Senaste nytt

Försenat bagage bonusresa amex elite

taxvalp

Medlem
En av anledningarna till att de börjat efterfråga bevis på att man hört av sig till flygbolaget är ju för att försäkringarna börjat missbrukas. Folk skickar in anspråk på flera håll vilket inte är tanken.

Försäkringen ska ju täcka det som flygbolaget inte täcker. Då är det rimligt att man först frågar flygbolaget.

Sen borde det finnas en gräns för hur lång tid flygbolaget får ta på sig. Har väntat en månad på att höra av KLM nu och skickat in anspråk till AXA med hänvisning till ärendenumret och att det nu gått mer än en månad. Får se vad de säger.

Håller inte med, förutom angående försäkringsbedrägerier där det ju inte finns några ursäkter och det är ju brottsligt.

Om Amex marknadsför sig med ”marknadens bästa reseförsäkring” så ska man ju som kund vända sig till dem och inte till flygbolaget. Med tanke på trögheten hos flygbolagens ärendehantering även under normala omständigheter så finns det ju en marknad för snabbare lösningar, som vi ju betalar för via våra kortavgifter. Sedan kan försäkringsbolaget kräva flygbolaget på pengarna bakom kulisserna men då har vi konsumenter förhoppningsvis redan fått den ersättning vi har rätt till i rimlig tid.
 

Davvelavve

Medlem
Håller inte med, förutom angående försäkringsbedrägerier där det ju inte finns några ursäkter och det är ju brottsligt.

Om Amex marknadsför sig med ”marknadens bästa reseförsäkring” så ska man ju som kund vända sig till dem och inte till flygbolaget. Med tanke på trögheten hos flygbolagens ärendehantering även under normala omständigheter så finns det ju en marknad för snabbare lösningar, som vi ju betalar för via våra kortavgifter. Sedan kan försäkringsbolaget kräva flygbolaget på pengarna bakom kulisserna men då har vi konsumenter förhoppningsvis redan fått den ersättning vi har rätt till i rimlig tid.
Håller med. Jag har försökt kontakta lufthansa nu men går ju inte att få tag på de mer än att ärendet är skapat.
Dessutom vet jag ju att Amex försäkringen kommer ge större ersättning än vad lufthansa kommer ge.
 

Hachans

Medlem
Håller med. Jag har försökt kontakta lufthansa nu men går ju inte att få tag på de mer än att ärendet är skapat.
Dessutom vet jag ju att Amex försäkringen kommer ge större ersättning än vad lufthansa kommer ge.

Ja, men det är inte så intressant för ett försäkringsbolag. I mitt fall gav mot Austrian 75 euro för enligt deras bedömning var det rimligt för en tredagars försening. Det beloppet dras sen av försäkringsbolagets ersättning mot mig. Och vips har de minskat sina kostnader.

I ett annat fall hostade KLM upp hela kostnaden för mitt bagage, då fanns det ju inget anspråk att skicka in längre. Och försäkringsbolaget sparade 400 euro.

Det är där skon klämmer. Spara pengar. Och jag tycker ändå det är rimligt att göra med flygbolaget först. Och om de inte svarar inom rimlig tid ta det vidare.


Håller inte med, förutom angående försäkringsbedrägerier där det ju inte finns några ursäkter och det är ju brottsligt.

Om Amex marknadsför sig med ”marknadens bästa reseförsäkring” så ska man ju som kund vända sig till dem och inte till flygbolaget. Med tanke på trögheten hos flygbolagens ärendehantering även under normala omständigheter så finns det ju en marknad för snabbare lösningar, som vi ju betalar för via våra kortavgifter. Sedan kan försäkringsbolaget kräva flygbolaget på pengarna bakom kulisserna men då har vi konsumenter förhoppningsvis redan fått den ersättning vi har rätt till i rimlig tid.

Fick besked om anspråk idag där jag även skickat in till flygbolaget men inte fått svar. Så en dryg månad verkar tyckas vara rimligt att de tycker man ska ge flygbolaget.

Och ja, det är rena bedrägerier. Men jag är ganska säker på att folk inte ser det så. Det är bara att titta i forumet så hittar du gott om inlägg kring hur du lyfter ersättning från alla ställen. Jag tror mest man vill ha bra valuta för sina försäkringar, inte begå bedrägeri. Men det är ju ett problem för bolagen.

Med det sagt tycker jag att handläggningstiden är på tok för långa för att ställa denna typ av krav på kunderna. Det kan krävas man ligger ute med rätt mycket pengar.
 

Bryant

Medlem
Ok. Jag började mitt case här med taggarna utåt då jag var less på hanteringen och såg framför mig hur jag skulle vara tvungen att tjafsa med SWISS i långdragen process.

Jag hade fel. Idag, 6 dagar efter claim har jag fått ett mejl från SWISS att de ersätter hela mitt anspråk. Pengarna på kontot inom 14 dagar.

