Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

För er som eventuellt undrar kan jag också säga att EuroBonusteamet är här och läser.

Förändringen kring intjäning är väl inte mycket de kan göra något åt, men däremot tar de gärna emot förslag och idéer på saker man skulle kunna göra inom de ramar de har att jobba i. Så har ni några konkreta saker kan jag skicka vidare.

Att de inte kan göra något på kort sikt med de faktiskt förändringarna är knappast förvånande. Däremot är det väl bra input för dem inför nästa omgång förändringar om något år eller så...

Däremot får man hoppas att de kan få till en bokningsdialog som dels gör det tydligt var man hamnar, dels göra det möjligt att faktiskt styra vilken bokningsklass man hamnnar i om man frivilligt skulle välja en som ligger lite högre (när prisskillnaden inte är för stor). De skulle ju t.ex. kunna återanvända namnet Plus Saver även på shorthaul, och använda Go Saver för de klasser där intjäningen är väldigt låg. Som det ser ut nu så styrs ju intjäningen till stor del av parametrar som man inte kan påverka som kund.

De är så klart medvetna om att förändringarna långt ifrån är renodlat positiva. I princip till fullo handlar det om den minskade yielden (dvs intjäning per bokning) som har gått i en riktning de aldrig kunde förutse när de tidigare poängtabellerna sattes år 2012. De är helt enkelt tvingade att göra förändringen av ekonomiska skäl så intjäningen bättre matchar biljettpriset..

Jag tar tillbaka det jag skrev tidigare:
Marknaden är verkligen så dynamisk
SAS kan göra bra affärer

Som resenär är det tråkigt, men som affärsman fullt förståeligt.

Mitt förslag är dock enkelt: harmonisera tabellen för uttag också. Har man nu sagt att yielden är låg till Medelhavet och Spanien borde ju alternativkostnaden för dessa destinationer också vara rätt låg om en plats går till en bonusresenär..

Mitt förslag är dock enkelt: harmonisera tabellen för uttag också. Har man nu sagt att yielden är låg till Medelhavet och Spanien borde ju alternativkostnaden för dessa destinationer också vara rätt låg om en plats går till en bonusresenär..

Det gäller ju bara om du har både låg yield och låg beläggning.

Det är också typiskt i marknadskommunikation att trycka på förbättringar just som sådana, medan "försämringar" blir "förändringar". När de flesta punkter visar just försämringar får man som någorlunda begåvad spader av denna form av "corporate bullshit". Man försämrar men vill inte stå för det, åtminstone inte inledningsvis, och hoppas att det ska gå vägen. När det gäller förbättringen för den enskilde (45k/45, samt 90k/90) i relation till de övriga försämringarna är en jämförelse att före 100 m-loppet få veta att "vi skjuter dig i foten (eller i båda) först, men du behöver inte springa lika fort för att nå målet". Onyanserad jämförelse, men tydlig...

(...) I princip till fullo handlar det om den minskade yielden (dvs intjäning per bokning) som har gått i en riktning de aldrig kunde förutse när de tidigare poängtabellerna sattes år 2012. De är helt enkelt tvingade att göra förändringen av ekonomiska skäl så intjäningen bättre matchar biljettpriset.
(..)
Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant.
En MR Norden-Spanien genererade i Plus 12.500 EBpoäng om man redan var EBG (exklusive julbonuskampanjer med trippla poäng dvs 37.500). Varje poäng värderad till 10 öre. Biljettpris kring 2.500 SEK. Det ger att SAS tappar halva intäkten (2.500-12.500/10= 1.250 SEK alt betalar resenären för att resa 2.500-37.500/10= NEG1.250 SEK). Med tanke på att marginalen inom flygbranchen som bäst är 4-5% i SAS fall 1% (?) så är det svårt att försvara ett 50% tapp på intäkten. Därav det drastiska i att i princip omgående strypa poängintjäningen.

Last edited:
Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen för bra för att vara sant.
En MR Norden-Spanien genererade i Plus 12.500 EBpoäng om man redan var EBG (exklusive julbonuskampanjer med trippla poäng dvs 37.500). Varje poäng värderad till 10 öre. Biljettpris kring 2.500 SEK. Det ger att SAS tappar halva intänkten (2.500-12.500/10= 1.250 SEK alt betalar resenären för att resa 2.500-37.500/10= NEG1.250 SEK). Med tanke på att marginalen inom flygbranchen som bäst är 4-5% i SAS fall 1% (?) så är det svårt att försvara ett 50% tapp på intänkten. Därav det drastiska i att i princip omgående strypa poängintjäningen.
Jag har inte koll på alla siffror men i övrigt är du helt och hållet rätt i tankarna.

Där har du också svaret på Europa som en zon, alla långväga Europadestinationer är i princip billiga leisurelinjer (Spanien, Grekland, Malta, södra Frankrike etc), så basen har istället fått bli businessdestinationerna (Frankfurt, London, Bryssel etc), så får resten hänga med. Enkelt förklarat.

Toppen