Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Rubriken är "Förbättringar [läs: fler förmåner och EBD-nivå] och förändringar i poängintjäningen". SAS Eurobonus Traveler Magazine Vinter 2014/2015 Nr 04.
Tyvärr har TS bytt plats på orden och därför blir din upprördhet riktad mot något SAS inte har skrivit. Inte heller kan jag någonstans se att SAS skriver som du citerar.

Visa bifogad bild 29877

Var lite otydlig i mitt citerande, i artikeln står det mycket riktigt "förbättringar och förändringar", dvs inte en antydan till "försämring". "För- och nackdelar" kommer från SAS facebooksida, där debatten gick het igår...

Det är många som reagerar på nyordningen och även om SAS säkert följer detta forum så tror jag det är bra om vi som reagerar hör av oss till dem personligen. Vi har ju våra gyllene mailadresser, eller feedbackformulär på webben, t ex, där vi kan kräva svar på frågor som "varför" och "önskad effekt", etc. Det är ett sätt att göra det tydligt att det inte är en ospecifik klagokör, utan faktiskt individer som på olika sätt berörs och får en förändrad syn på sin relation med SAS, vilket i slutänden påverkar våra framtida val – och därmed SAS.

Rubriken är "Förbättringar [läs: fler förmåner och EBD-nivå] och förändringar i poängintjäningen". SAS Eurobonus Traveler Magazine Vinter 2014/2015 Nr 04.
Tyvärr har TS bytt plats på orden och därför blir din upprördhet riktad mot något SAS inte har skrivit. Inte heller kan jag någonstans se att SAS skriver som du citerar.

Visa bifogad bild 29877

Oops, fel av mig. Åtgärdat i trådstart. Innebörden blir ju lite annorlunda.

Nu har jag hunnit tänka lite, men det kommer nog ett svar i årsrapporten snart.

Min spontana känsla är att EuroBonus har varit för framgångsrikt. Ja, det finns sådana fall. Nu måste jag invänta årsrapporten så jag kan validera min teori, men den är ungefär så här:
1. Uppsamlade poäng som SAS är skyldiga medlemmarna är en skuld på balansräkningen
2. Om jag minns rätt när jag kollade detta senast, så skriver SAS ner värde per poäng motsvarande yield eller RASK varje år. Detta hade deras revisor godkänd. Så ett exempel: om 100 poäng är en skuld på 100 öre (1 kr) 2013-12-31 och intjäning per stol går ned med 5% under året, är samma skuld nu 95 öre. Ok, det låter som bra nyheter för SAS.
3. Men, jag tror att takten av totalt utestående poäng ökar mycket snabbare än vad snittvärde går ner. Jag tror detta av två skäl: frikostliga intjäningsmöjligheter kombinerat med svårigheter att använda poängen. Därmed ökar den totala skulden på balansräkningen rätt snabbt. I teorin kan detta leda till en obeståndsituation

Nu tror jag inte att den totala skulden är så stor, men jag tror att med den skörda finansiella situation SAS är i, att den extrema vändningen och nivåerna som introduceras är rena finansiella åtgärder då det har helt enkelt blivit för framgångsrikt och skulderna växer i en oproportionerlig takt.

Vi får invänta årsrapporten och se vad det står där på skuldsidan.

Njae, nu kommer språkpolisen in här. ;)

Om man skriver "Förbättringar och förändringar i poängintjäning" så kan det lätt tolkas (korrekt) som: "Förbättringar i poängintjäning och förändringar i poängintjäning". Om man ska vara tydlig, då använder man ordet "samt". "Förbättringar samt förändringar i poängintjäning". :)

Lite mer språknörderi: Sök svar på språkfrågor i Frågelådan! ;)

Hacka inte på @Tommy Palomäki för att han har en åsikt. Han har helt rätt i att vi väldigt ofta gnäller, oavsett vad SAS gör. Just i det här fallet är det nog mer berättigat än i många andra.
Jag tycker enbart det är väldigt underhållande att alltid läsa om en sådan ovillkorslös kärlek mellan en människa och ett företag. Inget fel med det. High five @Tommy Palomäki

Det är många som reagerar på nyordningen och även om SAS säkert följer detta forum så tror jag det är bra om vi som reagerar hör av oss till dem personligen. Vi har ju våra gyllene mailadresser, eller feedbackformulär på webben, t ex, där vi kan kräva svar på frågor som "varför" och "önskad effekt", etc. Det är ett sätt att göra det tydligt att det inte är en ospecifik klagokör, utan faktiskt individer som på olika sätt berörs och får en förändrad syn på sin relation med SAS, vilket i slutänden påverkar våra framtida val – och därmed SAS.
Några av er kanske kommer ihåg att en aktion på FlyerTalk ledde till att SAS försök att lägga till bränsletillägget på bonusresor även på SAS flygningar skrotades i 2009. (Jag tror att @AABack2ARN som startade tråden)
Fuel surcharge probably to be added on Eurobonus Award tickets soon - FlyerTalk Forums
Flyertalk wins! Eurobonus removes fuel charges on Award travel - FlyerTalk Forums

Vill du att din röst hörd? Skriv på MySAS Idea.
My SAS Idea

Toppen