En av anledningarna till att de börjat efterfråga bevis på att man hört av sig till flygbolaget är ju för att försäkringarna börjat missbrukas. Folk skickar in anspråk på flera håll vilket inte är tanken.
Försäkringen ska ju täcka det som flygbolaget inte täcker. Då är det rimligt att man först frågar flygbolaget.
Sen borde det finnas en gräns för hur lång tid flygbolaget får ta på sig. Har väntat en månad på att höra av KLM nu och skickat in anspråk till AXA med hänvisning till ärendenumret och att det nu gått mer än en månad. Får se vad de säger.
Håller inte med, förutom angående försäkringsbedrägerier där det ju inte finns några ursäkter och det är ju brottsligt.
Om Amex marknadsför sig med ”marknadens bästa reseförsäkring” så ska man ju som kund vända sig till dem och inte till flygbolaget. Med tanke på trögheten hos flygbolagens ärendehantering även under normala omständigheter så finns det ju en marknad för snabbare lösningar, som vi ju betalar för via våra kortavgifter. Sedan kan försäkringsbolaget kräva flygbolaget på pengarna bakom kulisserna men då har vi konsumenter förhoppningsvis redan fått den ersättning vi har rätt till i rimlig tid.