Senaste nytt

Förändring i hur man uppnår Elit-status på Lufthansa 2024

palmen

Moderator
Har en jobbresa i ECO CLassic GOT-FRA-DRS och tillbaka som kommer vaska i slutet av månaden då jag byter jobb. Skulle kunna ändra den så jag bara åker ned och tillbaka. är det värt med att bara sitta av den tiden för de nu mesiga 80 baspoängen? Känns som det bara är Högre klasser som kommer ge någon egentlgi intjäning, på resten tror jag det är vettigare att bara kreditera EB (eller valfritt annat program).
Det nya konceptet börjar väl först 2024?
Fram till dess är det väl gamla intjöningen?

Generellt kommer Lufthansa prioritera C/F för status framöver.
 

Ubbe

Medlem
Hur skulle följande routing räknas?
T.O.R GOT-FRA-BEY (Göteborg-Frankfurt-Beirut) eller till Baku GYD?
Interkontinental?
 

palmen

Moderator
Hur skulle följande routing räknas?
T.O.R GOT-FRA-BEY (Göteborg-Frankfurt-Beirut) eller till Baku GYD?
Interkontinental?
Ligger Beirut eller Baku i Europa (Continental zone) eller Nordafrika (Please note that Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia count as part of the continental zone)?

Om svaret är nej så ska de räknas som interkontinentalt.

Man kan säkert dra en gissning att lufthansa hanterar sina zoner på samma sätt för intjöning som vad det kostar med uppgradering och då ser det ut så här
 

Ubbe

Medlem
Ligger Beirut eller Baku i Europa (Continental zone) eller Nordafrika (Please note that Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia count as part of the continental zone)?

Om svaret är nej så ska de räknas som interkontinentalt.

Man kan säkert dra en gissning att lufthansa hanterar sina zoner på samma sätt för intjöning som vad det kostar med uppgradering och då ser det ut så här
På din länk ovan är just Beirut med Zone 2: intercontinental routes near (short and medium-haul aircraft) på samma som AMM, ASB, BAK, CAI, EBL, TLV
men ligger ju inte i Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia.
Är det ett hål i regelverket? Beirut är ju billigt att flyga till...
 

palmen

Moderator
På din länk ovan är just Beirut med Zone 2: intercontinental routes near (short and medium-haul aircraft) på samma som AMM, ASB, BAK, CAI, EBL, TLV
men ligger ju inte i Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia.
Är det ett hål i regelverket? Beirut är ju billigt att flyga till...
Vissa saker pratar vi inte högt om utan konstaterar bara hur regelverket ser ut.
 

palmen

Moderator
Visa mig vart jag kan få Senator status för 30k så bokar jag den rutten redan i dag.
Tips till @Minnesinger som ville dra in ett Senator för ca 30k och @Fredrik som i annan tråd påstod att det inte går att flyga ihop ett Senator för ca 30k utan att det kommer att kosta 130k SEK som billigast och inte under 100k SEK.

Beirut räknas som longhaul och 5 sådana här resor kommer ge Senator från och med 2024.
1696445498100.png

1696445787515.png
 

Fredrik

Medlem
Ok, jag hade fel. Man kan åka 5 gånger till skitländer och det kostar bara 40000 plus hotell och annat. Det trista i kråksången är att man helst inte ska kombinera Tel Aviv och Beirut så det blir dålig variation på resandet.

Jag står dock fast vid att den som har ett normalt resmönster får betala minst 100 tusen för sitt Senatorkort. Du vet själv vad en biljett till Usa kostar och vad det kostar att bo på hotell.
 

palmen

Moderator
Lite fler exempel på hur man billigt kan flyga in Senator. Med detta exempel så behövs det 4 tor samt några ströflighter i Europa som man ändå kommer flyga om man ska satsa på Lufthansa.
Priset blir omkring 34k för detta alternativ, orkar man leta fler datum så kan man slippa lång layover på hemvägen om så önskas.

1696447589447.png
 
Å vill man inte flyga kan man köpa SEN status. Tror det var för 1400EUR. Tror iof att man redan måste vara SEN, så förlängning är nog mer rätt ord.
 
Toppen