johhenrik
Medlem
Payback för alla strejker!Ps. Hvorfor er det altid svenskerne der brokker sig højest? Den der bare var EuroBonus-medlem i Sverige...!
Payback för alla strejker!Ps. Hvorfor er det altid svenskerne der brokker sig højest? Den der bare var EuroBonus-medlem i Sverige...!
För er som eventuellt undrar kan jag också säga att EuroBonusteamet är här och läser.
Förändringen kring intjäning är väl inte mycket de kan göra något åt, men däremot tar de gärna emot förslag och idéer på saker man skulle kunna göra inom de ramar de har att jobba i. Så har ni några konkreta saker kan jag skicka vidare.
De är så klart medvetna om att förändringarna långt ifrån är renodlat positiva. I princip till fullo handlar det om den minskade yielden (dvs intjäning per bokning) som har gått i en riktning de aldrig kunde förutse när de tidigare poängtabellerna sattes år 2012. De är helt enkelt tvingade att göra förändringen av ekonomiska skäl så intjäningen bättre matchar biljettpriset..
Mitt förslag är dock enkelt: harmonisera tabellen för uttag också. Har man nu sagt att yielden är låg till Medelhavet och Spanien borde ju alternativkostnaden för dessa destinationer också vara rätt låg om en plats går till en bonusresenär..
Det gäller ju bara om du har både låg yield och låg beläggning.
Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant.(...) I princip till fullo handlar det om den minskade yielden (dvs intjäning per bokning) som har gått i en riktning de aldrig kunde förutse när de tidigare poängtabellerna sattes år 2012. De är helt enkelt tvingade att göra förändringen av ekonomiska skäl så intjäningen bättre matchar biljettpriset.
(..)
Nej, du kan ha hög beläggning och låg yield = dåligt resultat![]()
Jag har inte koll på alla siffror men i övrigt är du helt och hållet rätt i tankarna.Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant.
En MR Norden-Spanien genererade i Plus 12.500 EBpoäng om man redan var EBG (exklusive julbonuskampanjer med trippla poäng dvs 37.500). Varje poäng värderad till 10 öre. Biljettpris kring 2.500 SEK. Det ger att SAS tappar halva intänkten (2.500-12.500/10= 1.250 SEK alt betalar resenären för att resa 2.500-37.500/10= NEG1.250 SEK). Med tanke på att marginalen inom flygbranchen som bäst är 4-5% i SAS fall 1% (?) så är det svårt att försvara ett 50% tapp på intänkten. Därav det drastiska i att i princip omgående strypa poängintjäningen.