Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

För 3 år sedan flög jag med SAS max ett par gånger per år. När Eurobonusprogrammet gjordes om började jag samla poäng på allvar och blev trogen SAS kund och har gjort ca 40-60 flighter per år med SAS. Många av flighterna har varit i Plus och/eller till/från Spanien eller London. Det har gett mig ett Diamantkort och gjort mig till en väldigt trogen kund. Jag har kunnat motivera ett högre pris med att "jag får iaf poäng". De senaste månaderna har jag sett en väldigt tråkig trend där SAS priser till Spanien gått upp KRAFTIGT. Nu kommer dessutom en KRAFTIG försämring av intjäningen av poäng. En resa som innan kostade 3000 kr gav 8000 poäng. Nu kostar samma resa 6000 kr och ger 3000 poäng. För dubbla pengarna får jag 40% av poängen.

Som grädde på moset så rasar oljepriset utan att kunderna kompenseras och SAS har fortfarande inte fått tummen ur att installera WiFi i plan som är baserade på Arlanda. Sorry SAS, men ni gör precis ALLT fel. Tack och hej då, framöver blir det Norwegian för min del.

Tack för denna tiden SAS. Jag tar mitt EBG för 2015 men använder det hos resten av alliansen och tackar sedan djupt adjö till den sämsta försämringen i ert bolag i modern tid (exkl era muffins), för så jäkla svårt är det faktiskt inte att byta till ett annat bolag som inte halvt devalverar sitt system på ett ögonblick.

Är det någon insatt som vill svara på hur det påverkar mig som reser med Youth Fare? Jag vet inte riktigt vilken bokningsklass jag får med YF. Dessutom har jag inte förstått om det blir någon skillnad med legs? Alltså om jag reser inom Europa, säg Linköping-Köpenhamn-Dublin t/r, räknas det fortfarande som 4 legs?

Är det någon insatt som vill svara på hur det påverkar mig som reser med Youth Fare? Jag vet inte riktigt vilken bokningsklass jag får med YF. Dessutom har jag inte förstått om det blir någon skillnad med legs? Alltså om jag reser inom Europa, säg Linköping-Köpenhamn-Dublin t/r, räknas det fortfarande som 4 legs?
Ungdomsbiljetter bokas i V som numera klassas som en av de lägre bokningsklasserna, vilket den tidigare inte var.
Ja, det räknas som 4 legs, om det är SAS-metall hela vägen.

Den som söker han finner, sökte bara på "sas ungdomsbiljett bokningsklass" och hittade följande sida
Bokningsklass Studentbiljett på SAS | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Verkar som att det är V-klass.

Antalet segment du flyger kommer inte ändras, så det kommer fortsätta att vara 4 segment du kan tillgodoräkna dig på en sådan flygning.

Det var inte så länge sedan man inte fick några poäng för Norge flighterna inrikes. Inte heller som nämnt innan 150 EB för inrikes i Sverige.

Zon indelningen i Europa är inte genomtänk men vi får se man kanske ändrar uttagen.
Mervärdet för ett Amex elite kort med 20000 EB blir mera intressant än en MR samt man får en högre poängintjäning för köp.
För min egoistiska del kanske det blir lättare att hitta attraktiva bonusresor då några EB samlare lämnar SAS.
Kanske tom ändrar man förmånerna för oss EBD:are

Last edited:
En sak som skulle kunna vara en tröst i det här är hur intjäningen för andra bolag förändras.
Hoppas i min naivitet att det blir högre om man reser F och krediterar till SAS, men det är väl att hoppas för mycket.

Det som gör mig mest "arg" i hela den här affären är hur man faktiskt har mage att kalla denna försämring för en "förbättring" eller att "det är både för- och nackdelar med det nya systemet". För mig är det provocerande dåligt av SAS. Även den sämsta PR-avdelningen måste väl inse att det här bara blir löjeväckande.

Att gå ut med höjer priser, minskar intjäning eller i största allmänhet försämrar villkor är inte alls ovanligt bland större företag, och det skulle inte alls vara konstigt om man valde att göra det. Men att låssas som om det handlar om en "förbättring" blir bara tramsigt och oseriöst. Här har flygbranschen en del att lära...

"Enhancement" är väl det ord som normalt används - av alla - när försämringar i ett lojalitetsprogram skall kommuniceras. Sedan modereras ofta de stora försämringarna med någon mer obetydlig reell förbättring.

SAS har, som jag skrev i min analys, valt att förändra (försämra) sitt lojalitetsprogram på ett i branschen mycket ovanligt sätt. De slår faktiskt vakt om sina lojala medlemmar som byggt upp stora bonussaldon. Ingen inflation genom att göra bonuspoängen mindre värda! I stället deflaterar de programmet genom att minska intjäningen. Inget som någon gör "vågen" för, men troligen det minst dåliga sättet att justera Eurobonus. Jag är i alla fall nöjd över att SAS valt den lösning de gjort.

Förstår inte de på sina håll närmast hysteriska reaktionerna i denna tråd över detta. Det blir lite svårare att behålla sin status, men bara lite.... Med Amexkortet fås 20.000 baspoäng och kravet på guld sänks med 5000 poäng. Då är det 25.000 baspoäng som skall flygas in för att få guld och det är definitivt inte orimligt.

Efter att ha läst inläggen på SAS Facebooksida så ser jag på detta med lite andra ögon :). (Vad arga norrmännen är)

10000p för en Plus T/r Palma har ju varit för bra för att vara sant. Tack vare detta så når jag guld utan några MR.

Någon på SAS har säkert räknat på att detta är helt rätt att göra...

Med det sagt så tycker jag fortfarande att att det är uselt skött med info så här tätt in på, hela Europa ger samma intjäning osv osv.

Men det som är mest jävligt är att tjejen är 1475 poäng från guld när vi landar på Arlanda den 3 januari, istället för att vara 1025 över guldsträcket spm vi planerat för.

Toppen