Senaste nytt

Försening/missat flyg, vad gäller?

Tack @bnr och @palmen ! Jag försökte att läsa på så jag kände mig rätt säker på vad som gäller, men jag har aldrig varit med om något sånt här så det är skönt att höra att andra delar den uppfattning man har. Jag kan återkoppla i tråden hur det går med kontakten med SAS ifall det kan vara intressant.
Det är alltid intressant med återkoppling, på så vis kan vi alla lära oss lite mer :)
Ombokning till Lufthansa kanske var det bästa alternativet i slutändan, synd bara att det ska krävas X antal samtal innan man får den hjälpen som man borde ha fått vid första kontakt.

Jag tror det är just detta man ska fokusera på. Det gäller samma flygplan som blev försenat pga väder på flygningen innan. Med andra ord går nog itne 261/2004 att applicera här
Jag tycker man ska läsa svaret på ursprungliga frågorna 2 & 3 i målet också:

Fråga 2) Ska artikel 2 j i förordning nr 261/2004 tolkas på så sätt att de rimliga skäl som anges i den bestämmelsen endast avser omständigheter som har samband med passageraren, eller kan det föreligga andra rimliga skäl för nekad ombordstigning? Om förordningen ska förstås så att ombordstigning får nekas också av andra skäl än sådana som har samband med passageraren, ska den då tolkas på så sätt att ombordstigning får nekas när flygningar läggs om till följd av sådana extraordinära omständigheter som nämns i skälen 14 och 15 i nämnda förordning?

Fråga 3) Ska förordningen tolkas på så sätt att lufttrafikföretaget inte bara med avseende på den flygning som ställts in till följd av extraordinära omständigheter, utan även med avseende på resenärer på senare flygningar, kan befrias från sitt ansvar enligt artikel 5.3 i förordningen, när det har försökt sprida ut de negativa konsekvenserna av extraordinära omständigheter som påverkar företaget – till exempel en strejk – på en större grupp av passagerare än den grupp som hade biljetter till den inställda flygningen, genom att lägga om sina senare flygningar så att ingen passagerare drabbades av orimliga förseningar? Med andra ord, kan lufttrafikföretaget åberopa extraordinära omständigheter också med avseende på resenärer på en senare flygning vilkas resa inte direkt påverkades av den aktuella händelsen? Gör det i så fall stor skillnad om passagerarnas ställning och rätt till kompensation bedöms enligt artikel 4 i förordningen om nekad ombordstigning eller enligt artikel 5 om inställd flygning?”

40 Mot bakgrund av det ovan anförda ska den andra och den tredje frågan besvaras enligt följande. Artiklarna 2 j och 4.3 i förordning nr 261/2004 ska tolkas på så sätt att uppkomsten av ”extraordinära omständigheter”, som föranleder ett lufttrafikföretag att lägga om de flygningar som äger rum efter det att nämnda omständigheter inträffade, varken kan motivera att en passagerare ”nekas ombordstigning” på dessa senare flygningar eller medföra att företaget befrias från sin kompensationsskyldighet enligt artikel 4.3 i förordningen gentemot en passagerare som av företaget nekas ombordstigning på en sådan senare flygning.

Som alltid med lagtext så kan man ju vrida och vända på det. Fallet gäller ju Denied Boarding, men tolkningen av Extraordinär bör ju gälla hela EC261/2004. Iaf, som jag läser deras svar, så ska inte en tidigare flygning, även om den är extraordinär, kunna påverka passagerare på senare flighter.

Men, I am not a lawyer...

Edit: Kanske ska förtydliga att dessa frågor ställs alltså av Finlands Högsta Domstol till EU-domstolen, gällande ett fall som överklagats av Finnair till Finlands HD.

Jag blev 21 timmar sen hem från Island för någon vecka sedan. Jag har Amex Elite, jag och familjen hade utlägg på ca 1500-2000 sek. Jag fick nu ett mail av solid försäkring att jag ska skicka in:

-Bokningsbekräftelse för er resa tur och retur. (Obs! vi godtar inte boardingkort.)

-Handling som styrker att er resa är betald via American Express.

