Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Någon som sett något om codeshare mellan SAS och TAP? Vill man boka cph-lis så är det tap som flyger om du bokar via sas. Har dom kvar codeshare med tap och hur blir utfallet av poäng/flygning på EB om man bokar via sas?

Codeshare i all ära men vore det inte bättre om flygbolagens bokningsmotorer skulle hitta "alla" vettiga anslutningar med sina allianspartners? Det är ju inte så att GDSerna inte tillåter det men flygbolagen har snöat in på detta med codeshare något jobbigt sätt.

Så stora är ju inte fördelarna för mig som kund att jag får en SK-numrerad flight från PMI till AMS jämfört med en UX-numrerad flight. Det är ju ändå Air Europas regler, incheckningsdiskar, flygplan, sätesval som gäller när jag står där på flygplatsen och undrar varför mitt Fast Track inte fungerar eller varför den sjuttonde väskan kostar si eller så många euros jämfört med om det vore en SK-utförd flygning... En fördel är väl förvisso att man i SkyTeam verkar tjäna poäng enligt marketing carrier till skillnad fårn Star-helvetet.

Hat tittat på flighter med SAS/Delta till olika ställen i USA. I de fall det blir SK-nummer på Delta-flighten inrikes blir priserna rimliga och det finns tillgänglighet i lägre bokningsklasser över Atlanten. Vill jag connecta till ett senare plan (som bara finns som DL-nummer) är helt plötsligt enbart högsta bokningsklass tillgänglig på Atlantflyget och priserna blir därefter. Så jag förtår inte riktigt vad som blev bättre för mig som kund annat än jag får ett lägre pris om jag väljer just den flight som SAS och Delta kommit överens om.

I bokningsreglerna kan man ansluta till Delta-flyg men det spelar ju ingen roll om SAS nollar tillgängligheten på sitt eget flyg...
Håller med helt. Hittar inga Delta connections från ATL längre, som går att boka på sas.se alltså. Bokade en förra året, väldigt smidigt med byte på ATL till MEX.
Jag bryr mig egentligen inte ett dugg om det står SK eller inte på biljetten. Verkar konstigt.

Låter som en rejäl mängd Delta avgångar även från Stockholm i sommar om de ska öka med 20 per vecka.

Idag så ska samarbetet vara live. Tycker det är lite märkligt att de inte berättar vilka sträckor det handlar om. Kollade på MSP och vad jag kan se erbjuds enbart biljetter i ”SAS GO”. Någon annan som hittat något kul?

I texten låter det ju också som att ”detta nya avtal” innebär nya möjligheter till att tjäna och använda poäng på Delta. Men gissar att man syftar på det som redan finns idag tyvärr. Det vore ju något om SK codeshare kunde bokas som SAS Award (jaja jag vet att det är osannolikt).

”The expanded agreement will grant reciprocal codeshare and frequent flyer benefits, allowing travelers to earn and redeem SAS EuroBonus points or miles with Delta SkyMiles across both carriers.”

Idag så ska samarbetet vara live. Tycker det är lite märkligt att de inte berättar vilka sträckor det handlar om. Kollade på MSP och vad jag kan se erbjuds enbart biljetter i ”SAS GO”. Någon annan som hittat något kul?
Kan inte påstå att jag hade störtkoll på hur SK/DL-codeshare varit sedan ifjol men nu finns det i vart fall SK-codeshare med Delta till Honolulu från både Los Angeles och Seattle, till San Diego från både Seattle, Los Angeles och Atlanta samt till Savannah från Atlanta och New York.

Någon som sett något om codeshare mellan SAS och TAP? Vill man boka cph-lis så är det tap som flyger om du bokar via sas. Har dom kvar codeshare med tap och hur blir utfallet av poäng/flygning på EB om man bokar via sas?
Hur var det med detta? Ska åka ARN-LIS med EBG och vill helst boka via SAS för att få både poäng och perks

Någon som vet mer detaljer om SAS-Delta codeshares och/eller biljett-samarbete
Vill boka Sas men med ett ben inrikes USA med Delta. Söker jag på sas.se får jag bara sas-direkt (sas servar båd orterna). Söker jag på delta.com får jag bara kombinationer med Af/klm.

Någon som vet mer detaljer om SAS-Delta codeshares och/eller biljett-samarbete
Vill boka Sas men med ett ben inrikes USA med Delta. Söker jag på sas.se får jag bara sas-direkt (sas servar båd orterna). Söker jag på delta.com får jag bara kombinationer med Af/klm.
Se här: https://www.businessclass.com/forum...med-sas-ej-tillåtet-med-dl-inrikesflyg.106678

I praktiken bör det inte vara problem boka SK-kodat hela vägen om tillgänglighet finns. Men vill du ha DL-kodade flyg är det bäst att på telefon boka SK-benen först och sedan lägga på DL-flygen.

Toppen