Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Jag ska försöka få ett samtal med Nils Lindhe på EuroBonus i eftermiddag (Nils är EuroBonusansvarig). Det mesta av fakta har väl redan skrivits om men jag kan kanske få lite förklaringar hur det är tänkt och varför saker görs.

Några frågor till Nils i så fall?

Bara en önskan till. Om dom nu ska lägga ihop zonerna när det kommer till intjäning så bör dom kanske titta på att lägga ihop det på uttag också. Högst personlig önskan även om jag tror det hade varit fler med mig som hade uppskattat detta ;)

Men det är precis det som är min poäng.. Att programmet har blivit för framgångsrikt inklusive partners och nu inser man att med bolagets svaga ekonomi så finns det risker med detta. Kärnverksamheten är fortfarande flyget och bonus kopplat till detta, men påverkan av resultat- och balansräkning när man säljer till partner har en annan positiv effekt också som är annorlunda än vad det flyget skapar..
Kan det vara så att dom förbereder en försäljning av Eurobonus och att dom inte vill att det ska vara för beroende av SAS då potentiella köpares intresse skulle minska pga risk för rekonstruktion av SAS.

En annan väldigt personlig "bc-reflektion". @NotRyan har på en dag blivit en SAS-motståndare och @Aurora är helt tyst i en tråd med många kritiska röster mot SAS, då har man verkligen rört om i grytan iaf... ;)

Jeg har bursdag og bedre ting å gjøre enn å sitte å krangle med en haug folk som allerede har bestemt seg. Hva er vitsen? Personlig synes jeg at EB inntjeninga på nordic er beklagelig - men forventet. En justering ihht pris. I europa er det tragisk, jeg skjønner ikke hvorfor europa skal være "ett", det er stor forskjell på å fly til Dusseldorf vs Athen. Til USA og Asia har inntjeninga økt så der skjønner jeg ikke hvorfor man skal klage.

Njae, nu kommer språkpolisen in här. ;)
Om man skriver "Förbättringar och förändringar i poängintjäning" så kan det lätt tolkas (korrekt) som: "Förbättringar i poängintjäning och förändringar i poängintjäning". Om man ska vara tydlig, då använder man ordet "samt". "Förbättringar samt förändringar i poängintjäning". :)
Lite mer språknörderi: Sök svar på språkfrågor i Frågelådan! ;)
Visst kan man tolka det på det sättet, fast då bortser man från att SAS förtydligar i brödtexten med vad de menar med förbättring och vad de menar med förändring.

Jag vet inte om pratar förbi varandra. Du får ju exakt samma effekt som när du delar ut poängen själv. Dvs. kortsiktigt inflöde av pengar in från partners, och kvar blir en långsiktig skuld i bolaget. Vill man dra i bromsen gör man väl hellre det med partners än med det egna utdelandet, för då slår det inte lika hårt mot de som är kunder i just kärnverksamheten?

Nja, inte helt:
Om vi tänker oss att EuroBonus var EB AB så måste flygbolaget SAS AB köpa poängen av EB AB. Så flygbolaget SAS AB tjänar pengar på en flygning, men en delkostnad i leveransen är att köpa poäng från EB AB. Eftersom SAS AB äger EB AB finns det säkert koncernredovisningsregler som säger att man inte kan bokföra intäkten två gånger. Därmed blir köp av poäng från EB AB till SAS AB en ren kostnad.

Säljer däremot EB AB poäng till Coop eller Amex så är det ren intäkt för EB AB, och i detta fall SAS AB som moderbolag. Precis som du säger är det samma balansräkning dessa ackumuleras på, men det kan vara så att dessa poäng är "mer lönsamma" och att i en perfekt värld ligger pengar i kassan från sålda poäng på balansräkningen som motsvarar det skulden är.. i teorin alltså :)

Så min poängen är att den aggressiva satsningen med 3dje part har skapat fantastiska kassaflöden för SAS, bra intäkter men utökar skulderna på balansräkningen oproportionerligt.

Allt detta är en hypotes, och det kommer krävas mycket bättre finansiell kunskap än vad jag har för att testa det.

Vad jag inte kan forsta ar hur man motiverar att ge bort 20000 baspoang for att skaffa ett AMEX. Det vore ju battre att slopa detta och bibehalla dagens poangintjaning (med en justering for EU3). For oss som bor utanfor skandinavien blir det riktigt oattraktivt att vara lojal mot SAS nar detta AMEX ger nara pa 50% av poangen for guld och vi inte inte kan skaffa det. Nu har dock BA sabbat mina planer att skaffa 3000 TP 2 ar i rad for GGL sa kanske blir att helt strunta i program framover och helt enkelt aka easyjet och liknande.

Har dessa förts fram av samma person? Eller anser du att forumet i sig är en egen person med åsikt? ;)

Jag ställde mig den frågan och försökte bläddra igenom lite trådar och hittade åtminstone några exempel på personer som jag tycker lever upp till "dubbelmoralen"

Sedan skall vi inte glömma ett sista krav;
* Valfritt flygbolag skall naturligtvis statusmatcha mitt guldkort mot ett hos dem så att jag kan utnyttja alla guldförmåner den enda gången jag kommer resa med dem! :)

Jeg har bursdag og bedre ting å gjøre enn å sitte å krangle med en haug folk som allerede har bestemt seg. Hva er vitsen? Personlig synes jeg at EB inntjeninga på nordic er beklagelig - men forventet. En justering ihht pris. I europa er det tragisk, jeg skjønner ikke hvorfor europa skal være "ett", det er stor forskjell på å fly til Dusseldorf vs Athen. Til USA og Asia har inntjeninga økt så der skjønner jeg ikke hvorfor man skal klage.
Absolut, jag håller med dig helt, utom en sak. Jag ser väl inte jättepositivt på förändringen på USA och Asien heller. Det är ju bara bokningsklass C och D som får en förbättring, resten är ju i princip bara försämringar också, utom vissa som kanske är oberörda. Nu vet ju inte jag hur många som bokar i just C och D, men sett till antalet platser på planet så är det ju en liten del på varje flight som ens kan få en förbättring. Så min slutsats är inte att man direkt har förbättrat föe USA och Asien-resenärer.

Men, jag förstår nog hur de tänker i alla lägen utom just euro-zonen, den får jag inte ihop. Men det har ju mer med att det är den zonen som påverkar mig. Jag flyger ju mest longhaul, en del europa och väldigt sällan inrikes eller norden.

Toppen