Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Det beror väl dels på var man tror att nästa försämring dyker upp (i växlingskursen eller i uttagstabellerna), samt hur gärna man vill flyga för sina Coop-poäng. Om man tror att det finns en risk för en plötslig (så plötslig att man inte hinner växla Coop->EB) så är det ju förstås vettigt att växla poängen så snart som möjligt.

Om man istället är orolig för framtida försämringar i uttagstabellen och dessutom ser andra möjliga användningsområden för Coop-poäng så är det väl rimligt att spara Coop-poäng tills man vet att man behöver EB-poäng. Förändras förutsättningarna så att man inte kan eller vill använda dem för flyg så kan man då använda dem till annat.

Andra möjliga användningsområden än EB-poäng? Förstår inte vad du menar... :eek:

Fick nyss mail från SAS där de informerar om de nya ändringarna. Fortfarande en massa "lögner" om att man kommer tjäna mer poäng i business till USA/Asien. Det gäller ju som vi alla vet enbart för business bokade i C eller D.

Även följande info fanns med i brevet, där får man trots allt ge SAS beröm för att ge poäng utifrån vad som gällde när man bokade och inte när resan sker.

Ansök om att få poäng enligt tidigare poängtabell

Du kan ansöka om att få de antal poäng som gäller t.o.m. 31/12 2014 om du redan nu har bokat en resa för nästa år. Gäller för resor som bokats före 27 november 2014 med utresa efter 1 januari 2015. Efter avslutad resa och de nya poängen är registrerade på ditt konto, skicka ett mejl till guldmail-adressen om att få kompletterande poäng.

Last edited:
Jag tycker att mailet är en förbättring mot deras tidigare kommunikation. De säger varför de sänker.

Håller med @palmen om att info om Businessclass biljetter är missvisande inte ens i högsta bokningsklass blir det mer poäng på en ARN-EWR.

Desto rakare och ärligare man kan vara desto bättre. På något sätt är det enklare att acceptera då.

För min tycker jag detta skulle ha varit rätt ordning:

1. Skicka e-post med info om kommande förändringar
2. Uppdatera hemsidan enligt ovan
3. Notis i någon av de tidskrifter som SAS distribuerar

SAS har gjort precis tvärtom...

Min gissning är att SAS planerade ovanstående ordning. Men sen råkade nummer 3 gå i tryck för tidigt av misstag eller av klantighet. I panik måste man då göra nummer 2 akut, vilket inte precis gick så bra (informationen kom upp på hemsidan, men bara på vissa språk, sen försvann den igen, och sen kom den tillbaka). Nu kommer nummer 1 som är ett bra och välformulerat brev.

Min gissning är att SAS planerade ovanstående ordning. Men sen råkade nummer 3 gå i tryck för tidigt av misstag eller av klantighet. I panik måste man då göra nummer 2 akut, vilket inte precis gick så bra (informationen kom upp på hemsidan, men bara på vissa språk, sen försvann den igen, och sen kom den tillbaka). Nu kommer nummer 1 som är ett bra och välformulerat brev.
Det är dock tråkigt att SAS väljer brytpunkt för biljettköp till 27/11 och inte dagens datum 3/12 när de skickar ut infon. Alla hänger faktiskt inte på bc.se ;)

Toppen