Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ett fast antal personer per marknad och sedan utgår man ifrån "revenue" helt enkelt.

Kanske en dum fråga, men angående Pandion:
Kollar SAS upp det exakta priset per resa man gjort med sitt EB nummer registrerat, eller utgår man från en cirka pris i förhållande till den booking-class som registreras på ens konto efter en flygning?

Alltså, t.ex om man flugit i Business men med Optiontown Upgrade, då ser det ju ut på EB kontot som att man flugit på en betalt C biljett i Z booking class. En sådan biljett kostar väl omkring en 10.000 DKK per väg, men man har ju i verkligheten bara lagt 3500 DKK för en Eco biljett + kanske en 250€uro i Optiontown Upgrade.
Räknas det då som att ens "revenue" är 10.00 DKK för en C biljett eller bara 5350 DKK (Eco + OT).
Borde ju vara Eco + OT som räknas, men har alltid undrat. Någon som vet? :)

Jag utgår ifrån att dom ganska enkelt kan räkna ut intäkten borträknat skatter, avgifter och annat. Dvs det går nog inte att trixa med OT för att hamna längre upp i Pandion-listan, men det är en gissning.

Det är högst troligt verklig revenue som räknas likt PPS hos SQ.
Om jag kommer ihåg rätt Singapore Airlines körde liknande sätt som Tier Points på British Airways Executive Club förut på PPS (man fick en viss poäng per segment) men de ändrade det till ett ren revenue-baserat program senare.

Angående att man ska kräva en viss spending på SAS longhaul så är det ju inte så enkelt. SAS har ju inte tillräckligt med kärror för att tillfredställa de behov som finns avseende destinationer och tidtabeller.

Star Alliance är ju helt nödvändigt för SAS och i förlängningen även nödvändigt för hela EuroBonusprogrammet. Börjar man kräva SK-metall så är det ju liksom inget kvar att välja ifrån rent logistiskt.

Inrikes/skandinavien är det ju så klart en annan historia.

mvh

Det finns inget som säger att en resa med en högre vinst är värd mer för ett företag än en person som spenderar mer pengar som ger mindre vinst.

Ett stort bolag behöver ett konstant kassaflöde för att klara att ha en likviditet för att kunna betala sina löpande räkningar. Detta gör att en kund som spenderar mycket pengar utan vinst kan vara lika mycket värd som en enskild kund med hög vinstmarginal. En frekvent kund och ett frekvent flygmönster är något som man kan planera efter och ger trygghet. En enskild kund som bara reser då och då är svårare att planera efter och är därmed en osäker inkomst.

Att kunna fylla ett plan är värt mycket mer än att bara ha fyllt bara Plus/Business sektionen. Så i slutändan är det inte så självklart som många vill få det att framstå.

Sen så är studenter en alldeles utmärkt kundgrupp som bör lyftas fram tydligare, studenter kanske inte spenderar lika mycket som reguljär resenärer men dom är en potentiell guldgruva. En student som reser mycket under studietiden är säkerligen mer resvan och kommer således att se resor som något positivt under sin karriär. Personer som är villiga att resa är relativt svårt att hitta i näringslivet. Personer som har den vanan sen studietiden är lättare att rekrytera till ett resejobb, samt har dom flugit med SAS kommer dom med större sannolikhet att fortsätta samla poäng där dom alltid gjort det.

Således enligt min åsikt är en frekvent kund med ett stabilt tillflöde av pengar en viktigare kund än en som bara reser ibland oavsett om den ger mer pengar i kassan. Kan man sen få dom att vara en högt betalande frekvent kund är det naturligtvis bäst, men en frekvent kund med billiga biljetter är klart värd att försöka behålla.

Jag ser frekventa kunder som lön för arbete då det ger en stabil inkomst. Däremot är enskilda högt betalande kunder en bonus ungefär som Lotto. Inget jag kan planera efter men som ger ett bra tillskott när och om dom dyker upp.

Är lotto vinsten mer värd än lönen?

Så länge ett flygplan flyger mellan OSL och ARN så innebär det en kostnad.
Om planet är fullt eller har 10st lediga platser betyder inte så mycket för kostnaden.
Men om man fyller dessa 10 platser så kan man räkna dessa biljetter som icke förlorade pengar eller ren vinst om man så vill.

Om mina biljetter kostar 12.000:- per månad och jag avstår från att flyga. Är det då 12.000:- i inkomstbortfall för SAS eller gör det det samma eftersom inte SAS får 35.000:-.
Vid ett läge där kapaciteten understiger efterfrågan så är det inte så bra med economy passagerare, men när kapaciteten överstiger antal passagerare......

Ja, man kan räkna hur man vill och göra grafer.
Vad som är bäst för mig och vad som är bäst för SAS är olika saker. Dom kan inte göra alla glada och ensam kan inte någon passagerare göra SAS glada.
Kompromisser är vad man alltid får göra.

Så länge ett flygplan flyger mellan OSL........

Jag håller med och så är det givetvis också.

Men diskussionen ovan har hela tiden gällt vilka kunder som är viktigast för SAS och som förtjänar speciella förmåner med EB2.
Min poäng är att en kund som någon gång då och då spenderar pengar på en biljett som SAS har en hög vinstmarginal på inte behöver vara viktigare än en regelbunden kund med ett högt antal legs men med lägre vinstmarginal.

Man kan räkna hur man vill och kan visa vilka siffror som helst beroende på vad man vill bevisa.

Passargerarökningen var blygsam förra kvartalet och det fick SAS kritik för då marknaden jämför med andra bolag. Kritik leder ofta till lägre aktiekurs och mindre pengar. Om SAS försämrar för den grupp som reser mycket men som kanske inte genererar så mycket vinst kommer dom säkerligen att tappa kunder vilket kan skada SAS på sikt.

Att satsa bara på ett segment av kunder tror jag inte är lönsamt heller utan det måste finnas bredd. Jag tror att det måste finnas både legs och revenue alternativ eller en kombo för att få bra förmåner.

Tex, att man måste ha något leg med SAS på en lång resa för att få full poäng på andra *A flighter eller att resan är bokad via SAS.

Det finns många olika lösningar som kan vara aktuella och jag hoppas givetvis att det blir bättre för mig som reser mycket.

Det finns inget som säger att en resa med en högre vinst är värd mer för ett företag än en person som spenderar mer pengar som ger mindre vinst.

Håller med i det mesta men i SAS fall så är läget lite speciellt. För en stor del av deras regelbundna kunder så finns det inget annat realistiskt alternativ. Avtal och linjenät avgör, för dessa kunder finns det litet nytta i att SAS tar kostnader i form av EB-förmåner. De som däremot har ett val som inte är helt baserat på priset vill man locka till sig naturligtvis och då är en förmåner i form av EB rätt så viktiga.

Klart att studenter är viktiga men när det gäller den gruppen så är det "bara" priset man slåss med och då även i förhållande till andra transportsätt än flyget.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen