Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte den här logiken som skrevs i olika trådar. Det är bara på rusningstid som är fullt med folk i loungen och det kommer att göra oavsett om SAS höjer gränsen till EBG nivå eller inte.
De som köper Travel Pass Unlimited 1 år får automatiskt EBG status.

Sant, men det kommer att rensa lite bland EBG som pendlar omkring den låga gränsen i antal segment. 50 segment i Go (inrikes) genererar inga 50 k poäng. Men spela roll, A 3 kommer väl att få ett uppsving då kraven är otroligt lågt satta i det programmet....

Sant, men det kommer att rensa lite bland EBG som pendlar omkring den låga gränsen i antal segment. 50 segment i Go (inrikes) genererar inga 50 k poäng. Men spela roll, A 3 kommer väl att få ett uppsving då kraven är otroligt lågt satta i det programmet....
Jag skulle inte kalla 50 flighter som "låg" gräns. Titta på andra FFP:s krav till guldnivå.
Det är bara amerikanska FFP som "gemensamt" har 60 segments krav, annars 50 segments är lagom hög gräns.

30 segments
Gold: enjoy travelling in comfort | FlyingBlue.com

40 segments
Air China PhoenixMiles
The Marco Polo Club Membership Tiers - Cathay Pacific Hong Kong
THAI - Frequent Flyer : Gold: Status & Benefits

45 segments
LifeMiles - Your Elite Status & Benefits Tracker

50 segments
Air Canada Aeroplan

54 segments
Finnair Plus membership tiers - Finnair - Sweden

60 segments
American Airlines AAdvantage Qualification Requirements
Delta SkyMiles Program Details
United Airlines - Premier status qualification requirements
US Airways | Achieving Preferred status

Bamse och Patrick har nog rimliga tanketrådar men ingångsvärdena stämmer inte med min verklighet.

Jag tror att ett stort (?) flygbolag som SAS behöver ganska manga kunder och att bränna allt krut på några hundra i varje land lär inte fylla många avgångar varje dag.

...plus mera bra text...

Jag försökte få fram exakt det, att volymen affärsresenärer med höga krav är för få alltså, och även den kundklick som jag anser mig tillhöra som reser business även privat. Det är inte tillräckligt med volym för något bolag troligen. Möjligen via matarlinjer till LHR för BA osv. Men det som kan vända för SAS är just att få fulla plan, och det kräver lägre pris. Svensson kommer inte bry sig i att det kostar en hundring att checka in väskan eller köpa mat ombord - flygbiljetten är viktigare, att den är billig alltså. Är man på budget så tar man med sig mackor hemifrån helt enkelt.

Precis som med Ryanflair och Skavsta, det blir lite billigare på pappret men med alla andra grejjor så kanske det blir nollsummespel...

Never mind att burgaren på flygplatsen som man köpte för att ta med sig på flyget är dyrare än en öl med macka, men det kanske är godare och kunden känner sig mera nöjd, och då vill ju kunden hellre lägga pengar på burgaren än en sunkig macka ombord på flighten osv.

Jag tror att det bästa vore att *retar upp den stora massan*:
- EBS tar gränserna för kvalificering från EBG men behåller sina nuvarande förmåner.
- EBG tredubblar gränserna och inför revenue nivå ovanpå detta, då men bara då kvalificerar du dig.

Det är för enkelt idag att bli EBG helt enkelt.

En detalj till: När personer som skall resa för företaget, dvs den affärsresenären, så är det flygbiljettens initiala kostnad som verkar avgörande. Om det sedan tillkommer en massa kostnader spelar uppenbarligen inte någon större roll. Jag kan ta ett exempel: Jag åkte till USA i December förra året. Jag hade med mig några kollegor. Trots det så flög vi totalt olika flighter - på samma dagar. Av 7 ben hade vi vara ETT ben gemensamt.

Varför ?

Jo, jag hade tagit med saker som tid (hur mycket tid spenderar jag på flighter, och även tid till/från i t.ex. TAXI eller annat transportsätt), kostnaden för att riskera bagageförlust eller andra udda saker för att man köper den billigaste flygbiljetten per ben men måste mellanlanda osv.

Det bästa exemplet jag har från denna resa är mellan New York och San Francisco: Jag flyger JFK-SFO direkt, och tar en taxi ut till JFK. Det gick på x kronor. Min ena kollega tog en flight från EWR via ORD till SFO och fastnade inte bara i ett snöoväder (han skulle ha landat före mig på SFO, men kom en timme efter). Han fick dels betala 50 usd mera för taxin till EWR och fick försening i ORD pga väder (det var ju mitt i jultid...) och fick betala för att checka in väskan... Men flygbiljetten var billigare med någon hundring jämfört med min... I slutändan vart det dock nästan 1000 sek dyrare...

Så det som syns när man bokar avgör inte på något vis slutkostnaden... Men chefen kanske accepterar det enklare om man fejkar in det ;-)

Jag tror att det bästa vore att *retar upp den stora massan*:
- EBS tar gränserna för kvalificering från EBG men behåller sina nuvarande förmåner.
- EBG tredubblar gränserna och inför revenue nivå ovanpå detta, då men bara då kvalificerar du dig.

