Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Jag ska försöka få ett samtal med Nils Lindhe på EuroBonus i eftermiddag (Nils är EuroBonusansvarig). Det mesta av fakta har väl redan skrivits om men jag kan kanske få lite förklaringar hur det är tänkt och varför saker görs.

Några frågor till Nils i så fall?

* Varför? Vilket problem vill man försöka åtgärda?

* Vill man förändra antalet medlemmar med EBG/EBD-status?

* Varför har man kommunicerat förändringen så "dåligt"? Läckte det ut i förtid?

* Hur kommer intjäningen med SAS att påverkas inom andra FFP?

Nu skall vi se om jag kan sammanfatta det här:

1) Det är alldeles för många som har EBG och EBD, det är som att SAS ger bort det i cornflakes-paket. Detta måste de fixa!

2) Bortsett från punkt nummer 1, man skall få väldigt många baspoäng när man flyger (eller kanske inte vanliga människor, men i alla fall jag), nu när det har ändrats har SAS skjutit sig själv i foten. Detta måste fixas!

3) SAS har en oerhört dålig hårdvara i business, detta måste fixas!

4) SAS skall betala sina piloter mycket pengar, och all form av försök till justering till mer marknadsmässiga avtal gör att SAS använder sig av rena maffiametoder!

5) SAS får verkligen inte ta betalt för sina kringtjänster, självklart skall det vara gratis, framförallt för oss som har status, även om det just nu är för många som har status, men det skall också vara lätt att flyga in baspoäng.

6) SAS har för höga biljettpriser, helst skall de ligga på samma nivå som Norweigan, eller till och med under!

Klarar inte SAS av att leverera under de simpla förutsättningarna enligt ovan så skall minsann många rösta med fötterna och börja flyga med… *trumvirvel*… Norweigan. Jag vet inte riktigt om det hotet i denna tråd är allvarligt menat eller menat som ett skämt?! Ett antal av punkterna ovan är rena motsättningar, ändå är det detta som har förts fram på detta forum den senaste tiden. Intressant att läsa, och ibland känns detta som en gigantisk storm i ett litet litet vattenglas.

Men det är precis det som är min poäng.. Att programmet har blivit för framgångsrikt inklusive partners och nu inser man att med bolagets svaga ekonomi så finns det risker med detta. Kärnverksamheten är fortfarande flyget och bonus kopplat till detta, men påverkan av resultat- och balansräkning när man säljer till partner har en annan positiv effekt också som är annorlunda än vad det flyget skapar..

Jag vet inte om pratar förbi varandra. Du får ju exakt samma effekt som när du delar ut poängen själv. Dvs. kortsiktigt inflöde av pengar in från partners, och kvar blir en långsiktig skuld i bolaget. Vill man dra i bromsen gör man väl hellre det med partners än med det egna utdelandet, för då slår det inte lika hårt mot de som är kunder i just kärnverksamheten?

Med de nya villkoren kommer med största sannolikhet antalet statusmedlemmar att minska. Vore kul att höra om dom tänkt göra nåt åt att EBD i princip bara är EBG med smink. En EBD-lounge med riktig mat samt duschmöjligheter samt upgrade voucher i goodie-bagen är två saker som iallafall skulle få mig nöjd med situationen.

För mig personligen är EB fortfarande ett bra lojalitetsprogram. Jag har under året lagt en del av mina resor på BA. Jag tänker under nästa år åka till NYC i business. SAS tillägg kostar mig 800 SEK, BA skall ha runt 9000 SEK.

Jag ska försöka få ett samtal med Nils Lindhe på EuroBonus i eftermiddag (Nils är EuroBonusansvarig). Det mesta av fakta har väl redan skrivits om men jag kan kanske få lite förklaringar hur det är tänkt och varför saker görs.

Några frågor till Nils i så fall?

Frågan som berörts innan är intressant. Om man ligger på 48000poäng och har intjäningsperiod feb-jan kommer man få EBG vid årsskiftet eller gäller det from nästa period?

Toppen