Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Läste på en utländsk blog att det är smolk i bägaren vad gäller codeshare mellan SAS och Delta på vissa intraeuropeiska rutter.

https://www.exyuaviation.com/2024/08/delta-croatia-object-to-jetblue-air.html

"It has now requested for the DOT to delay a decision on the approval of a planned codeshare agreement between Delta and SAS Scandinavian Airlines on intra-European flights between SAS hubs and Croatia, Italy, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, and Albania, until it deals with Delta’s objections."

Artikeln handlar om andra bolag men SAS nämns. Om man Googlar hittar man fler artiklar på samma tema.
 
Läste på en utländsk blog att det är smolk i bägaren vad gäller codeshare mellan SAS och Delta på vissa intraeuropeiska rutter.

https://www.exyuaviation.com/2024/08/delta-croatia-object-to-jetblue-air.html

"It has now requested for the DOT to delay a decision on the approval of a planned codeshare agreement between Delta and SAS Scandinavian Airlines on intra-European flights between SAS hubs and Croatia, Italy, Bosnia and Herzegovina, Montenegro, and Albania, until it deals with Delta’s objections."

Artikeln handlar om andra bolag men SAS nämns. Om man Googlar hittar man fler artiklar på samma tema.
Flygbolag och länder protesterar ofta mot rivaliserande flygbolag som vill utöka code-sharing. Detta är en form av att försöka påverka tillsynsmyndigheter att få skydd från konkurrens. Och så kopierar rivalen metoden.
 
Från dagens SAS mail! :) Kul att SAS och Singapore Airlines fortsätter samarbetet! :)

Screenshot_20240821_102107_Outlook.jpg
 
Från dagens SAS mail! :) Kul att SAS och Singapore Airlines fortsätter samarbetet! :)
Är det kul? Jag tycker inte det. Denna typ av samarbete kommer bara skapa massa krångel och oklarheter för resenärer vad det gäller status-formåner, poäng-intjäning etc. Bara texten "du kan njuta av VISSA EB förmåner senare i år" beskriver det väl. Den som råker flyga i September kan därmed inställa sig på att inte få några förmåner alls, och inga poäng heller.

Jag förstår att det kan finnas situationer där ett samarbete över allians-gränser är rimligt, t.ex. när det gäller destinationer som är svårt att nå. Men i det här fallet hade jag hellre sett att SAS fixar sin egen linje till Singapore, eller alternativt återintroducera fifth freedom mellan Bangkok och Singapore.

Men, jag ser det inte som omöjligt att SAS kommer lösa detta lite längre fram. Antar att man behövde lägga sina resurer på viktigare saker än denna linje, så man bestämde sig för att helt enkelt köra vidare (och Singapore Airlines verkar inte ha något emot det heller, annars hade de sagt upp samarbetet). Gissar att linjen är en attraktiv feeder för SAS inom Europa, så därför vill de behålla den.
 
Last edited:
Från dagens SAS mail! :) Kul att SAS och Singapore Airlines fortsätter samarbetet! :)

Visa bifogad bild 156151
Jag hoppas att detta betyder att SQ-flygen på CPH fortfarande har en god framtid. Under de första åren av Star Alliance och under ganska lång tid därefter var Singapore Air en partner för Delta-lojalitetsprogram. Singapore Air och SkyTeam-medlemmen Garuda har något slags joint venture-avtal, ett avtal som flygbolagen började söka efter 2022/2023.
 
Är det kul? Jag tycker inte det. Denna typ av samarbete kommer bara skapa massa krångel och oklarheter för resenärer vad det gäller status-formåner, poäng-intjäning etc. Bara texten "du kan njuta av VISSA EB förmåner senare i år" beskriver det väl. Den som råker flyga i September kan därmed inställa sig på att inte få några förmåner alls, och inga poäng heller.

Jag förstår att det kan finnas situationer där ett samarbete över allians-gränser är rimligt, t.ex. när det gäller destinationer som är svårt att nå. Men i det här fallet hade jag hellre sett att SAS fixar sin egen linje till Singapore, eller alternativt återintroducera fifth freedom mellan Bangkok och Singapore.

Men, jag ser det inte som omöjligt att SAS kommer lösa detta lite längre fram. Antar att man behövde lägga sina resurer på viktigare saker än denna linje, så man bestämde sig för att helt enkelt köra vidare (och Singapore Airlines verkar inte ha något emot det heller, annars hade de sagt upp samarbetet). Gissar att linjen är en attraktiv feeder för SAS inom Europa, så därför vill de behålla den.

Just detta sammarbetet mellan SAS och Singapore Airlines har nog varit mycket viktigt för dem båda :)

Även om det såklart i övergångar/förändringar alltid uppstår en del tekniska saker som måste lösas.
 
Jag skulle behöva se nivåpoäng vid flygningar med SIA för att det skulle betyda så mycket för mig. Jag har mycket låga förväntningar på det dock. Men jag kan drömma lite - SIA är mitt favoritflygbolag.
Att tjäna poäng och spendera poäng är möjligt om flygbolagen tar hand om det. SAS tycker tyvärr inte så mycket om sådana frågor.

Flyger Singapore Air många asiatiska båtbesättningsmedlemmar till och från CPH? De verkar också ta med sig fler och fler asiatiska turister på väg till kryssningar i Europa.
 
Toppen