Senaste nytt

Förbjudet att ta med sig oladdad elektronik ombord på flyget till USA

Jag hörde på BBC World igår att man på Heathrow skulle erbjuda laddningsstationer o dyl för att hjälpa till med detta. De skulle också ha så man kunde lämna in sin pryl o få den skickad hem, eller kunna plocka upp på vägen tillbaka eller nåot liknande. Minns inte exakt nu.

Känns ju inte som det kommer ta någon extra tid detta, eller...?
Stollar...väntar bara på något attentat som möjliggörs av att säkerhetspersonalen blir så nöjda över att se att batteriet funkar så de missar att det har till uppgift att tända en laddning :p

Vad gör man ifall man har en elektronisk pryl som inte är batteridriven då? Och som inte har skärm?

Vad gör man ifall man har en elektronisk pryl som inte är batteridriven då? Och som inte har skärm?

Enligt vad transportstyrelsen skriver så spelar ju batteridrivet eller ej ingen roll. Hur du ska visa att den fungerar normalt om den inte har skärm återstår ju då att se.

Datorer, mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning säkerhetskontrolleras precis som vanligt tillsammans med övrigt handbagage. Utöver detta kan en passagerare bli ombedd att sätta på utrustningen för att visa att den fungerar normalt vid avgångsgaten. Det är därför viktigt att batterierna är laddade. Om kontrollen inte kan utföras kommer utrustningen inte att kunna medföras ombord.

Jag hade 4 timmar i en minibuss att "döda" tillsammans med en riktig "ur-amerikan" och då tycket jag terrorism var ett givet ämne. Det dog ganska fort då han tyckte att med mitt resonemang så var jag precis som en terrorist.

Enligt vad transportstyrelsen skriver så spelar ju batteridrivet eller ej ingen roll. Hur du ska visa att den fungerar normalt om den inte har skärm återstår ju då att se.
Kan ju bli intressant för de som reser med exempelvis instrument, reservdelar eller andra elektroniska prylar som inte kan fungera fristående. De kan ju vara både dyrbara och ömtåliga så man vill kanske inte checka in dom. Sen kan det ju även vara väldigt bråttom om man exempelvis är på väg till en "fabrik som står stilla".

Kan ju bli intressant för de som reser med exempelvis instrument, reservdelar eller andra elektroniska prylar som inte kan fungera fristående. De kan ju vara både dyrbara och ömtåliga så man vill kanske inte checka in dom. Sen kan det ju även vara väldigt bråttom om man exempelvis är på väg till en "fabrik som står stilla".

Mätinstrument och reservdelar kan absolut ställa till problem. .Det kliar i fingrarna att fråga någon kring vilka regler som gäller i detta fall. Men vem ska man fråga?

Swedavia och Transportstyrelsen hänvisar till varandra. Tror att valet faller på SAS-chatten (haha) idag. Återkommer med deras svar.

Jag tycker denna diskution är lite "felvinklad".

- Nästa gång ni flyger från Arlanda. Stå gärna en stund före säkerhetskontrollen och titta på hur de som jobbar i Taxfree etcetcetc kommer in med stora läsk, mat och lite allt möjligt.
Jag läste någonstans (vet ej om det är sant) att inget "terror attack" eller liknande har stoppats iom kontrollen av passagerare.

Stämmer - säkerhetskontrollerna har hitintills inte fångat en enda terrorist. Förr eller senare lär det väl hända, men det är ju mer en slump än systematiskt arbete.

Toppen