Vilket syfte skulle detta tjäna? Poängen med bonusprogram (från flygbolagets perspektiv) är inte att ge bort gratisgrejor till de som tycker att de förtjänar det utifrån någon arbiträrt satt tröskel. Syftet är att skapa lojalitet hos en så bred skara som möjligt.
För att den "breda skaran" är egoister...
Låt mig försöka förklara:
Om "den breda skaran" hade råd så skulle de alltid flyg just SAS, det nordiska flygbolaget och vara typ patriot. Dvs det skulle ju gynna nordiska medborgare och därmed en själv i det längre perspektivet. Då skulle å andra sidan Ryanair / Norweigan inte ha funnits eftersom efterfrågan inte finns...
Men nu är de flesta i den "breda skaran" egoister och väljer det som är billigast, bang-for-the-buck. Och då spelar inte ett FF program någon som helst roll. Fine kan jag få en bonus snurra eller två, why not, men jag vill inte betala för det typ.
Således, om Ryanair / Norweigan erbjuder en biljett, tor. dit resenären önskar resa, och den är 100 sek billigare än SAS, så kommer LCC vinna den kunden, för det är ju 100 sek, och "vi är 4 i familjen" så det är nästan 500 sek i vinst... osv...
FF program fungerar bara om man verkligen erbjuder något i utbyte - och let's face it, SAS är inte där nu för tiden...
För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?