Senaste nytt

Försenat bagage, vem är ansvarig / vem skall man rikta krav emot?

Utifrån att ha läst den nya delen av tråden kom en annan fråga upp, dock av hypotetisk karaktär. Hur bedöms/definieras inköp av kläder och dess rimlighet? Ska inköp göras på flygplatsens butiker eller "på stan"? Frågan kan låta nybörjaraktig men baseras dels på tur (ej borttappat bagage) och mycket resande med carry-on.
Om du menar försenat bagage och utnyttjande av försäkring så kan jag bara tala av egen erfarenhet där jag och min fru utan diskussion fått igenom köp av dyra designerkläder, rakapparat, laddare till iPhone, skor och smink.
Allt detta för en försening av bagaget på sju timmar.

Kan precis som @RickardG intyga att jag fått igenom en hel uppsättning kläder för mig, maken och dottern då vi saknade två av våra incheckade tre väskor (har jag för mig) vid en ankomst till MIA. Blev även skor, smink etc. I detta fallet så ersatte Skandiabanken alla våra utlägg (deras kortförsäkring).

Har även varit med om att jag fått $100 (har jag för mig, detta var -96) rätt i näven när jag klev av planet då de visste att väskorna inte var med att handla direkt för. Blev till att utnyttja försäkringen ändå för jag har för mig att det tog över tre dygn innan väskorna hittade fram. Var lite svettigt då jag skulle bo ett år i San Francisco och hade alla kläder samt universitetspapper i väskorna! Det ordnade sig dock!

Efter mycket ringande till Air canada så har jag blivit erbjuden 5000 miles per person eller en 20% rabattkupong för 4 personer på baspriset på grund av vårt förlorade bagage i julas. Jag är i valet och kvalet vilket jag ska acceptera, jag undrar om jag kan få 5000 status miles också med den dealen? Vad säger ni flygrävar. VI flyger i stort sett bara C så det blir ett par tusenlappar på den där 20%:aren på 2 personer.

Nej, jag har Lufthansa för tillfället, det är dit dom kommer kreditera poängen. Jag bokat mest på Lufthansas sida, Air canada har dock samma priser ungefär när man flyger väster ut.

Nej, jag har Lufthansa för tillfället, det är dit dom kommer kreditera poängen. Jag bokat mest på Lufthansas sida, Air canada har dock samma priser ungefär när man flyger väster ut.

Är du säker på att de krediterar till M&M? Det är inte helt vanligt att bolag krediterar till andras FFP i sådana här lägen.

Hursomhelst, jag hade nog tagit 20% rabatt istället och bokat nästa resa via Air Canadas hemsida.

Jag var nyligen med om en mardrömslik grej i London. Jag flög direkt ARN - LHR på morgonen. Bagaget kom med en flight några timmar senare. Men kurirföretaget som skulle köra ut min väska lyckades inte göra det förrän över 48 timmar senare.

Jag köpte resan med Diners och tänkte använda den reseförsäkringen. Det är Trygg-Hansa. För att få den blankett som behövs måste man kontakta någon hos dem via telefon eller mail. (Detta står ingenstans utan det fick jag veta häromdagen.) De jobbar ganska sällan så är man borta över en helg kan det ta rätt många dagar innan man får svar. Blanketten måste man ha i pappersformar så jag tackade ja till erbjudandet om att få den i posten. Efter 9 dagar fick jag ett kuvert, men med fel blankett.

Nu har jag fått blanketten elektroniskt och skrivit ut den och lite annat de vill ha. Ska skicka inom kort.

TL; DR:
Använd inte Trygg-Hansa. Om ni måste göra det - kontakta mig så kan ni få lite blanketter som är bra att ha.

Jag var nyligen med om en mardrömslik grej i London. Jag flög direkt ARN - LHR på morgonen. Bagaget kom med en flight några timmar senare. Men kurirföretaget som skulle köra ut min väska lyckades inte göra det förrän över 48 timmar senare.

Jag köpte resan med Diners och tänkte använda den reseförsäkringen. Det är Trygg-Hansa. För att få den blankett som behövs måste man kontakta någon hos dem via telefon eller mail. (Detta står ingenstans utan det fick jag veta häromdagen.) De jobbar ganska sällan så är man borta över en helg kan det ta rätt många dagar innan man får svar. Blanketten måste man ha i pappersformar så jag tackade ja till erbjudandet om att få den i posten. Efter 9 dagar fick jag ett kuvert, men med fel blankett.

Nu har jag fått blanketten elektroniskt och skrivit ut den och lite annat de vill ha. Ska skicka inom kort.

TL; DR:
Använd inte Trygg-Hansa. Om ni måste göra det - kontakta mig så kan ni få lite blanketter som är bra att ha.
Om du har SAS EuroBonus Diners Club kort, kan du skicka skadeanmälan till: kortforsakring@trygghansa.se
och skriva försäkringsnummer på TryggHansa för SAS EuroBonus Diners Club.
Kod:
Försäkringsvillkor för kompletterande rese försäkring för Diners Club utfärdad av Trygg-Hansa
Försäkring nr: TH0105-1

Sedan fylla i de uppgifterna som TryggHansa kräver:
TryggHansa skrev:
När du gör din skadeanmälan behöver du ha följande uppgifter till hands:

✔ försäkringsnummer och ditt personnummer (eller den skadades)
✔ datum när skadan inträffade
✔ resedatum och restider
✔ namnet på ev. flygbolag
✔ datum när du första gången uppsökte läkare för dina besvär
✔ eventuell diagnos
✔ datum för sjukhusvistelse och namn på sjukhus (om du varit inlagd)
✔ uppgifter om kostnader, t.ex. läkarbesöksavgift, mediciner och resor
✔ kontonummer (så att vi enkelt kan betala ut ersättning om du har rätt till det).

TL; DR:
Jag frågade efter den per e-post sent på kvällen och på morgonen fick jag svar med blanketten. Det gick fort.
Du borde förstås ha frågat här istället. Jag kunde skickat den till dig! ;)

Jag tyckte förövrigt att de skötte det smidigt och snabbt. Dagen efter att jag hade postat blankett med kvitton fick jag svar per e-post att de behövde en bokningsberäftelse för resan. Jag skickade den samma dag och senare den dagen hade de fattat beslut och senare i samma vecka fanns pengarna på kontot.

Toppen