Senaste nytt

Förbjudet att ta med sig oladdad elektronik ombord på flyget till USA

Läste på ba.com och såg följande text:

If, when requested, you are unable to power up your electronic device, then it cannot be placed in your hand or hold luggage and will not travel on the flight.

*klipp*

Customers can choose one of the following:

- Customers can ask to be rebooked on to a later service. If you wish to carry on the item as part of you hand luggage, you will need to ensure that the device can be charged ahead of your rebooked flight.
Innebär detta att man kan ladda ur sin telefon om man behöver gratis ombokning?

Det andra alternativet var detta:
- Customers are able to leave the device behind and hand it to a member of British Airways' customer service team. You will be asked to complete a form and the item can be collected on your return or forwarded to an address of your choice.

Läste på ba.com och såg följande text:

If, when requested, you are unable to power up your electronic device, then it cannot be placed in your hand or hold luggage and will not travel on the flight.[
What, ska man inte ens kunna checka in prylen? Det låter ju helt absurt. Det finns väl "massor" med tekniker och liknande som flyger runt med "electronic device". Vad händer om laptopen går sönder när man är ute och reser? Ska man behöva slänga den?

Eller missförstår jag termen "hold luggage"?

What, ska man inte ens kunna checka in prylen? Det låter ju helt absurt. Det finns väl "massor" med tekniker och liknande som flyger runt med "electronic device". Vad händer om laptopen går sönder när man är ute och reser? Ska man behöva slänga den?

Eller missförstår jag termen "hold luggage"?

Som jag tolkar det får du inte skicka den in i bagageutrymmet om du misslyckas starta den på begäran. Har du däremot en trasig pryl kan du checka in den redan från början. Det skapar väl iofs andra frågor...

Som jag tolkar det får du inte skicka den in i bagageutrymmet om du misslyckas starta den på begäran. Har du däremot en trasig pryl kan du checka in den redan från början. Det skapar väl iofs andra frågor...
Ja så kanske det är. Lika "logiskt" som mycket annat kring detta ämne... Slutsatsen måste alltså bli att det är OK om FI checkar in bomben direkt, men är han dum nog att först försöka ta den i handen, så ska den banne mig inte checkas in efteråt... :confused: Ja vem vet, kanske stoppar det någon stolle, eller inte...

Jag börjar seriöst att misstänka att jänkarna inte kan skilja turister och terrorister. Det första ger pengar till närlingslivet&statskassan, det sistnämnda (indirekt) ger mer pengar till diverse tveksamma organisationer t ex TSA...

Löjligt, bara löjligt. Hur ska det här sluta egentligen?

En annan sak som jag har tänkt på är tex om "lilla" Sverige skulle önska att alla flyg skulle kontrolleras extra för "ngt speciellt", skulle US och alla andra "västländer" göra som "lilla" Sverige ber om?

En annan sak som jag har tänkt på är tex om "lilla" Sverige skulle önska att alla flyg skulle kontrolleras extra för "ngt speciellt", skulle US och alla andra "västländer" göra som "lilla" Sverige ber om?

Ja man kan ju ungefär tänka sig reaktionerna om det hade varit Sverige som plötsligt bestämt att elektronik kan vara på lite när som helst under en flygning och vi bara bestämmer att det är säkert istället för osäkert som tidigare...troligt att länder som USA och UK bara hade köpt det rakt av :rolleyes:

Allvarligt talat känns det som att myndigheterna helt tappat kontakten med verkligheten och håller på att göra narr av sig själva. Fast så länge det finns en stor och lättskrämd majoritet människor så funkar det väl antar jag. Men sånt här som beslutet som diskuteras i denna tråd gör mig nästan nedstämd på riktigt.

Jag gillade det Brazilien gjorde när USA började med fotografering och fingeravtryckskontrollerna, svarade med samma mynt mot amerikanska medborgare: BBC NEWS | Americas | Brazil to fingerprint US citizens

Hehe...ja det är väl så där Ryssland gör hela tiden. Hört rykten om att de inte ens skriver texter till vissa liknande beslut utan bara översätter t.ex. USAs eller EUs krav rätt av och byter plats på länderna i föreskriften ;)

Last edited:
Jag var med en kompis som behövde till UK Embassy i ett visumärende för några år sedan, då blev jag tvungen att starta laptopen i säkerhetskontrollen när jag skulle in på ambassaden, så något tror dom väl att det hjälper....

Toppen