Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

HCW

Medlem
Jag har aldrig haft problem med ersättning för inköp i dessa lägen, oavsett vad jag har köpt - från tandkräm till dyra skor.
 
Jag har heller aldrig haft problem med ersättning. Om jag köper något dyrt så brukar jag tänka att får jag 50% ersättning så är det bra efter en förhandling med försäkringsbolag. Köpa solglasögon för en kväll för 3000kr är en risk jag inte hade tagit, det finns ju från 59kr….
 

Davvelavve

Medlem
Jag har heller aldrig haft problem med ersättning. Om jag köper något dyrt så brukar jag tänka att får jag 50% ersättning så är det bra efter en förhandling med försäkringsbolag. Köpa solglasögon för en kväll för 3000kr är en risk jag inte hade tagit, det finns ju från 59kr….
Tänkte snarare typ solglasögon med riktigt glas och uv skydd för runt 900-1200. Ska kolla på formel 1 så vill ha bra grejer och inte några hm glajor...
 

Bryant

Medlem
Lånar denna tråd.

Landad in på Mallorca igår, kom från New York. En saknad väska med barnens kläder (2 barn). Handlar underkläder och kläder för 24-48h då det är osäkert när väskan anländer. Handlar billigt på HM för en summa på ca 1800:-, Amex Elite säger 3000:- pp.(vi är 4)

När jag ska lägga in claim på AXA-sidan blir den nekad direkt då jag inte tagit detta med flygbolaget först. Har inte haft detta ”problem” tidigare. Är det något nytt iochmed alla väskor som är på rymmen i Europa och det börjar kosta för försäkringsbolagen?

Har nu kontaktat Swiss och får väl göra en komplettering med Amex på det som inte ersätts av SWISS.
 
Lånar denna tråd.

Landad in på Mallorca igår, kom från New York. En saknad väska med barnens kläder (2 barn). Handlar underkläder och kläder för 24-48h då det är osäkert när väskan anländer. Handlar billigt på HM för en summa på ca 1800:-, Amex Elite säger 3000:- pp.(vi är 4)

När jag ska lägga in claim på AXA-sidan blir den nekad direkt då jag inte tagit detta med flygbolaget först. Har inte haft detta ”problem” tidigare. Är det något nytt iochmed alla väskor som är på rymmen i Europa och det börjar kosta för försäkringsbolagen?

Har nu kontaktat Swiss och får väl göra en komplettering med Amex på det som inte ersätts av SWISS.
De vill väl bara att man ska anmäla sin saknade väska till flygbolaget, för det gör man väl normalt sett vid ankomst om den inte finns på bandet? Annars skulle alla kunna hävda att väskan är försenad. Förstår inte riktigt problemet här.
 

taxvalp

Medlem
De vill väl bara att man ska anmäla sin saknade väska till flygbolaget, för det gör man väl normalt sett vid ankomst om den inte finns på bandet? Annars skulle alla kunna hävda att väskan är försenad. Förstår inte riktigt problemet här.

Nja, @Bryant har säkerligen koll på att man måste anmäla väskan saknad för att ens kunna börja. Det han beskriver är något som även andra har rapporterat från flygkaos-sommaren 2022 - att försäkringsbolaget vill att man försöker få ersättning för eventuella utlägg via flygbolaget först.

Högst oroväckande om det blir en bestående trend - man har ju en försäkring för att slippa hålla på med flygbolagen i dessa fall och sedan kan försäkringsbolaget driva ärendet mot flygbolaget bakom kulisserna om de vill.
 
Nja, @Bryant har säkerligen koll på att man måste anmäla väskan saknad för att ens kunna börja. Det han beskriver är något som även andra har rapporterat från flygkaos-sommaren 2022 - att försäkringsbolaget vill att man försöker få ersättning för eventuella utlägg via flygbolaget först.

Högst oroväckande om det blir en bestående trend - man har ju en försäkring för att slippa hålla på med flygbolagen i dessa fall och sedan kan försäkringsbolaget driva ärendet mot flygbolaget bakom kulisserna om de vill.
Det verkar vara ett orimligt krav att man först ska bevisa att man försökt begära ersättning från flygbolaget. Hittade denna info i Experiences-appen och den säger inget om det, bara att man ska kunna visa upp PR-rapporten (nämns även i villkoren). Kanske förväxling med helt förlorat bagage i anmälan, inte bara försenat?
Screenshot_20220729-131437_Experiences.jpg
 

Davvelavve

Medlem
Lufthansa går ju inte ens att få kontakt med, ringer man och knappar in försenat bagage så får man ett sms med en länk till sökningen.
 
Toppen