Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Jag ställde mig den frågan och försökte bläddra igenom lite trådar och hittade åtminstone några exempel på personer som jag tycker lever upp till "dubbelmoralen"

Sedan skall vi inte glömma ett sista krav;
* Valfritt flygbolag skall naturligtvis statusmatcha mitt guldkort mot ett hos dem så att jag kan utnyttja alla guldförmåner den enda gången jag kommer resa med dem! :)
"Vi är alla hycklare" brukar jag säga. :)

En tråd som denna skapar mycket affekt också, vilket nog gör att många skriver av sig snabbt. Men, det får mig också att tänka på ett annat favoritcitat jag har: "Vi tenderar att döma andra efter deras handlande, men oss själva efter våra intentioner." :) Så vi blir lätt blinda på hur vi själva agerar som ju ofta kan vara i motsats till hur vi resonerar. Jaja, nu blev jag väldans OT här. ;)

Det mesta är nog sagt redan i en tråd på nästan 30 sidor - men mina personliga åsikter kan sammanfattas ungefär såhär;

Dyrare biljetter ger mer poäng än billiga. Den förändringen är helt OK för mig, även om SAS för inte så länge sedan pratade mycket om "enkelhet" och införde 100% / 200% rakt av.

Däremot tycker jag att det är helt fel att intjäningen på långe europasträckor kapas så drastiskt. Det kommer ge en dubbelt negativ effekt på incitamentet att välja SAS. På längre sträckor betyder faktiskt service/mat/dryck mer än på korta och jag kommer helt klart att välja Swiss / LH före SAS. Swiss Business Saver är t ex riktigt prisvärd.

Sedan instämmer jag i att Diamant-nivån måste bättras på om det ska vara någon mening med den.

Förstår bara inte hur man (särskilt ett bolag som SAS) vågar göra förändringar nog (och på sättet de görs) att kraftigt uppröra de kunder man samtidigt säger sig vilja visa sin vördnad?

En annan väldigt personlig "bc-reflektion". @NotRyan har på en dag blivit en SAS-motståndare och @Aurora är helt tyst i en tråd med många kritiska röster mot SAS, då har man verkligen rört om i grytan iaf... ;)

Haha, bara en liten korrigering här, jag är motståndare till förändringen och önskar mest av allt att vi får se en bild på en pudel med SAS-logo där dom ber om ursäkt för sin otur när dom tänkte...

Det mesta är nog sagt redan i en tråd på nästan 30 sidor - men mina personliga åsikter kan sammanfattas ungefär såhär;

Dyrare biljetter ger mer poäng än billiga. Den förändringen är helt OK för mig, även om SAS för inte så länge sedan pratade mycket om "enkelhet" och införde 100% / 200% rakt av.

Däremot tycker jag att det är helt fel att intjäningen på långe europasträckor kapas så drastiskt. Det kommer ge en dubbelt negativ effekt på incitamentet att välja SAS. På längre sträckor betyder faktiskt service/mat/dryck mer än på korta och jag kommer helt klart att välja Swiss / LH före SAS. Swiss Business Saver är t ex riktigt prisvärd.

Sedan instämmer jag i att Diamant-nivån måste bättras på om det ska vara någon mening med den.

Någon föregående talar beskriv att harmonisering mellan intjäning och uttag är bra. Det vill säga att kostar en bonusresa mer i zoner i Europa borde naturligtvis man också tjäna mer på detta.

Annars är jag på din linje. Nu är inte Miles & More något bra riktmärke, men där har man en modell som SAS nu på intjäning inom Europa (allt samma vart man är) men också en zon för uttag. Det hade varit naturligt.

Sedan kommer jag kanske trampa lite på ömma tår här. Det är (tyvärr) så att förändringen är rätt ogynnsam för resenärer med bra framförhållning och en relativ låg budget. Nuvarande regler gav möjligheter för relativt många att tjäna grymma poäng och status för en hyfsat summa. Kanske blev det en olönsam affär för SAS. Nu verkar inte lönsamma affärer vara SAS starkaste sida, men det är kanske så enkelt att det var för enkelt, för olönsamt att ha det förenklade system.

Jag gillar enkelhet och att man veta vad som gäller i ganska lång tid framöver. Här gör SAS ett dåligt arbete. Det är kombinationen mellan uttag och intjäning i Europa som är helt fel, allt annat är självklart inte bra, men som affärsman ser jag logiken i det.

Nu är inte Miles & More något bra riktmärke, men där har man en modell som SAS nu på intjäning inom Europa (allt samma vart man är) men också en zon för uttag. Det hade varit naturligt.