Min lärdom blir väll att spara på negativiteten till den behövs på riktigt .
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Ok. Jag började mitt case här med taggarna utåt då jag var less på hanteringen och såg framför mig hur jag skulle vara tvungen att tjafsa med SWISS i långdragen process.

Jag hade fel. Idag, 6 dagar efter claim har jag fått ett mejl från SWISS att de ersätter hela mitt anspråk. Pengarna på kontot inom 14 dagar.

Min lärdom gör blir väll att spara på negativiteten till den behövs på riktigt .

Snyggt! Då är ju hanteringstiden hos Swiss avsevärt kortare än hos Amex försäkringsbolag just nu. Det ger ju lite nytt bränsle för @Hachans argument tidigare i tråden.

Jag väntar fortfarande på svar från Axa efter drygt två veckor på ett hyggligt stort belopp (inga väskor alla under 10 dagars semester) och under tiden går det ju inte att samtidigt claima hos flygbolaget, vilket man kanske skulle ha gjort med facit i hand…
 

Bryant

Medlem
Snyggt! Då är ju hanteringstiden hos Swiss avsevärt kortare än hos Amex försäkringsbolag just nu. Det ger ju lite nytt bränsle för @Hachans argument tidigare i tråden.

Jag väntar fortfarande på svar från Axa efter drygt två veckor på ett hyggligt stort belopp (inga väskor alla under 10 dagars semester) och under tiden går det ju inte att samtidigt claima hos flygbolaget, vilket man kanske skulle ha gjort med facit i hand…
Det ligger nog mycket i det han skrev. Jag såg framför mig att veckor blir månader i handläggningstid. Men här får jag krypa till korset.

Från det att en person tog över har det gått snabbt och mejlkorrespondensens har varit kvick. Jag slapp fylla i och skicka med ytterligare info då de först trodde att jag gjorde en claim åt någon annan (dotterns namn på väskan och claim i hennes namn) och behövde en fullmakt. Förklarade läget att hon är 8 år, att jag skrev hennes namn då det är det som står på PIR och sedan rasslade det på.

Hoppas du får svar från AXA snart!
 

Bryant

Medlem
Funderar på om detta kan ha hjälp till. Det lilla extra .premium i mejladressen från SWISS. Att de har en separat för deras ”premium” kunder.

En liten anekdot från flygplatsen i Palma. När jag anmälde vår väska försvunnen stod den en upprörd amerikanska bredvid mig. Hon hade minsann rest i business och nu var alla hennes väskor borta. Så får det inte gå till.

Jag pratade lite med henne då vi båda ankom från New York, hon med Air France och vi med SWISS. Hon kom till Mallorca för sitt bröllop. Hon hade allt inför bröllopet på villovägar. Hon hade dock klänningen som handbagage. Hon sa att det viktigaste hade hon fått med sig, jag tittade på hennes blivande man och sa, du menar väl det näst viktigaste” :). Vi fick oss ett litet skratt och skiljdes åt. Hoppas alla väskor kom fram innan bröllopet.
 

Maja

Medlem
Återstår att se hur det går med mitt anspråk hos AXA. Fick gjort min anmälan via telefon då webbsidan (ännu inte fungerar nu en månad senare efter deras sista uppdatering). Har idag mailat in alla kvitton på våra inköp samt bekräftelse på att flyg och boende helt är betalt med Amex. Får se om vi får någon fråga om claim mot flygbolaget etc. Har resonerat som övriga här i tråden att har jag en reseförsäkring som ska vara en av de bästa på marknaden så är det dit jag vänder mig sedan får de processa mot flygbolaget om de så önskar.

En annan fråga gällande Amex Elite kortförsäkring när jag klickade mig vidare i Experience-appen så blev jag länkad till Chubbclaims.com istället för AXA.

Detta gäller en skadeanmälan "min ägodel skadades, försvann eller stals" och då blir jag länkad till Chubb European Group SE avseende mitt anspråk. Har aldrig varit i kontakt med dem tidigare. Någon som känner till dem?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

plover

Medlem
Hoppar in här ochfrågar om någon fått ersättning för inköpta varor på hemresa ? väskan står kvar i ZRH efter en strulig resa i C igår natt. Åkte på en revenuebiljett med Swiss som var en ombokning från LH efter in cancellatipn. Är det LH eller Swiss jag skall claima för nödvändiga inköp ?
 
Hoppar in här ochfrågar om någon fått ersättning för inköpta varor på hemresa ? väskan står kvar i ZRH efter en strulig resa i C igår natt. Åkte på en revenuebiljett med Swiss som var en ombokning från LH efter in cancellatipn. Är det LH eller Swiss jag skall claima för nödvändiga inköp ?
Den typen av försäkring av försenat bagage gäller väl aldrig på en hemresa? De räknar ju med att man har tillgång till allt man behöver när man kommer hem, så varför ska de ersätta något då? Om det nu inte gäller helt borttappat bagage förstås men då gäller det ju innehållet i det, inte något som köpts efteråt.
 
Toppen