Jag har lite svårt att se för vem är det för enkelt och vad är problemet med att det skulle vara "enkelt"?

Om man ser EB som ett bonusprogram, så brukar syftet med det vara att knyta till sig kunder och få dem att bli lojala. I så fall torde det väl vara kontraproduktivt att göra det svårt att få ut något värde av en lojalitet om man inte är storkonsument?

Det är klart att det finns gott om affärsresenärer som åker 100+ resor per år, men jag undrar om det är dem man vinner med EB program? De värdesätter antagligen tidtabell och eventuella företagsavtal mycket mer. Jag tror snarare att de man kan knyta in med ett bonusprogram är de som gör något färre antal resor och kanske inte på samma pendlingsbas utan där det finns alternativ. Jag själv hör till den skaran som inte reser något inom norden utan har merparten av mina resor till asien och USA, det betyder att jag kan välja ganska fritt vilket flygbolag jag föredrar att åka med baserat på andra faktorer.

En detalj till: När personer som skall resa för företaget, dvs den affärsresenären, så är det flygbiljettens initiala kostnad som verkar avgörande. Om det sedan tillkommer en massa kostnader spelar uppenbarligen inte någon större roll. Jag kan ta ett exempel: Jag åkte till USA i December förra året. Jag hade med mig några kollegor. Trots det så flög vi totalt olika flighter - på samma dagar. Av 7 ben hade vi vara ETT ben gemensamt.

Varför ?

Ett skäl är ju att resepolicyn på de flesta företag är helt undermålig. På mitt nuvarande jobb står det något i stil med att billigaste biljetten med eller utan mellanlandningar ska bokas. Det har bland annat gjort så att två möten under året har fått ställas in då folk från Paris fastnar i Frankfurt när de ska flyga till Göteborg.

Jag bortser från policyn (eftersom den ändå inte innehåller det som en riktig policy ska göra) och bokar lämplig resväg genom att förse resebyrån med de flightnummer och datum jag vill åka. Men skulle jag följt den strikt så skulle jag ibland fått åka helknäppa routingar, bland annat via Dubai till Japan.

På ett tidigare jobb stod det i resepolicyn att man alltid om möjligt skulle välja båt och tåg istället för flyg. När jag skulle resa till Alaska frågade jag min chef om jag skulle boka biljetter enligt resepolicyn eller om jag skulle boka flygbiljetter och förkorta restiden med någon månad.

Jag förstår inte den här logiken som skrevs i olika trådar. Det är bara på rusningstid som är fullt med folk i loungen och det kommer att göra oavsett om SAS höjer gränsen till EBG nivå eller inte.
De som köper Travel Pass Unlimited 1 år får automatiskt EBG status.

Just det, problemet är ju det omvända, det är hel eller halvtomt i loungerna stora delar av dagen och på helger
men personal och lokaler kostar fortfarande lika mycket då.

Vilket syfte skulle detta tjäna? Poängen med bonusprogram (från flygbolagets perspektiv) är inte att ge bort gratisgrejor till de som tycker att de förtjänar det utifrån någon arbiträrt satt tröskel. Syftet är att skapa lojalitet hos en så bred skara som möjligt.

Vilket syfte skulle detta tjäna? Poängen med bonusprogram (från flygbolagets perspektiv) är inte att ge bort gratisgrejor till de som tycker att de förtjänar det utifrån någon arbiträrt satt tröskel. Syftet är att skapa lojalitet hos en så bred skara som möjligt.

För att den "breda skaran" är egoister...

Låt mig försöka förklara:

Om "den breda skaran" hade råd så skulle de alltid flyg just SAS, det nordiska flygbolaget och vara typ patriot. Dvs det skulle ju gynna nordiska medborgare och därmed en själv i det längre perspektivet. Då skulle å andra sidan Ryanair / Norweigan inte ha funnits eftersom efterfrågan inte finns...

Men nu är de flesta i den "breda skaran" egoister och väljer det som är billigast, bang-for-the-buck. Och då spelar inte ett FF program någon som helst roll. Fine kan jag få en bonus snurra eller två, why not, men jag vill inte betala för det typ.

Således, om Ryanair / Norweigan erbjuder en biljett, tor. dit resenären önskar resa, och den är 100 sek billigare än SAS, så kommer LCC vinna den kunden, för det är ju 100 sek, och "vi är 4 i familjen" så det är nästan 500 sek i vinst... osv...

FF program fungerar bara om man verkligen erbjuder något i utbyte - och let's face it, SAS är inte där nu för tiden...

För den som jag vill ha loungeaccess, fasttrack, lite bättre mat, kanske ett glas champagne och en bekvämare stol: Köp en business biljett. Dvs man får allt som ingår i EBP/EBG/EBS/EBB och lite till - och det utan medlemskap i EB. Varför skall man DÅ vara med i EB, när det inte tillför något ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen