Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Förståligt men min resa till Gran Canaria då? Den kostade 6000kr och jag tjänar 3000 poäng t&r. Den jämställs med en billig plus till Prag. Där avspeglas inte priset.

Så länge man inte har en rent revenue baserat system, så kommer ju alltid dessa problem att uppstå....

Jag finner dessa diskussioner mycket intressanta. Vi resenärer beslutar ju inga regler, men börjar bli väldigt bra på att anpassa oss till nya förutsättningar. Det är bra att få många input och analyser som man kan översätta till sitt eget resemönster och vidta åtgärder därefter.

SUCK.

Det känns som att det var igår vi var ute på ARN och träffade SAS och fick höra om hur EB skulle förbättras med 100% intjäning. Man kan väl i ärlighetens namn säga att vissa Plus-biljetter intra-EU har varit på tok för lukrativa och jag kan förstå att SAS vill göra lite justeringar där, men det här är ju löjligt!

Ska man alltså gå till en tabell med FAST intjäning baserat på vilka zoner man reser mellan? (Så förstår jag det iaf) Det ju helt sjukt om ARN-GOT x2 ska motsvara ARN-PMI tex.

Näe SAS, det här är verkligen inte bra. Jag hade seriösa funderingar på att gå tillbaka till *A och EB nu när BAEC GGL ser ut att bli utom räckhåll. Men med dessa förändringar i EB har jag svårt att se något attraktivt alls i programmet. Möjligen att man kan ha co-branded kreditkort då, men det är dyrt att använda poäng och intjäningen är skräp.

Enligt SAS på Facebook gäller den nya intjäningen på redan bokade biljetter. Suck.
Enlig SAS Facebook sida som fick frågan så är det datumet för flygning som spelar roll inte bokningsdatum.

Japp, det är svjv alltid datum för flighten som gäller, i samtliga FFP.

"Guldläge" för exempelvis BA att komma med ett riktat erbjudande om statusmatch/challange för EBD. De har ju exempelvis gästlistan från gårdagens BC-event att gå efter...

Enda trista är att BAEC också är på väg utför rätt kvickt.

Hahaha SASomäki ... även en ädel SAS-trooper som du måste väl innerst inne tycka att denna förändring är skräp?

Hacka inte på @Tommy Palomäki för att han har en åsikt. Han har helt rätt i att vi väldigt ofta gnäller, oavsett vad SAS gör. Just i det här fallet är det nog mer berättigat än i många andra.

Nu blir ju per automatik även vouchern 2-4-1 helt värdelös. Hur fan ska man skrapa ihop 200.000 poäng per år nu? Och en andra voucher....får bli en tor ARN-RNB för den i SAS Go..

Flyg interkontinentalt i business, nyttja betal/kreditkort till max, signa upp för dubbel och trippel-kampanjer för intjäning av poäng (antar att inte dessa kommer att försvinna). Det är ju tyvärr inte en rättighet att man enkelt ska kunna flyga ihop 200.000 poäng per år så man kan flyga longhaul i business för två personer.
Vouchern gäller ju även 50% rabatt för en person så då räcker det med 100k poäng på ett år vilket nog de flesta här kan komma upp i.

Jag reser som regel 1 resa i månaden till Tokyo med SAS i och med att det är så pass lätt att behålla status med de. Nu blir det dock att se till att avboka alla resor för nästa år med SAS och flyga med emirates eller något annat bolag med betydligt bättre eco/business för det känns ganska onödigt att fortsätta om de bara försämrar allt.
Jag kan förstå att de minskade på poängen till t ex Spanien men att dra ner long haul känns lite så där.

nåja vi får se vad som händer.

Sedan kommer denna ändring så skriver några att det är fruktansvärt med försämring och eventuellt sluta att flyga med SAS.
. :(

Jag gillar fortfarande SAS, men eurobonus är inte längre lika attraktivt. Så visst kommer jag fortsätta flyga SAS, men jag kommer inte vara speciellt lojal.

SAS gjorde det minst dåliga...

Nej, SAS Eurobonus har inte "devalverats", som påstår i tråden. Tvärtom har det på sitt sätt revalverats.
Vad som hänt är ju att intjäningen blir sämre, inte att det kostar fler bonuspoäng för att uppgradera eller använda till en resa. Tvärtom, vi uppnår ju numera både silver, guld och diamant med färre baspoäng än tidigare. Och uttag av bonusresor är kvar till samma antal poäng.

Alternativet hade ju varit att behålla den extremt generösa poängintjäningen, men i stället inflatera programmet genom att kräva 20-30% fler poäng för både bonusresor och uppgraderingar (som skedde för några år sedan). Det hade varit en devalvering! Än värre - SAS hade kunnat börja med hutlösa "tillägg" på bonusresor à la BA och LH och som krydda avskaffa förmånen med 50% poängrabatt för barn.

Många på BC har säkerligen saldon på 100.000-tals eurobonuspoäng. SAS hade på ett ögonblick kunnat göra dessa 20-30% mindre värda och därtill lägga på en massa avgifter. Det gjorde de inte och det skall SAS ha all heder för. Och alla vi på BC med stora bonussaldon väldigt tacksamma!

Och skaffar du det nya SAS Eurobonus American Express Elite Card, så får du ju 20.000 baspoäng varje år - förutom alla andra fördelar. Då är det bara 25.000 baspoäng kvar till nya guld och det är knappast oöverkomligt med den nya poängintjäningen.

Jag reser som regel 1 resa i månaden till Tokyo med SAS i och med att det är så pass lätt att behålla status med de. Nu blir det dock att se till att avboka alla resor för nästa år med SAS och flyga med emirates eller något annat bolag med betydligt bättre eco/business för det känns ganska onödigt att fortsätta om de bara försämrar allt.
Jag kan förstå att de minskade på poängen till t ex Spanien men att dra ner long haul känns lite så där.

nåja vi får se vad som händer.

Om du gör 12 resor om året i billigaste economy till Tokyo så kommer du komma upp i Diamond utan problem i vilket fall, men med lite sämre intjäning.
Om du nu har go flex biljetter (i och med att du tänker boka av dom) så är intjäningen bättre än tidiare. Plus och billigaste business har blivit sämre intjäning på dock, men att plus skulle gå ner i intjäning är dock rätt väntat, var lite för bra med 200% intjäning på en plusbiljett interkontinentalt när business gav samma intjäning.

Toppen