Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

3. Men, jag tror att takten av totalt utestående poäng ökar mycket snabbare än vad snittvärde går ner. Jag tror detta av två skäl: frikostliga intjäningsmöjligheter kombinerat med svårigheter att använda poängen. Därmed ökar den totala skulden på balansräkningen rätt snabbt. I teorin kan detta leda till en obeståndsituation
Med senaste ändringen (ej kommande ändringen) har gjort att all poäng som EuroBonus Diamond (EBD) har inte går ut medan man är EBD och poängen gäller ytterligare 5 år efter man har tappat EBD status, om jag har uppfattat rätt.

Nu har jag hunnit tänka lite, men det kommer nog ett svar i årsrapporten snart.

Min spontana känsla är att EuroBonus har varit för framgångsrikt. Ja, det finns sådana fall. Nu måste jag invänta årsrapporten så jag kan validera min teori, men den är ungefär så här:
1. Uppsamlade poäng som SAS är skyldiga medlemmarna är en skuld på balansräkningen
2. Om jag minns rätt när jag kollade detta senast, så skriver SAS ner värde per poäng motsvarande yield eller RASK varje år. Detta hade deras revisor godkänd. Så ett exempel: om 100 poäng är en skuld på 100 öre (1 kr) 2013-12-31 och intjäning per stol går ned med 5% under året, är samma skuld nu 95 öre. Ok, det låter som bra nyheter för SAS.
3. Men, jag tror att takten av totalt utestående poäng ökar mycket snabbare än vad snittvärde går ner. Jag tror detta av två skäl: frikostliga intjäningsmöjligheter kombinerat med svårigheter att använda poängen. Därmed ökar den totala skulden på balansräkningen rätt snabbt. I teorin kan detta leda till en obeståndsituation

Nu tror jag inte att den totala skulden är så stor, men jag tror att med den skörda finansiella situation SAS är i, att den extrema vändningen och nivåerna som introduceras är rena finansiella åtgärder då det har helt enkelt blivit för framgångsrikt och skulderna växer i en oproportionerlig takt.

Vi får invänta årsrapporten och se vad det står där på skuldsidan.

Det är kloka tankar, men hur hänger det ihop med att partners numera fullkomligt gödslar marknaden med poäng? Vad spelar det för roll att SAS minskar utbetalningen med 20-40%, när COOP tänker slänga ut mångdubbelt mer poäng?

Det är kloka tankar, men hur hänger det ihop med att partners numera fullkomligt gödslar marknaden med poäng? Vad spelar det för roll att SAS minskar utbetalningen med 20-40%, när COOP tänker slänga ut mångdubbelt mer poäng?

Coop köper sina poäng och där får sas in en motsvarande tillgång omedelbart. Dessutom cash, som sas definitivt behöver.

Det är åtminstone så jag förstått det, men jag är ingen expert på flygbolagsbokföring :)

Även om T&C säger annorlunda så tycker iaf jag att vad som framkommer i bokningsbekräftelsen efter det att biljetten är betald visar ganska tydligt hur många poäng resan genererar:

Visa bifogad bild 29876

Alltså inget laborerande med olika medlemsnivåer.

Biljett bokad efter det att EuroBonus "förbättringar" meddelades.

Kan tycka att SAS kunde justera detta så att resor på andra sidan årsskiftet visas med korrekt intjäning. Men detta är kanske en allt för optimistisk förhoppning.

Har precis talat med SAS om just detta. Då jag har 3 resor som blir drabbade till det negativa hänvisade att jag till mailet på den senaste där jag blir "lovad" 19200 poäng och sen i verkligheten får 11500 i stället. Dom hänvisade till SAS Eurobonus medlemsvillkor och jag hänvisade till att det inte står något i mailet man får som refererar till detta utan att det snarare är falsk marknadsföring. Håller nog tyvärr inte i längden men agenten "skulle ta det vidare till ansvarig" så på sin höjd så kanske dom uppdaterar något innan jul men troligen inte. Jag kunde klaga till feedback men frågan är om det hjälper?!?! Då biljetten är bokad inom 24 timmar så blir det nog att boka av och boka vanlig GO då IMO den är mer prisvärd i dagsläget när det kommer till intjäning. Surt dock då denna biljett hade säkrat mig guldet och varit en bra bit mot Diamond. Hädanefter blir det bara SAS inom Nordic och så mycket så möjligt med övriga *A när det kommer till övriga pengar och bonusbiljetter. Ligger på en högspänd när det kommer till kombinerade kort/coop och alla dessa poäng kommer SAS inte se röken av förutom när möjligtvis dottern är med pga 50% bonusbiljett (cred till SAS att det finns kvar) .

Jag är egentligen inte negativ till att dom ändrar reglerna även om jag kan hålla med att det är väldigt snett när dom lägger ihop hela zoner för intjäning men fortfarande har olika vid uttag. Det drabbas tyvärr jag av som pendlar inom Nordics men det är ju inget nytt på dom sträckorna. Det som gör att jag inte kommer att vara lojal längre är hur dom sköter detta med biljetter som redan varit bokade. Den senaste är sin sak då jag redan var informerad när jag gjorde bokningen men fortfarande bör det som står skriftligt i mailen gälla. Har sen två andra som blir drabbade och som skulle get mig silver. Nu blir nästa långresa utan SAS status även om det bara var en extra väska jag var ute efter (dock värt mycket hem från USA;))

Last edited:
Jag ska försöka få ett samtal med Nils Lindhe på EuroBonus i eftermiddag (Nils är EuroBonusansvarig). Det mesta av fakta har väl redan skrivits om men jag kan kanske få lite förklaringar hur det är tänkt och varför saker görs.

Några frågor till Nils i så fall?

Men det är precis det som är min poäng.. Att programmet har blivit för framgångsrikt inklusive partners och nu inser man att med bolagets svaga ekonomi så finns det risker med detta. Kärnverksamheten är fortfarande flyget och bonus kopplat till detta, men påverkan av resultat- och balansräkning när man säljer till partner har en annan positiv effekt också som är annorlunda än vad det flyget skapar..

Jag ska försöka få ett samtal med Nils Lindhe på EuroBonus i eftermiddag (Nils är EuroBonusansvarig). Det mesta av fakta har väl redan skrivits om men jag kan kanske få lite förklaringar hur det är tänkt och varför saker görs.

En spontan reaktion från mig:

Varför förändrar man så kraftigt? Min spontana reaktion på detta är att jag inte kommer försöka vara lojal på Europa-resor längre. Hur tänkte man när man sänker vissa resors intjäning från 10k till 3750 (eller vad det nu är). Det är ju en otroligt stor förändring av de dyraste biljetterna.

Ganska enkel: när tar det slut? Är marknaden så dynamisk att man måste ändra så ofta?

Toppen