Senaste nytt

Försening/missat flyg, vad gäller?

Uppenbarligen så finns det en poäng med rådet jag fick när jag började resa på 90-talet, vilket var att undvika blandade flygbolag så mycket som möjligt.

Jag råder Hyperion007 att läsa försäkringsvillkoren.

Beroende på vilket Amex Du har så finns möjlighet att köpa en ny biljett.

Försäkringen täcker normalt det nödvändigaste, dvs hotell, mat, kläder etc. Jag har aldrig haft problem att få ersättning, men jag har då även påpekat att jag gjort lågpris-inköp. Observera också att hemförsäkringen kan nyttjas som komplettering och särskilt när det blir problem i USA så kan hemförsäkringens resemoment vara bättre.

Och det gjorde SAS trots att det var United som orsakat din försening?

Observera att Flygadvokaten försörjer sig på att driva sådana här fall. Det var nog inte han (hon?) som råkade ut för förseningen.

Har man problem att få ut ersättning och det är oklart i EU 261/2004 vad som gäller, så kan det ju faktiskt vara läge att anlita någon tjänst/advokat för att få hjälp med sitt fall.

Man skulle ju verkligen önska att EU tog tag i detta med ansvarsfrågan i samband med olika flygbolag och/eller codeshares. Det behövs tydliga definitioner om vad som gäller och framför allt vem jag som passagerare skall vända mig till.

Det är enastående hur bolagen kan hänvisa till varandra och säga att "vi är bara ombud åt varandra" - i synnerhet när codeshares är involverade. Som passagerare hamnar man i kläm i stort sett hur man än gör i händelse av strul.

Förr styrde IATA alla bolag med skyhöga biljettpriser som följd men i gengäld så var det ganska smärtfritt för passageraren i händelse av strul.

Faran som jag dock ser med en alltför uppstramad reglering är att nätverksbolagen kommer behöva stå för än högre kostnader med högre biljettpriser som följd - vilket i sin tur får lågprisbolagen att ta ännu större andelar på matarflygen så till den gräns att flertalet kanske blir olönsamma för nätverksbolagen. Känns lite som moment 22.

Fick svar från United efter 4 veckor, och de ger oss 250 USD vardera att använda vid bokning av flygresor.
Täcker väl inte upp allt besvär det medföljde oss, men helt ok i alla fall :)

Toppen