Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Nu var väl frågan om förbättringen av Eurobonus var ett tilrräckligt skäl för att kunna boka av GO-biljetter med full återbetalning..?

Å andra sidan är ju skillnaderna i intjäning något mindre för GO än för PLUS så motiveringen kanske inte är lika stark

Hahaha SASomäki ... även en ädel SAS-trooper som du måste väl innerst inne tycka att denna förändring är skräp?

@VonMögen , Vad kul att du tycker att jag är en SAS-trooper. ;)

Innerst inne tycker jag att denna förändring är en bra och mer rättvist utveckling av SAS Eurobonus. Det har stört mig att en dagen betalar du 550kr på en resa i Go t.ex. ARN-HEL och andra dagan 1250SEK på samma resa i Go och du får fortfarande lika mycket EB poäng. Vi alla är ju lagom poängkåta så desto mer du betalar på din biljett desto mer tjänar du poäng. För mig denna förändring känns naturlig.

Det är ju exakt samma med t.ex. AMEX och där funkar det ju samma sätt desto mer du spenderar desto mer tjänar AMEX och desto mer du får förmåner som t.ex. 2-4-1 voucher.

Önskar att ni alla fortfarande väljer att vara lojala för SAS och flyger både när och fjärran med vår Skandinaviska Stolthet SAS. Det är ju mycket så händer nu men allt kommer att bli bra.

Till er alla önskar jag en trevlig julväntetid, imorgon är ju första advent så glöm inte att julpynta under helgen. :)

Biljetten är SAS Go så där har vi kanske förklaringen :( men om Plus alltid är återbetalningsbara så är det ju knappast något goodwill. Kan hålla med att poängintjäningen i Go inte har försämrats lika mycket men principen kvarstår ju att man blivit utlovat något vid bokningstillfället. Kan köpa att poängen man ser vid bokningstillfället kan anses som vägledande men inte mail efter bokning där det står exakt hur många poäng du ska få (och inte hänvisar till ett avtal som säger annat)

Last edited:
Jag tycker inte egentligen att det är speciellt dåliga villkor SAS har satt ihop, försämringarna är ju stora och det är väl där problemet ligger. Det som händer är att man faktiskt inte har råd att vara överdådigt generösa längre. Nu ska SAS stå på egna ben och ägarna har stängt kranen
di.se - Regeringen kommer inte lösa ut SAS igen
då måste man anpassa sig, varje EB poäng är en kostnad helt enkelt.

• Gilla
Reactions: Pho
@VonMögen , Vad kul att du tycker att jag är en SAS-trooper. ;)

Innerst inne tycker jag att denna förändring är en bra och mer rättvist utveckling av SAS Eurobonus. :)

För en normal guldmedlem med 50.000 intjänade poäng per år blir det nu kanske 10-25.000 istället, då tar det 4-10år att få ihop till en USA-bonusbiljett, som ändå det inte finns tillgång till, -jag undrar hur attraktivt det uppfattas som..?

De få biljetter som finns bokas istället av Preems och Konsums bästa kunder.

Är detta avsikten?

Vem kunde ana att 3.0 skulle lanseras i januari 2015:p
SAS EuroBonus 2.0 lanseras i januari 2014 - BusinessClass.se

De ständiga ändringarna hit och dit tycker jag är det som verkligen är irriterande.

Ja det är ju tvära kast hos EB programmet, vilket gör det svårt att hänga med. Bygga en bra bonusstruktur är ju ett långtidsprojekt för en med bara normalmängd resor.

Känns fortfarande lite diffust hur det ska slå, blir intressant att se.

Det blir ju onekligen mycket svårare att kvala in med de nya krave för de aldra flesta.
Dock så har ju utdelningen av extrapoäng från icke flygrelaterat formligen exploderat sista året, så för många blir nog inte brist på andvändbara poäng största problemet.

Som det har resonerats tidigare i tråden så är ju hög intjäning av baspoäng en omedelbar kostnad och en akumulering av en långsiktig skuld.
Extrapoäng är ju en boost av kassa flöde, men samtidigt en långsiktig skuld, får se hur det blir med de mest lukrativa extrapoängs intjäningarna.
Coop-Betalo, viss shopping, hyrbilserbjudande mm mm.. måste ju göra att det formligen sprutar ut poäng.

Toppen