Av rent geografiska skäl så är det rimligare för M&M att ha Europa som en zon. Deras baser ligger ju "mitt i". För oss här i norra utposterna är det ju inte riktigt så. Men jag är helt med på din tankegång om att en zon för intjäning också bör betyda en zon för uttag. Det har vi däremot inte sätt något om alls från SAS, än så länge.

Även om T&C säger annorlunda så tycker iaf jag att vad som framkommer i bokningsbekräftelsen efter det att biljetten är betald visar ganska tydligt hur många poäng resan genererar:

Visa bifogad bild 29876

Alltså inget laborerande med olika medlemsnivåer.

Biljett bokad efter det att EuroBonus "förbättringar" meddelades.

Kan tycka att SAS kunde justera detta så att resor på andra sidan årsskiftet visas med korrekt intjäning. Men detta är kanske en allt för optimistisk förhoppning.

Bokade just Warszawa med SAS (via CPH), mest för att priset hade gått ner med en femhunka sen igår och att de andra alternativen var marginellt billigare och ffa krångligare och med sämre avångstider. Kunde varken se hur många poäng det genererade när jag gjorde bokningen eller efteråt i bekräftelsen. Istället fick jag reda på hur många SAS Credits jag kommer få:

Skärmavbild 2014-11-28 kl. 11.53.15.png

En snabb uträkning på egen hand gav att jag i bokningsklass O och som EBG alltså drar in 1875 baspoäng på den här resan istället för 3750 som jag hade fått enligt nuvarande tabell. En halvering av poängen alltså. Kul...

Någon föregående talar beskriv att harmonisering mellan intjäning och uttag är bra. Det vill säga att kostar en bonusresa mer i zoner i Europa borde naturligtvis man också tjäna mer på detta.

Sedan kommer jag kanske trampa lite på ömma tår här. Det är (tyvärr) så att förändringen är rätt ogynnsam för resenärer med bra framförhållning och en relativ låg budget. Nuvarande regler gav möjligheter för relativt många att tjäna grymma poäng och status för en hyfsat summa. Kanske blev det en olönsam affär för SAS. Nu verkar inte lönsamma affärer vara SAS starkaste sida, men det är kanske så enkelt att det var för enkelt, för olönsamt att ha det förenklade system.

Det stämmer absolut men det har ju direkt offentligt uttalat att DY är deras främsta konkurrent (se bara "satsningen" på soldestinationer) och att de skall vara the "Membership airline"därför är det konstigt och motsägelsefullt att de försämrar extra i min mening just för denna kategori. 100% på billiga biljetter gjorde att det var lönsamt även för en som gör ca 5 kortare resor per år att vara medlem. Kryddat med COOP, shopping och något betalkort så bör SAS ha både en lojal, nöjd och lönsam återkommande kund om de skulle gett det lite tid. Detta med mer partners osv är relativt nytt och jag tror inte gemene resenär alls snappat upp det ordenligt än. Dock som jag klagat tidigare kan jag inte begripa varför de inte räknade bättre förra förändringen... skulle de gjort det skulle denna istället tagits emot som en hyfsad förbättring istället.

Vad jag inte kan forsta ar hur man motiverar att ge bort 20000 baspoang for att skaffa ett AMEX. Det vore ju battre att slopa detta och bibehalla dagens poangintjaning (med en justering for EU3). For oss som bor utanfor skandinavien blir det riktigt oattraktivt att vara lojal mot SAS nar detta AMEX ger nara pa 50% av poangen for guld och vi inte inte kan skaffa det. Nu har dock BA sabbat mina planer att skaffa 3000 TP 2 ar i rad for GGL sa kanske blir att helt strunta i program framover och helt enkelt aka easyjet och liknande.
Men de ger egentligen inte bort 20000 riktiga baspoäng. Dessa baspoäng är bara statusgrundande, de går inte att nyttja som bonuspoäng.

SAS EuroBonus American Express Elite Card | EuroBonus-poäng | Amex
Alltid minst EuroBonus Silver-medlem
Som SAS EuroBonus American Express Elite Card medlem, får du 20 000 statusgrundande EuroBonus-poäng per år när du betalar din årsavgift. Det innebär att du alltid är minst EuroBonus Silver-medlem. Poängen kan ej lösas in mot resor, varor eller tjänster inom EuroBonus-programmet.

Sedan kommer jag kanske trampa lite på ömma tår här. Det är (tyvärr) så att förändringen är rätt ogynnsam för resenärer med bra framförhållning och en relativ låg budget. Nuvarande regler gav möjligheter för relativt många att tjäna grymma poäng och status för en hyfsat summa. .

Inga ömma tår här, men jag är precis den personen. Älskar framförhållning, älskar att boka flyg och hotell för kampanjpriser. Och jag älskade att jag utan att resa i tjänsten kunde uppnå guldstatus. Det var kul så länge det varade helt enkelt.

Toppen