Senaste nytt

Förändring i hur man uppnår Elit-status på Lufthansa 2024

Vixit

Medlem
En av de största förändringarna är kanske hur man blir Lifetime: LT FTL efter 30,000 QP och LT SEN efter 40,000 QP. Antal QP man har tillgodo 1 januari 2024 blir antal Status Star Points man fått tills dess x 2.

Även om LT SEN inte var en officiell förmån tidigare, var det väl antal år som SEN samt totalen statusmil som räknades, vill jag minnas. De kunde ju komma från flyg med hela Star Alliance. Nu blir det bara QP som gäller och de kan man bara samla inom LH Group.
 

ELOS

Medlem
Innan fick man också två stycken uppgraderings vouchers vid varje kort förnyelse som LT Sen. Det kommer man inte få i framtiden om man får life time status.
 

Tomas E

Medlem
En av de största förändringarna är kanske hur man blir Lifetime: LT FTL efter 30,000 QP och LT SEN efter 40,000 QP. Antal QP man har tillgodo 1 januari 2024 blir antal Status Star Points man fått tills dess x 2.

Även om LT SEN inte var en officiell förmån tidigare, var det väl antal år som SEN samt totalen statusmil som räknades, vill jag minnas. De kunde ju komma från flyg med hela Star Alliance. Nu blir det bara QP som gäller och de kan man bara samla inom LH Group.
Även 60 års ålder för LT SEN enligt de nuvarande inofficiella reglerna, av FlyerTalk att döma.
 

Vixit

Medlem
Det var egentligen ingen nyhet i kvällens presentation. Allt ska ses som ”förenkling” och man vill belöna frekvent resande över att resa långt, eller med dyra biljetter.

Existerande eVouchers förlängs med ett år, man säger att tillgängligheten ökar nästa år tack vare mer kapacitet (A380) och en minskad efterfrågan generellt. I andra halvan av 2023 införs dessutom dynamic rewards med tillgänglighet eller poängkrav i förhållande till efterfrågan och man säger att det borde förbättra tillgängligheten

Nordafrika och Egypten är Europa, men Israel är interkontinentalt. Man tjänar alltså lika många poäng till TLV som till SFO, SIN eller EZE.

Inga status-promos är för närvarande planerade för Q1-Q2. Eventuellt kommer det en kampanj för att uppmuntra CO2 offset, men det är inte en del av programstrukturen

HON får inte per automatik ett SEN partnerkort, det finns som förmån efter en ytterligare QP-gräns

Det finns inga planer för LT HON, och LT SEN får inte access till FCL/FCT, med hänvisning till att man måste behålla en viss exklusivitet i förhållande till kapaciteten. Av samma anledning bestämde man sig för att skippa idén att Eco skulle ge HON QPs, ”we want to reward premium cabin travelers more than others”

På fråga om huruvida uppgradering till fast pris (före check in) ger ny bokningsklass och mer poäng i framtiden blev svaret att man måste återkomma med besked

Soft landings finns kvar, men från Feb 2025 blir de till ett års status istället för två

Vi var för övrigt 400 personer online.
 

JacobGBG

Medlem
Har en jobbresa i ECO CLassic GOT-FRA-DRS och tillbaka som kommer vaska i slutet av månaden då jag byter jobb. Skulle kunna ändra den så jag bara åker ned och tillbaka. är det värt med att bara sitta av den tiden för de nu mesiga 80 baspoängen? Känns som det bara är Högre klasser som kommer ge någon egentlgi intjäning, på resten tror jag det är vettigare att bara kreditera EB (eller valfritt annat program).
 

marbe166

Medlem
Har en jobbresa i ECO CLassic GOT-FRA-DRS och tillbaka som kommer vaska i slutet av månaden då jag byter jobb. Skulle kunna ändra den så jag bara åker ned och tillbaka. är det värt med att bara sitta av den tiden för de nu mesiga 80 baspoängen? Känns som det bara är Högre klasser som kommer ge någon egentlgi intjäning, på resten tror jag det är vettigare att bara kreditera EB (eller valfritt annat program).

Nya intjäningsmodellen börjar inte gälla förrän nästa år, så det är i den gamla modellen du fortfarande ska tänka.
 
Toppen