-Era bankuppgifter (inklusive clearing nummer) då vi tyvärr inte kan kreditera er på ert kort.

-Förseningsintyg från ansvarig transportör som styrker längd och anledning till förseningen samt hur de har valt att ersätta er.

-Kvitto i original som styrker utlägg.

Känns inte detta lite omständligt? De flesta uppgifterna borde de ju kunna få direkt av amex?

Är det någon som har erfarenhet här? Kan jag t ex ta upp extra parkeringsavgift?

Tack

Känns inte detta lite omständligt?
Jo.

De flesta uppgifterna borde de ju kunna få direkt av amex?
Nej. Försäkringen hanteras av tredje part, dvs AmEx skulle behöva skicka dina uppgifter vidare och de vill nog inte hålla på med sådant. Jag föredrar faktiskt att jag får göra det själv när så behövs istället för att ge tillstånd till tex AmEx att skicka mina uppgifter till tredje part.

Är det någon som har erfarenhet här? Kan jag t ex ta upp extra parkeringsavgift?

Du kan ta upp vad du vill - vad som blir godkänt är en annan femma. Men alla merkostnader du har haft för förseningen tycker jag du ska ta upp så får väl försäkringsbolaget avgöra vad de vill ersätta.

OK. Tack för svaret. Jag kommer att skicka in allt detta, men jag blev lite förvånad att det behövdes så mycket info. Jag har res plus på min hemförsäkring och det gick att lösa med ett telefonsamtal en annan gång. Tack igen

-Förseningsintyg från ansvarig transportör som styrker längd och anledning till förseningen samt hur de har valt att ersätta er.
Den här biten kan bli jobbig beroende på vilket flygbolag du flög med.
Jag hade en stor svårighet att få förseningsintyget från Air China.

Det jobbiga med inställt/försening på inrikesflyg i Kina är att svårt att få tag intyg för inställt-/försenat flyg.

Flygbolagsanställda hänvisar till olika avdelning beroende på vem du frågar.

1. Du frågar check in personal om intyget, så hänvisar de dig till biljettkontor.
  2. Du frågar personen på biljettkontoret, så hänvisar de dig till bokningsavdelning(per telefon).
  3. Du frågar personen på bokningsavdelningen, så hänvisar de dig till kundtjänst.
  4. Du frågar personen på kundtjänst, så hänvisar de dig till Customer Claim.
  5. Du frågar personen på Cusomer Claim, så hänvisar de dig till Customer Claim i ditt land.
  6. Du frågar personen på Cusomer Claim i ditt land, så hänvisar de dig till Customer Claim i Kina (här går man in i loop...).
Berättelse om hur det är att flyga inrikes i Kina | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Den här biten kan bli jobbig beroende på vilket flygbolag du flög med.
Jag hade en stor svårighet att få förseningsintyget från Air China.
Jag fick ju också en försening med Air China i Peking och vid gate vägrade kvinnan att utfärda något intyg och hänvisade till disken utanför vid incheckningsdiskarna. (det var ju omöjligt för att om jag gick ut dit så skulle jag missat jag boarding när den väl händer)

Jag talade med Air China loungen och de sa att man ska kunna få det i gaten (så nästa gång står jag på mig ännu mera).

I mitt fall så hade jag tecknat en Solid reseförsäkring extra då de har ett bra skydd när man har splittade biljetter dvs olika awards )
Deras grundkrav för att det ska gälla är att du ska ha minimum 2 timmar till anslutningsflyget avgår,det är regeln, alltså inte flygplatsens regel som gäller.

Och de sa att de fick fram informationen ifrån Flighstats.com så jag behövde inget intyg.

Så jag gav lite drygt 600 SEK för försäkringen och fick 600SEK tillbaka för förseningen på vägen till XIY.

Jag flyger nu,
CPH-TRD-OSL-CPH
Det var ej möjligt att landa i TRD, så vi flög ner till OSL istället. Vilket gör att jag missat "mellanbenet"
Får jag ändå poäng/kvalificerande flygningar enligt ursprungsplanen? Jag behöver de nämligen för Bonus Challenge!

Toppen