Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Fortsätter i denna tråd istället för att skapa en ny...

Bröllopsresa till USA i juni i år, flyger med Air Canada, bagaget försenat tre dygn. AC-agenten på MIA säger att de i princip täcker alla våra rimliga utlägg. Senare kontakter under resan med ACs servicecenter (i Indien att döma av uttalet) var att max 50 USD per person och dag medgavs.

Väl hemma erhåller vi ersättning från hemförsäkringen (schablon) och även full ersättning av amex efter viss korrespondens och inskickade kvitton på allt.

Skickade även kvitton till AC (hade ytterligare utlägg som inte täckts av Amexet) i blrjan av juni. Fick för några dagar sedan beskedet att nejdå, inget brev har minsann anlänt, och vad var nu mitt PIR-nummer igen? Efter att ha försett dem med detta får jag följande svar: "From your Baggage File reference number I can see your travel insurance has contacted us to claim the amount they have paid you. I hope you can understand, as we have settled the claim with your travel insurance, we are not able to settle your claim too. "

Är det såhär det funkar?Vad är det som gäller i denna situation och vad kan jag göra? Hade alltså kvitton på utlägg men de är alltså förlorade i postgången (påstår iaf AC). Nån som varit med om liknande? Grymt tacksam för all hjälp, är mest arg för all tid jag lagt ner och på AC för usel service...

Jag har utlägg som till sin summa går utöver det som amex täcker. Köpte kläder, hygienartiklar, sandaler, badartiklar, solglasögon osv.

Det är ju solklart, att du får betala dina solglasögon själv, för du är väl inte är pilot..? Men det kanske du klarar för dina kostade förhoppningsvis inte 6500 kronor? ;)

On-topic: Jag har haft kontakt med Air Canadas kontor på Heathrow, i samband med ersättningsanspråk och varit väldigt nöjd med hanteringen.

Såvida din läkare inte ordinerat solglasögon pga ögonskada så kan jag inte se att det ska täckas av en vanlig försäkring.
Det är ju solklart, att du får betala dina solglasögon själv, för du är väl inte är pilot..? Men det kanske du klarar för dina kostade förhoppningsvis inte 6500 kronor? ;)
Jag vet inte om solglasögon täcks av försäkringen vid försenat bagage, men Solid Försäkringar (Amex kortförsäkring) täckte inköp av "solkräm" när bagaget inte dök upp.

Som kontrast till solkräm har herr Nilann och jag även fått ersättning för två paraplyer, från
SEB Kort, ja det ösregnade!

Tack för era inlägg, i synnerhet @Nemo

Följande mejlväxling har ägt rum.

Dear Ms. Mills,
I'm sorry, but this is totally unacceptable.
It is correct that an adjustment has been made between you and the travel insurance. This is first of all for other expenses than the ones that I sent reciepts for to you. Both you and the travel insurer demands reciepts in original, so there can be no duplicates here. Secondly, this adjustment only amounts to 198 USD from your side. This does not in any way except you from your responsibilities, as according to the Montreal Convention (OJ L 194, 18/07/2001 p. 39-49) Article 22, the liability of the carrier in the case of destruction, loss, damage or delay of baggage is limited to 1000 Special Drawing Rights for each passenger, amounting to approximately 1400 USD. To conclude, from your liability in the matter at hand, only 198 USD of a maximum total of 2800 USD has been accounted for.
From this I can not see why you could not keep to your policy in this area. If it is correct that your policy is to compensate at least 50 USD per person and day the bags are delayed (which is what I repeatedly was told by your support), we claim a compensation for the three days that the bags where missing, totalling 300 USD. If you prefer to compensate in frequent flyer miles, we can also accept 30.000 eurobonus points as an alternative.
Best regards
NN

AC:s svar:
Dear Mr. N,

Thank you for your follow up email.

I have reviewed your claim. Your insurance has made a claim on your behalf. As that claim has been settled we are not able to accept your claim. I do understand you disappointment but we are not able compensate more than once for the same claim.

Thank you for contacting us.

Yours sincerely,
Rebecca Mills
Baggage Claims

Jag verkar ha svårt att nå fram här, det måste väl gå att vända sig till både sitt försäkringsbolag och resebolaget så länge som det rör sig om olika kostnader som jag haft, alltså utlägg för olika saker. Tycker ni jag ska försöka en vända till med AC på något sätt? Finns AC någonstans i Sverige dit man kan vända sig? Eller ska jag vända mig till någon annan instans? Jag vill ju helst inte lägga ner en massa tid och kraft, det rör sig ju inte om enorma pengar och jag har ju redan fått en del täckt av försäkringsbolaget, jag är mest förbluffad och smått förbannad över att bolaget försöker smita undan på det här sättet, är alltså mer en principsak. Alla reflektioner välkomna :)

Jag vet inte om solglasögon täcks av försäkringen vid försenat bagage, men Solid Försäkringar (Amex kortförsäkring) täckte inköp av "solkräm" när bagaget inte dök upp.

Solkräm får du inte ta med dig i handbagaget (kanske), du får ta med dig solglasögon. Jag hade inte heller betalat för någons solglasögon.

Sedan brukar många försäkringar ha villkor av typen "om du begär ersättning från oss har vi rätt att å dina vägnar kräva relevant ersättning från andra", och de har gett ett relativt tydligt svar. Stäm dem om du vill ha pengarna (eller gå till ARN men hur kul är det?).

Toppen