Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Flyg interkontinentalt i business, nyttja betal/kreditkort till max, signa upp för dubbel och trippel-kampanjer för intjäning av poäng (antar att inte dessa kommer att försvinna). Det är ju tyvärr inte en rättighet att man enkelt ska kunna flyga ihop 200.000 poäng per år så man kan flyga longhaul i business för två personer.
Vouchern gäller ju även 50% rabatt för en person så då räcker det med 100k poäng på ett år vilket nog de flesta här kan komma upp i.

Med skrapa ihop 200.000 poäng menade jag inte att man måste flyga in varje poäng. Man kan ju köpa dammsugarpåsar och få poäng. Och ska man ha någorlunda kul med voucher nummer två vill jag hävda att jag personligen behöver i storleksordningen 200 k poäng.

Med skrapa ihop 200.000 poäng menade jag inte att man måste flyga in varje poäng. Man kan ju köpa dammsugarpåsar och få poäng. Och ska man ha någorlunda kul med voucher nummer två vill jag hävda att jag personligen behöver i storleksordningen 200 k poäng.

Den första vouchern har dock fortfarande ett bra värde som är enkelt att nyttja. Men den andra vouchern kan som sagt bli svårare om man vill åka longhaul i business/first.

Kan ju tycka en månads föravisering om förändringarna är rätt kort tid. Håller helt med att intjäning på sydeuropa kanske varit väl hög. Men SAS har ju inte Lufthansas nätverk centralt ut från Europa utan mycket större differans. Jag köper förändringar och anpassningar men det här känns som en rejäl nedgradering , även om den till viss del säkert är nyttig i reglera antal statuskunder. Är det nämnt någonstans ang ny silvernivå?

Kan ju tycka en månads föravisering om förändringarna är rätt kort tid. Håller helt med att intjäning på sydeuropa kanske varit väl hög. Men SAS har ju inte Lufthansas nätverk centralt ut från Europa utan mycket större differans. Jag köper förändringar och anpassningar men det här känns som en rejäl nedgradering , även om den till viss del säkert är nyttig i reglera antal statuskunder. Är det nämnt någonstans ang ny silvernivå?

Jag tror inte att meningen är att reglera antalet statuskunder då man sänker gränsen samtidigt, utan minska antalet poäng man ger ut samt minska antalet bokningar i plus till EU3...

Jag tror inte att meningen är att reglera antalet statuskunder då man sänker gränsen samtidigt, utan minska antalet poäng man ger ut samt minska antalet bokningar i plus till EU3...

Näe, gränsen sänks ytterst marginellt (och förmodligen enbart för att man ska kunna säga att man faktiskt genomfört en förbättring, med lika rent samvete som valfri brännvinsadvokat). Minskningen av intjäningen kompenserar inte på långa vägar minskningen av gränserna, så antalet med status kommer att minska betydligt.

SAS är inte korkade, utan detta har man givetvis insett. Frågan är därför om det är en medveten förändring för att minska antalet statusinnehavare, eller om det är en oundviklig konsekvens av att man minskar antalet poäng som man delar ut. Jag tror på det tidigare, men garderar med det senare.

Det kanske redan har avhandlats. Men hur blir det med poängintjäningen för EBG och EBD? idag är det ju 25% extra. Kommer det att vara oförändrat eller kommer vi få se att EBD tjänar te.x. 35% mer som en ytterligare förmån. Det går naturligtvis bara att spekulera om det. Men och andra sidan vore det rimligt i mina ögon.

Det som gör mig mest "arg" i hela den här affären är hur man faktiskt har mage att kalla denna försämring för en "förbättring" eller att "det är både för- och nackdelar med det nya systemet". För mig är det provocerande dåligt av SAS. Även den sämsta PR-avdelningen måste väl inse att det här bara blir löjeväckande.

Att gå ut med höjer priser, minskar intjäning eller i största allmänhet försämrar villkor är inte alls ovanligt bland större företag, och det skulle inte alls vara konstigt om man valde att göra det. Men att låssas som om det handlar om en "förbättring" blir bara tramsigt och oseriöst. Här har flygbranschen en del att lära...

Det kanske redan har avhandlats. Men hur blir det med poängintjäningen för EBG och EBD? idag är det ju 25% extra. Kommer det att vara oförändrat eller kommer vi få se att EBD tjänar te.x. 35% mer som en ytterligare förmån. Det går naturligtvis bara att spekulera om det. Men och andra sidan vore det rimligt i mina ögon.

Det står explicit på nya earnings-tabellen att Gold och Diamond även i framtiden tjänar 25% extra Basic points. Vilket i sig är en bra fördel, men den ökas inte som ytterligare förbättring, nej.

Det stod väl iaf att EBG fortfarande får 25% bonus på länken som postats.

Toppen