Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Angående frågor att ställa skulle jag gärna vilja vet vad man tror sig förlora på att vara ärlig i sin kommunikation till sina kunder?

Att tramsa om att det "bara"gäller billigare biljetter, anpassning, förbättring och förändring, bla bla istället för att säga. Nuvarande system är för dyrt för oss och vi har därför varit tvungna att se över poängintjäningen. Hatar att bli idiotförklarad som kund...

Inga ömma tår här, men jag är precis den personen. Älskar framförhållning, älskar att boka flyg och hotell för kampanjpriser. Och jag älskade att jag utan att resa i tjänsten kunde uppnå guldstatus. Det var kul så länge det varade helt enkelt.

Inga ömma tår här heller, men majoriteten av mina resor bokas bara några dagar i förväg, och jag tappar 40% trots dyra bokningsklasser.

Men, som andra redan sagt, det är reduceringen av Europazonerna som är den stora smällen, allt annat kan jag absolut köpa.

Haha, bara en liten korrigering här, jag är motståndare till förändringen och önskar mest av allt att vi får se en bild på en pudel med SAS-logo där dom ber om ursäkt för sin otur när dom tänkte...

Och då är jag en person som gillar förändringar, men den här är bara dålig, visst att Plus på Intercont ska ge mindre än Business köper jag, men inte att sänka Economy-klasser och att ta bort/sänka intjäningen på EU2/EU3. Det är riktigt dåligt...

När man gick in på EB sidan om nyheter 2015 och tittar på intjäningstabellen så är den ju ändrad till att Europa är en zon men på Award chart vad det kostar i poäng att boka en resa har man kvar de olika Europa zonerna...Hur tänkte ni nu? Man tjänade ju en del goodwill när man införde EBD och gjorde de senaste förändringarna men nu har man raderat detta och lite till...

Hoppas sas meddelar snart om poängintjäningen för star alliance. Sitter på en C med TK till BKK i januari för att kvala till EBG 2015, så vore ju kul att veta kära SAS om jag behöver göra en sista MR innan adjöt!

Justeringen af pointindtjeningen i forhold til bookingklasse finder jeg yderst rimelig, men at Europa bliver til en zone er et rigtigt, rigtigt dårligt tiltag.

Udover det føler jeg at Danmark (og i nogen grad Norge) bliver overset af SAS. Vi, i Danmark, har ikke mulighed for at få AMEX & Coop Medmera, vi kan heller ikke tjene 20.000(?) point på at skifte elleverandør osv. Vi får ikke EuroBonus Bingo og kan heller ikke tjene EuroBonus point når vi tanker brændstof. Vi bliver nødt til at flyve for at tjene point.

Jeg vil overveje mine fremtidige muligheder nøje og så må jeg se hvilken plads SAS får i kabalen, lige nu er jeg ikke specielt imponeret!

Ps. Hvorfor er det altid svenskerne der brokker sig højest? Den der bare var EuroBonus-medlem i Sverige...!

Nu har jag pratat en lång stund med Nils Lindhe som är EuroBonuschef, ska skriva ihop lite av hans svar och kommentarer i en artikel.

De är så klart medvetna om att förändringarna långt ifrån är renodlat positiva. I princip till fullo handlar det om den minskade yielden (dvs intjäning per bokning) som har gått i en riktning de aldrig kunde förutse när de tidigare poängtabellerna sattes år 2012. De är helt enkelt tvingade att göra förändringen av ekonomiska skäl så intjäningen bättre matchar biljettpriset.

Där är det korta och snabba svaret, resten kommer innan kvällen.

För er som eventuellt undrar kan jag också säga att EuroBonusteamet är här och läser.

Förändringen kring intjäning är väl inte mycket de kan göra något åt, men däremot tar de gärna emot förslag och idéer på saker man skulle kunna göra inom de ramar de har att jobba i. Så har ni några konkreta saker kan jag skicka vidare.

Toppen