Senaste nytt

Förbjudet att ta med sig oladdad elektronik ombord på flyget till USA

Suck. Plastpåsen är ju till för att begränsa totalmängden, inget annat. Det är rätt skrämmande hur puckade en del som jobbar i säkerhetskontrollen faktiskt är...

Suck. Plastpåsen är ju till för att begränsa totalmängden, inget annat. Det är rätt skrämmande hur puckade en del som jobbar i säkerhetskontrollen faktiskt är...

Ja, och hur ska man annars veta att behållaren ryms inom en-litersgränsen om man inte har någonting att mäta med?

Jag tänjer på reglerna med min 1.2L Ikea Ziplock, men håller med på LHR. Där är det helt sjukt om du råkar glömma vätska av någon sort i väskan. Då blir det extra extra screening bara för att du glömde ta ut din lilla "bag" och la den i trayen.

Finns det några som helst underlag för vad man har hittat de senaste åren i security som "kan" orsaka någon "skada" i större bemärkelse.

Och istället för att smuggla en skum telefon, skicka kopplingsschema via nätet krypterat och bygg en på hemmaplan. Och varför skulle target vara just ett plan och inte en buss, tågstation, marknad etc etc.

Har egentligen inte problem med security men det har faktist gått för långt. Snart kommer konceptet, res i bara underkläder och flipflops and no handluggage. Då slipper man security helt om man inte kan ha något med sig synligt.

OT, men annat gulligt exempel på säkerhetsteater: när jag flög genom LHR häromdagen hade jag tagit ut en deo-roll-on (50 ml) från väskan vid säkerhetskontrollen, men inte placerat den i en plastpåse. Som tur var så fick jag se att när sakerna kom ut genom scannern hade någon stabil myndighetsperson gjort deodoranten säker genom att placera den i en plastpåse.

De har gjort det för mig också på Heathrow. Men då genom att plocka ut min 75-ml tandkräm från min genomskinliga 1-liters-necessär och lägga den i en separat plastpåse. Blev ju lite mindre trångt i necessären som också fick åka i samma låda, men...

Snart kommer konceptet, res i bara underkläder och flipflops and no handluggage. Då slipper man security helt om man inte kan ha något med sig synligt.

Nädå, du vet ju att en del försöker smuggla narkotiska preparat i vissa kroppsöppningar, och då blir det roligt om du får ett SSSS på ditt boardingkort.... - Bend over Mr. Sembl :D

Nyss skulle all elektronik vara avstängd på flyget, nu måste det slås på för att man ska få komma med flyget. Inte lätt för semester-resenären att förstå hur det ska vara :p

Toppen