Nu har jag hunnit tänka lite, men det kommer nog ett svar i årsrapporten snart.
Min spontana känsla är att EuroBonus har varit för framgångsrikt. Ja, det finns sådana fall. Nu måste jag invänta årsrapporten så jag kan validera min teori, men den är ungefär så här:
1. Uppsamlade poäng som SAS är skyldiga medlemmarna är en skuld på balansräkningen
2. Om jag minns rätt när jag kollade detta senast, så skriver SAS ner värde per poäng motsvarande yield eller RASK varje år. Detta hade deras revisor godkänd. Så ett exempel: om 100 poäng är en skuld på 100 öre (1 kr) 2013-12-31 och intjäning per stol går ned med 5% under året, är samma skuld nu 95 öre. Ok, det låter som bra nyheter för SAS.
3. Men, jag tror att takten av totalt utestående poäng ökar mycket snabbare än vad snittvärde går ner. Jag tror detta av två skäl: frikostliga intjäningsmöjligheter kombinerat med svårigheter att använda poängen. Därmed ökar den totala skulden på balansräkningen rätt snabbt. I teorin kan detta leda till en obeståndsituation
Nu tror jag inte att den totala skulden är så stor, men jag tror att med den skörda finansiella situation SAS är i, att den extrema vändningen och nivåerna som introduceras är rena finansiella åtgärder då det har helt enkelt blivit för framgångsrikt och skulderna växer i en oproportionerlig takt.
Vi får invänta årsrapporten och se vad det står där på skuldsidan.