Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Inte många detaljer.

"SAS and Delta customers will enjoy extended travel options within their networks in Europe and North America. SAS customers will gain additional access to more than 150 destinations in North America via Delta’s hubs in Atlanta, Boston, Los Angeles, New York, and Seattle. Meanwhile, Delta customers flying from North America will gain access to 50 destinations in Northern Europe beyond SAS’s hubs in Copenhagen, Oslo, and Stockholm."

Enligt denna källa kommer SAS och Thai fortsätta med ett Interline och SPA avtal :) Se mer på länken nedan. Hur det blir med poäng intjäning återstår att se.

Så här såg det ut vid bagagebandet i BKK i förrgår. Kul att se loggorna för både Star Alliance och Sky Team samtidigt. Det traditionella tacktalet ombord vid ankomst där omnämdes förutom Thai Airways och Star Alliance även Scandinavian Airlines och Air Canada.
20241009_011649.jpg

Finns det någon lista över de code share som SAS marknadsför?

Jag vill boka en resa till Asien via SAS (och använda presentkort, så det måste gå att boka direkt).
Dit blir det med SAS till HND men hemresan är mer flexibel så jag letar efter en bra deal i business.
Hittills så har jag hittat resor hem från SIN med SQ och från ICN med KE/SK (via HND). Finns det några fler? Något från Kina?

Nytt avtal med Air Europa

Låter hoppfullt med kopplingar även utanför Europa framöver.

Hade varit önskvärt om de såg över poängkostnaden för bonusresa när de ändå förhandlade…
Tittade lite på nätverken i flightconnections. Hoppas routing via Amsterdam (AMS) och Palma (PMI) kommer att prissättas, kan bli bra!

Codeshare i all ära men vore det inte bättre om flygbolagens bokningsmotorer skulle hitta "alla" vettiga anslutningar med sina allianspartners? Det är ju inte så att GDSerna inte tillåter det men flygbolagen har snöat in på detta med codeshare något jobbigt sätt.

Så stora är ju inte fördelarna för mig som kund att jag får en SK-numrerad flight från PMI till AMS jämfört med en UX-numrerad flight. Det är ju ändå Air Europas regler, incheckningsdiskar, flygplan, sätesval som gäller när jag står där på flygplatsen och undrar varför mitt Fast Track inte fungerar eller varför den sjuttonde väskan kostar si eller så många euros jämfört med om det vore en SK-utförd flygning... En fördel är väl förvisso att man i SkyTeam verkar tjäna poäng enligt marketing carrier till skillnad fårn Star-helvetet.

Hat tittat på flighter med SAS/Delta till olika ställen i USA. I de fall det blir SK-nummer på Delta-flighten inrikes blir priserna rimliga och det finns tillgänglighet i lägre bokningsklasser över Atlanten. Vill jag connecta till ett senare plan (som bara finns som DL-nummer) är helt plötsligt enbart högsta bokningsklass tillgänglig på Atlantflyget och priserna blir därefter. Så jag förtår inte riktigt vad som blev bättre för mig som kund annat än jag får ett lägre pris om jag väljer just den flight som SAS och Delta kommit överens om.

I bokningsreglerna kan man ansluta till Delta-flyg men det spelar ju ingen roll om SAS nollar tillgängligheten på sitt eget flyg...

Instämmer verkligen, vore ju grymt om man kunde boka alla resor direkt via sas.se och det borde ju vara bättre för alla flygbolagen än att man tvingas gå till en OTA.

Det är också väldigt skum tillgänglighet där en sträcka med SAS och KLM (2 legs short haul) ger olika möjligheter på respektive bolags hemsida. Olika pris kan jag köpa men de borde ju kunna boka samma flyg, är det fare buckets som inte synkar kanske?

Som jag förstår de befintliga code share så måste SAS ha de längsta benet för att man ska kunna boka via dom. Det gör att till USA finns massor av möjligheter (eftersom SAS flyger till flera destinationer) men österut är det i stort sett obefintligt. Ska bli spännande att se om samarbetet med Air Europa kommer se annorlunda ut och att man kan boka på SAS även om långa benet är Air Europa.

Toppen