Det skulle dock kosta drygt 4000 per person extra eftersom de platserna var Plus. Om vi inte ville betala extra skulle de inte kunna boka om till annan flight förrän på tisdag...

Efter 5-6, mer och mer upprörda, samtal med SAS kundtjänst, där beskeden var helt olika beroende på vem man pratat med, så bokades de till slut om via Frankfurt (ARN-FRA med SAS och FRA-FCO med Lufthansa) utan extra kostnad. Ankomsten blev igår ca 17.45, det vill säga ungefär 8,5 timme sent.

Visst borde de kunna få ersättning från SAS? Är väl upp till dem att visa att anledningen till inställd flight var "extraordinär"? Svårt att se det när flighten ställdes in nästan 24 timmar innan planerad avgång. Kommer skicka in claim på 2x400 euro enligt EU 261/2004 plus ersättning för måltid.

(Jag är medveten om att stora delar av inlägget mest hör hemma i tråden om när SAS inte gjort så bra ifrån sig, men det skönt att skriva av sig lite frustration. Hoppas ni kan leva med det :))
 
Vid första kontakt med SAS sa de bara att jag skulle få pengar tillbaka.
Detta är fel av SAS i så fall.
Läs sida 4 (eller 8 om du vill ha på svenska) i https://www.sas.se/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf
Det skulle dock kosta drygt 4000 per person extra eftersom de platserna var Plus. Om vi inte ville betala extra skulle de inte kunna boka om till annan flight förrän på tisdag...
Jag skulle tro att flygbolagets skyldighet att omboka endast sträcker sig till bokad service class, dock ej helt säker på detta.
Visst borde de kunna få ersättning från SAS? Är väl upp till dem att visa att anledningen till inställd flight var "extraordinär"?
Bevisbördan ligger hos flygbolaget.

Känns som att detta är ett EC 261/2004-case.
Finns en tråd för detta
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Det står ganska klart och tydligt i den PDF som bnr länkar vad ni har rätt till

2. In the event of a cancelled flight, we provide the following assistance:
A. You can choose between:
1) cancelling the journey and receiving reimbursement for tickets We provide reimbursement within seven days of the full cost of the ticket for the part or parts of the journey not made. We also reimburse you for the part or parts of your journey already made that no longer serve any purpose in relation to your original travel plan. When relevant, we can also provide reimbursement for a return flight to the first point of departure at the earliest opportunity.
2) being re-routed, under comparable transport conditions, to your final destination We offer re-routing to your final destination at the earliest opportunity or at a later date that suits you, depending on seat availability


Tittar man på punkt två står det klart och tydligt att de ska boka om på tidigast möjliga tillfälle för att komma till sin slutdestination, eller ett senare datum om det passar resenären. Enda som kanske är lite problem här är om det bara finns sas plus i och med att det står "comparable transport conditions" och "depending on seat availability".
Om det är SAS egna flight får de väl flytta papperslappen 1 rad om det nu är så att det inte finns plats i go, det går att lösa. Riktigt dåligt skött enligt mig om man försöker hävda att det bara finns plus kvar och att man ska betala mellanskillnaden när det är SAS som orsakat detta och ombokning sker till SAS egna plan.

Låter i vilket fall som att ni har ett klockrent fall för 261/2004 kompensation. Om planet ställs in 24h innan avgång är det knappast extraordinärt.
 
Tack @bnr och @palmen ! Jag försökte att läsa på så jag kände mig rätt säker på vad som gäller, men jag har aldrig varit med om något sånt här så det är skönt att höra att andra delar den uppfattning man har. Jag kan återkoppla i tråden hur det går med kontakten med SAS ifall det kan vara intressant.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen