Senaste nytt

Förändring i hur man uppnår Elit-status på Lufthansa 2024

ELOS

Medlem
Israel tillhör Asien. Så Skandinavien-BRU-Tel Aviv för 7000 kr t o r (Brussels airlines)
 

Attachments

  • D9A8B0C6-0A7C-4654-874A-E59F042253D1.jpeg
    D9A8B0C6-0A7C-4654-874A-E59F042253D1.jpeg
    65,5 KB · Visningar: 104

JacobGBG

Medlem
Enklaste sättet att bli Senator lär ju vara 2 longhaul resor i betald business med connection inom Europa. Borde ge minimum 480 kvalificerade poäng minimum per tor. Lägg till en intra Europa business från Norden som ger minimum 160 kvalificerade poäng.

Detta ger 1120 kvalificerade poäng och krävs 1000. Sen behöver man även 2000 poäng som man får dra in på valfritt sätt (krävs ytterligare 880 utöver de kvalificerade poäng man dragit in).


Det går även att dra in i Europa på att göra ca 12 tor business med ett stopp. Skulle ge 160*12=1920 kvalificerade poäng. Kostnad skulle då bli ca 40k på kampanj och man behöver 80 poäng till som kan fås via andra flighter.

Det ser onekligen ut som bästa möjligheten att penetrera detta system är på Intra-europa business när det är kampanj. Lättare att bli Senator men tuffare att nå HON.
 

M.K

Medlem
Innan coronan reste jag x antal gånger med riktigt prisvärd business till USA. LH gruppen hade ofta kampanjer med dessa i P klass.

Med det sagt har de försämrat detta sedan plan 2019. Då var det 480p, 240 kvalificerande som gällde för Sen vill jag minnas. Nu 2000p varav 1000 kvalificerande. Vi snackade då om att köra MR till nordafrika, borta nu.

De har även höjt statusintjäningen från ursprungliga planen ( 10/50p i C vs 40/200p nu), men oavsett högre spend och tidsåtgång som krävs utan dessa smarta MR. Plan då var LTG och SEN combo, men nu fortsätter jag med EBD.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Innan coronan reste jag x antal gånger med riktigt prisvärd business till USA. LH gruppen hade ofta kampanjer med dessa i P klass.

Med det sagt har de försämrat detta sedan plan 2019. Då var det 480p, 240 kvalificerande som gällde för Sen vill jag minnas. Nu 2000p varav 1000 kvalificerande. Vi snackade då om att köra MR till nordafrika, borta nu.

De har även höjt statusintjäningen från ursprungliga planen ( 10/50p i C vs 40/200p nu), men oavsett högre spend och tidsåtgång som krävs utan dessa smarta MR. Plan då var LTG och SEN combo, men nu fortsätter jag med EBD.
Attans! Det kommer alltså inte att gå att bli HON med 300 segment i ekonomi på ett år med LH-gruppen & co! :p Det skulle gått enligt det ursprungliga förslaget.
 

M.K

Medlem
@Tomas E Fortsatt enklare och även HON numera möjligt med motivation. Garanterat fler SEN.

Jag personligen ser dock mer värde i fortsatt EBD, har inte hur mycket tid ( eller pengar) som helst jaga statusar :) Blir oavsett roligt ta del av storyn hur första HON här på BC 2024 agerade.
 

palmen

Moderator
Innan coronan reste jag x antal gånger med riktigt prisvärd business till USA. LH gruppen hade ofta kampanjer med dessa i P klass.

Med det sagt har de försämrat detta sedan plan 2019. Då var det 480p, 240 kvalificerande som gällde för Sen vill jag minnas. Nu 2000p varav 1000 kvalificerande. Vi snackade då om att köra MR till nordafrika, borta nu.

De har även höjt statusintjäningen från ursprungliga planen ( 10/50p i C vs 40/200p nu), men oavsett högre spend och tidsåtgång som krävs utan dessa smarta MR. Plan då var LTG och SEN combo, men nu fortsätter jag med EBD.
Det är ingen större skillnad mot tidigare. Det skulle krävas 13 longhaul business tidigare för att bli HON, och det är ju mer eller mindre samma nu. Kommer jag ihågkommen rätt räckte det med 4 longhaul business för SEN och det är ungefär där det ligger nu också.

Den stora skillnaden är ju att Nordafrika täppts till som sweet spot.

Får se hur jag själv gör framåt, tanken har varit att gå på SEN framöver, men det blir lite meckigare att dra in i Europa nu när alternativet med longhaul inte är lika fördelaktigt.
 

M.K

Medlem
@Tomas E Tänk på Lufthansas stora hemmamarknad. Rejält mycket enklare för deras mängder av *A silver medlemmar att faktiskt få ett SEN och *A Gold nu. Intressant se framöver.
 
Toppen